Trucks

Czy obawy dotyczące zasięgu powstrzymują Cię przed przejściem na elektryczne samochody ciężarowe?

Niklas Andersson
2025-02-12
Elektromobilność Paliwa alternatywne
Author
Niklas Andersson
Dyrektor ds. rozwiązań elektrycznych

Obawa przed zbyt małym zasięgiem jest dla wielu właścicieli samochodów ciężarowych główną przeszkodą w przejściu na elektryczność. Czy jednak branża nie skupia się nadmiernie na zasięgu? 

Różne ostatnie badania i ankiety pokazały, że operatorzy parków samochodowych i kierowcy obawiają się przede wszystkim o zasięg elektrycznych samochodów ciężarowych. Jednak 70% samochodów ciężarowych o dużej ładowności pokonuje w Europie mniej niż 500 km dziennie, tak więc mogłyby być zastąpione pojazdami elektrycznymi. Czy branża transportowa nie przypisuje zasięgowi zbyt dużego znaczenia?

 

Dlaczego więc obawa przed zasięgiem jest problemem?

Jako branża wyrośliśmy z tradycji pojazdów ze zbiornikami paliwa do 1500 litrów, które można było z łatwością uzupełnić, bo stacje paliw były wszędzie. Kiedy jednak przechodzimy na elektryczne samochody ciężarowe z napędem akumulatorowym, nagle mamy mniej energii na pokładzie, a to rodzi niepewność. Logistyka opiera się na dobrym planowaniu, a konieczność ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych dodaje do parametrów planowania kolejny.

 

Czy obawy dotyczące zasięgu mają pokrycie w rzeczywistości transportu ciężarowego?

Profesor Patrick Plötz z Instytutu Badań nad Systemami i Innowacjami im. Fraunhofera (ISI) w Karlsruhe w Niemczech od ponad dekady zajmuje się badaniami nad elektryfikacją transportu. Jest przekonany, że obecne elektryczne samochody ciężarowe mogą zaspokoić wiele naszych potrzeb transportowych. Jak wynika z najnowszych badań, 60% samochodów ciężarowych w Niemczech można zastąpić elektrycznymi, wymagającymi jednego ładowania w nocy, na przykład w bazie macierzystej.

„Zapotrzebowanie na większe zasięgi ma raczej podłoże psychologiczne” — mówi Patrick Plötz. „Od wielu lat przywykliśmy do jazdy przez 1000 km na jednym zbiorniku, więc 400–500 km wydaje się absolutnie niewystarczające. Jednak w rzeczywistości to wystarczy, aby spełnić znaczną część potrzeb branży dotyczących zasięgu”.

Jako że publiczna infrastruktura ładowania staje się coraz lepsza i coraz łatwiej jest ładować elektryczny samochód ciężarowy podczas zmiany roboczej, pojazdy te będą mogły pokonywać coraz większe odległości przekraczające ich zasięg.

„Nawet w przypadku jazdy dalekobieżnej, która wymaga pokonywania nawet 1000 km dziennie, kierowca nigdy nie jedzie więcej niż 400 km bez postoju. Wynika to z przepisów, które nakazują, by po 4,5-godzinnej jeździe kierowca odpoczywał 45 minut. Jeśli więc będzie można naładować akumulator podczas tej przerwy, to elektryczny samochód ciężarowy o zasięgu 400 km będzie mógł przejechać 1000 km dziennie”.

Profesor Patrick Plötz poświęcił ponad dekadę badaniom nad elektryfikacją transportu
Zapotrzebowanie na większe zasięgi ma raczej podłoże psychologiczne. Od wielu lat przywykliśmy do jazdy przez 1000 km na jednym zbiorniku, więc 400–500 km wydaje się absolutnie niewystarczające.

Czy koncentracja branży transportowej na zasięgu jest uzasadniona?

Zafiksowanie na zasięgu i domaganie się zasięgów, które faktycznie nie są potrzebne, sprawia, że ryzykujesz opóźnienie przejścia na elektryczność i tracisz inne korzyści elektromobilności, takie jak niższe koszty paliwa i brak emisji CO2.

Kolejnym zagrożeniem jest nadmierne zwiększanie parametrów elektrycznego samochodu ciężarowego, co zwiększa całkowity koszt posiadania. Większy zasięg oznacza większe akumulatory, które są nie tylko droższe, ale także zmniejszają ładowność.

 

Zamiast tego, zasadą przewodnią powinno być znalezienie właściwego samochodu ciężarowego do właściwego zastosowania. Przyjrzyj się trasom, którymi jeździsz. Jakie odległości pokonujesz? Jakie ładunki przewozisz? Gdzie się zatrzymujesz? Czy są tam możliwości ładowania? Dzięki symulacji zasięgu na napędzie elektrycznym i analizie trasy możesz znaleźć idealny pojazd, który umożliwi Ci natychmiastowe przejście na elektryczność.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy w symulacjach zasięgu elektrycznego lub chcesz znaleźć rozwiązania do ładowania w trasie, możesz skontaktować się z najbliższym dealerem Volvo Trucks.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o elektrycznych samochodach ciężarowych i ich wpływie na prowadzoną działalność, możesz przeczytać:

Powiązane informacje