W ruchu drogowym może dochodzić do intensywnych interakcji między kierowcami a innymi użytkownikami dróg. W samochodzie ciężarowym Volvo kierowca może korzystać z wielu systemów wspomagających, które pozwalają unikać wypadków i chronić wszystkich użytkowników dróg.
Nasze systemy zostały zaprojektowane z myślą o wspieraniu kierowców w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa w różnych sytuacjach – zarówno podczas jazdy z dużą prędkością na autostradzie, powolnej jazdy w ruchu miejskim, jak i na postoju, mając innych użytkowników dróg w pobliżu. Odkryj poniżej zalety naszych systemów wspomagających pracę kierowcy na autostradach i w środowisku miejskim.
Funkcja Pilot Assist, obsługiwana przez Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, wykorzystuje kamerę do odczytywania oznaczeń pasa ruchu i zapewnia kierowcy ciągłe aktywne wsparcie układu kierowniczego, aby utrzymać kurs i pozostać na pasie ruchu. Efektem jest bardziej proaktywne wsparcie, zaprojektowane z myślą o bezpieczniejszej i spokojniejszej jeździe. System wymaga od kierowcy trzymania rąk na kierownicy.
Jeżeli samochód ciężarowy zjeżdża z pasa ruchu, Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Układem Monitorowania Pasa Ruchu ostrzega kierowcę i pomaga skierować pojazd ponownie na środek pasa.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo ze wspomaganiem stabilności ma za zadanie wykrywać, czy samochód ciężarowy wpada w poślizg. Jeśli tak się dzieje, układ kieruje samochodem ciężarowym w przeciwną stronę, aby ustabilizować zestaw drogowy i zapobiec niebezpiecznej sytuacji.
Tempomat adaptacyjny dostosowuje prędkość, automatycznie przyspieszając i hamując, aby utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Działa przez całą drogę od jazdy z pełną prędkością do całkowitego zatrzymania, a następnie automatycznie uruchamia się ponownie, gdy ruch zostanie wznowiony. Zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy na autostradzie.
Utrzymanie właściwej prędkości jest kluczem do bezpiecznej jazdy. Inteligentny system kontroli prędkości informuje kierowcę o ograniczeniu prędkości dla określonego zestawu drogowego na aktualnie pokonywanym odcinku drogi. W przypadku przekroczenia limitu kierowca otrzyma ostrzeżenie.
Aby bezpiecznie prowadzić samochód, musisz zachować czujność i dobrą kondycję. Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy wykrywa oznaki senności lub nieuważnej jazdy. W przypadku wykrycia takich oznak kierowca otrzymuje ostrzeżenie i zalecenie zrobienia przerwy.
Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne ma za zadanie wykrywać pojazdy, rowerzystów i pieszych przed pojazdem, a także rowerzystów i pieszych poruszających się w tym samym kierunku co samochód ciężarowy. W przypadku wykrycia ryzyka kolizji system ostrzega kierowcę. Jeśli kierowca nie podejmie działania, a ryzyko nadal istnieje, samochód ciężarowy hamuje automatycznie, aby uniknąć kolizji.
Aby uniknąć przegrzania hamulców kół podczas zjazdu ze wzniesienia, tempomat zjazdowy pozwala kierowcy ograniczyć prędkość pojazdu poniżej ustawionej prędkości. Wykorzystuje hamulec dodatkowy w połączeniu z optymalnym wyborem biegów, a hamulce kół są używane tylko w razie potrzeby.
Zjeżdżanie z przyczepą ze wzniesienia na śliskiej nawierzchni może sprawić, że przyczepa zacznie pchać samochód ciężarowy, powodując „złożenie się” zestawu, co zwiększa ryzyko wypadku. Hamulec stabilizacyjny może temu zapobiec, uruchamiając pulsacyjnie hamulce w przyczepie, co powoduje „wyprostowanie się” zestawu drogowego i zwiększa bezpieczeństwo na drodze.
Aktywne światła mijania zaprojektowano w celu wykrywania pojazdów przed samochodem ciężarowym. Dzięki nim można jechać w ciemnościach, korzystając ze świateł drogowych, co w innej sytuacji mogłoby być nieodpowiednie. Funkcja dynamicznie zmienia wiązkę światła, aby zapewnić optymalne oświetlenie bez oślepiania kierowców innych pojazdów.
Elektroniczny Układ Stabilizacji Toru Jazdy został zaprojektowany z myślą o minimalizacji ryzyka poślizgu i przewrócenia się. Gdy system wykryje sytuację krytyczną, zmniejsza moc silnika i załącza hamulce indywidualnie na każdym kole.
Opony w dobrym stanie to dobry punkt wyjściowy bezpiecznej jazdy. System monitorowania ciśnienia w oponach kontroluje ciśnienie w każdej oponie zestawu drogowego i alarmuje w przypadku niskiego ciśnienia, szybkiego wycieku powietrza lub wysokiej temperatury. Zapewnia dodatkową ochronę przed wypadkami spowodowanymi przez uszkodzone opony.
Podczas postoju i prędkości do 10 km/h przednia pomoc krótkiego zasięgu wykorzystuje przedni radar i kamerę do wykrywania użytkowników drogi znajdujących się w strefie ryzyka przed samochodem ciężarowym i ostrzegania przed nimi. Jeśli system wykryje użytkownika drogi w obszarze zagrożenia przed samochodem ciężarowym, kierowca zostanie o tym poinformowany. Jeżeli ryzyko kolizji wzrośnie, zostanie dodatkowo wygenerowane ostrzeżenie dźwiękowe.
Wspomaganie unikania zderzeń bocznych wykorzystuje czujniki radarowe po bokach samochodu ciężarowego do wykrywania pieszych, rowerzystów i innych pojazdów. W przypadku wykrycia uczestnika drogi kierowca jest ostrzegany sygnałem świetlnym. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, system ostrzega migającym światłem i dźwiękiem i zapewnia aktywną pomoc podczas prowadzenia.
Wykrycie pieszych i rowerzystów znajdujących się w pobliżu samochodu ciężarowego może być trudne. Funkcja ostrzegania o otwarciu drzwi korzysta z czujników radarowych do skanowania obu stron samochodu ciężarowego w celu wykrycia i ostrzeżenia innych użytkowników drogi w obszarach ryzyka przy otwieraniu którychkolwiek drzwi kabiny. System ostrzega do dwóch minut po wyłączeniu zapłonu.
W mieście piesi i rowerzyści mogą znaleźć się blisko samochodu ciężarowego, a kierowcy mogą ich nie zauważyć. Kamera narożna po stronie pasażera zapewnia doskonały widok na przestrzeń po stronie pasażera. Jest automatycznie uruchamiana przez kierunkowskaz, a obraz z kamery jest widoczny na wyświetlaczu dodatkowym.
Kamera wsteczna zapewnia doskonałe pole widzenia za samochodem ciężarowym, dzięki czemu kierowca zyskuje większą kontrolę nad otoczeniem. Włącza się automatycznie po załączeniu biegu wstecznego, a widok z kamery jest wyświetlany na wyświetlaczu dodatkowym.
Nasze elektryczne samochody ciężarowe są niemal bezgłośne. Jest to korzystne zarówno dla środowiska pracy kierowcy, jak i dla środowiska miejskiego, ale jednocześnie utrudnia zauważenie samochodu ciężarowego. Akustyczny system ostrzegania o pojeździe generuje delikatne, ale dostrzegalne dźwięki, aby zwrócić uwagę osób znajdujących się w pobliżu samochodu ciężarowego. Zaprojektowany w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
Częste ruszanie i zatrzymywanie może utrudniać bezpieczną jazdę. Funkcja automatycznego przytrzymania ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wygody jazdy podczas zatrzymywania się i ruszania, automatycznie uruchamiając hamulce w celu utrzymania samochodu ciężarowego na miejscu do momentu naciśnięcia pedału przyspieszenia przez kierowcę. Działa zarówno przy ruszaniu do przodu, jak i do tyłu – pod górę, w dół lub w płaskim terenie.
Dobra przyczepność jest niezbędna, aby jechać bezpiecznie i uniknąć poślizgu. Aktywna kontrola przyczepności kontroluje poślizg kół w celu poprawy stabilności, przyspieszenia i hamowania na śliskiej nawierzchni. System włącza się natychmiast po wykryciu oznak poślizgu.
Szczegółowe informacje na temat niektórych z naszych systemów wspomagających pracę kierowców dostępne są w arkuszach informacyjnych. Dostępne do pobrania tutaj.
Przedstawione funkcje mogą nie być standardowe lub dostępne dla wszystkich poziomów wyposażenia i opcji układu napędowego.