I-Shift to seria zautomatyzowanych skrzyń biegów Volvo Trucks, zaprojektowanych w celu ułatwienia jazdy oraz zwiększenia jej bezpieczeństwa i komfortu. Każda zmiana przełożeń jest idealnie zsynchronizowana — automatycznie — a najnowsza generacja oferuje szybsze i płynniejsze zmiany biegów niż kiedykolwiek. Szereg pakietów oprogramowania pozwala dopasować I-Shift do własnych potrzeb. Dla skrzyni biegów I-Shift dostępne są funkcje, które w pewnych sytuacjach umożliwiają jazdę z użyciem jednego pedałem. W zależności od modelu samochodu ciężarowego istnieją wersje I-Shift otwierające nowe możliwości, np. I-Shift z biegami pełzającymi i I-Shift Dual Clutch.
I-Shift bazuje na „klasycznej” manualnej skrzyni biegów, ale pozbawionej mechanicznej synchronizacji — stąd jej zwarta budowa i wysoka efektywność. Cała magia tkwi w elektronicznej jednostce sterującej, która kontroluje wysprzęglanie i zmianę biegów. Dzięki stałemu odczytowi sygnałów informujących m.in. o prędkości, masie pojazdu, nachyleniu drogi i zapotrzebowaniu na moment obrotowy, jednostka elektroniczna z wyjątkową precyzją realizuje każdą zmianę biegu. Komunikuje się również z jednostką sterującą silnikiem, która odpowiednio koryguje prędkość obrotową i moment hamujący jednostki napędowej.
I-Shift jest dostępna do Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX i Volvo FE.
Jeśli jeździsz w trudnym terenie przy niskich prędkościach i potrzebujesz precyzyjnej kontroli zarówno momentu obrotowego silnika, jak i siły hamowania, hamulec terenowy to przydatna opcja. Umożliwia on sterowanie silnikiem i hamulcami kół za pomocą wyłącznie pedału przyspieszenia. Pomaga zatrzymać i ustawić samochód ciężarowy z kołem na kamieniu lub innej przeszkodzie bez ześlizgiwania się. Hamulec terenowy jest dostępny dla Volvo FH16 i Volvo FMX i działa przy prędkości do 4 km/h.
Podczas częstego manewrowania i zmiany biegów do przodu i do tyłu docenisz funkcję skrzyni biegów I-Shift zmiany kierunku. Umożliwia jazdę do przodu, zmianę biegu na wsteczny i kontrolowanie siły hamowania za pomocą pedału przyspieszenia bez używania pedału hamulca. Oczywiście działa to również przy przełączaniu się z jazdy wstecz do jazdy do przodu. Ta funkcja jest aktywna przy prędkościach do 20 km/h.
I-Shift oferuje zaawansowany system kontroli trakcji, który poprawia przyczepność i ułatwia ruszanie zarówno na drodze, jak i w terenie. Jest to możliwe dzięki szybkiemu dostosowaniu momentu obrotowego silnika w celu zmniejszenia poślizgu kół. System działa zarówno dla tylnych osi z blokadą, jak i bez blokady mechanizmu różnicowego.