Nie jest tajemnicą, że paliwo to największy wydatek firmy transportowej. Dla wielu operatorów stanowi co najmniej 1/3 ich całkowitych kosztów. Jak więc zwiększyć oszczędność paliwa? Wszystko sprowadza się do znajomości głównych czynników i ich roli. Na tej stronie znajdziesz informacje o tym, o czym należy pomyśleć, jeśli zależy Ci na obniżeniu rachunków za paliwo — od specyfikacji samochodu ciężarowego i jego konserwacji po wydajność kierowców i zarządzanie flotą.
Wprowadzenie do najważniejszych czynników wpływających na oszczędność paliwa.
Układ napędowy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na oszczędność paliwa w samochodzie ciężarowym. Specyfikacja układu napędowego ustala większość zużycia paliwa przez samochód ciężarowy – dlatego tak ważne jest, by dobrze ją dobrać. Chociaż każdy element układu napędowego ma znaczenie – od tylnego mostu po olej w skrzyni biegów – trzy elementy, które mają największy wpływ to silnik, skrzynia biegów i tempomat.
Dziś, dzięki najnowszym osiągnięciom technologicznym, każdy z tych elementów osiąga nowe wyżyny efektywności. Silniki z układem Turbo Compound (takie jak D13TC) dostarczają dużo mocy i zużywają paliwo oszczędniej niż silniki eSCR, a także znacznie zmniejszają zużycie AdBlue. Zautomatyzowana skrzynia biegów, taka jak I-Shift, wykorzystuje dane jazdy w czasie rzeczywistym, aby każda zmiana biegów była niezwykle precyzyjna. A wprowadzenie predykcyjnego tempomatu (I-See) oznacza, że kierowcy mogą zdjąć nogę z gazu nawet na pagórkowatym terenie – i zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa.
Zapoznaj się z tymi rozwiązaniami, aby znaleźć optymalny układ napędowy.
Aerodynamika to kolejny czynnik specyfikacji, który ma duży wpływ na zużycie paliwa przez samochody ciężarowe. Na wydajność może mieć wpływ wszystko, od akcesoriów zewnętrznych po lusterka i przednie spojlery, ale najważniejsze są:
Jak więc poprawić aerodynamikę samochodu ciężarowego? W przypadku kabin ważne są wysokość, kąt dachu i konstrukcja. A co ze spojlerem dachowym, bocznymi owiewkami kabiny, spojlerami międzyosiowymi i przetłoczeniami błotników? Wszystkie poprawiają oszczędność paliwa, ale upewnij się, że spojler dachowy został zamontowany fabrycznie – zamontowanie go nawet o 5 cm za nisko lub o 10 cm za wysoko może wpłynąć na potencjalne oszczędności paliwa. W przypadku przyczep: utrzymanie ich w najlepszym stanie i prawidłowa geometria kół mają kluczowe znaczenie. Nasz serwis przyczep pozwala przeprowadzić czynności konserwacyjne całego pojazdu w jednym miejscu.
Opór toczenia jest trzecim co do wielkości czynnikiem wpływającym na zużycie paliwa. Decydują o nim przede wszystkim:
Aby zminimalizować opory toczenia, używaj raczej opon zoptymalizowanych pod kątem zużycia paliwa niż opon „uniwersalnych”. Pamiętaj też, by nie jeździć z niedopompowanymi oponami lub źle ustawionymi osiami. Brak współosiowości prowadzi do niestabilności układu kierowniczego i sprawia, że samochód zajmuje więcej miejsca na drodze, ponieważ koła nie poruszają się po tej samej ścieżce. To zwiększa opór powietrza, a w efekcie zużycie paliwa.
Właściwe usługi mogą ułatwić monitorowanie i zmniejszenie zużycia paliwa, a także utrzymanie floty w najlepszym stanie.