Dla wielu firm cena zakupu elektrycznego samochodu ciężarowego nadal być zaporowa. Istnieje jednak szereg możliwości obniżenia tych kosztów i sprawienia, że zakup elektrycznego samochodu ciężarowego stanie się realny.
Choć oczekuje się, że koszty elektrycznych samochodów ciężarowych będą się stale obniżać,, faktem jest, że dla wielu firm różnica cen między elektrycznymi a spalinowymi pojazdami nadal jest istotna. Ważne jest jednak, aby nie kierować się wyłącznie ceną zakupu.
Istnieją inne czynniki wpływające na opłacalność zakupu elektrycznego samochodu ciężarowego i działania, które przedsiębiorstwo może podjąć, aby stał się opłacalny finansowo.
1. Czy został obliczony całkowity koszt posiadania (TCO)?
Pierwszym krokiem jest określenie faktycznych kosztów posiadania elektrycznego samochodu ciężarowego. Do największych zalet należą oszczędności kosztów paliwa. Zależnie od cen elektrycznych i spalinowych samochodów ciężarowych na danym rynku, tylko te koszty mogą zniwelować wyższą cenę zakupu. Zasadniczo korzystny wpływ na całkowity koszt posiadania (TCO) rośnie wraz z przebiegiem samochodu ciężarowego.
Co więcej, chociaż koszty przeglądów i konserwacji są obecnie porównywalne w przypadku elektrycznych i spalinowych samochodów ciężarowych, na dłuższą metę można się spodziewać, że w przypadku pojazdów elektrycznych będą się obniżać. Dzieje się tak, ponieważ układy napędowe elektryczne składają się z mniejszej liczby ruchomych części w porównaniu z silnikami spalinowymi, co oznacza mniejsze zużycie komponentów.
„Po obliczeniu całkowitego kosztu posiadania elektrycznego samochodu ciężarowego można być zaskoczonym, jak opłacalne jest korzystanie z elektryczności jako przyszłościowego rozwiązania dla firmy” — mówi Johan Larsson, wiceprezes ds. rozwoju elektromobilności w Volvo Trucks. „Nawet jeśli obecnie nie jest to opłacalne, parametry uwzględniane w kalkulacji całkowitego kosztu posiadania (TCO) w przypadku elektrycznego samochodu ciężarowego elektrycznej stale się poprawiają”.
Dowiedz się więcej o tym, jak paliwa alternatywne zmieniają całkowity koszt posiadania (TCO) samochodu ciężarowego.
2. Czy istnieją jakieś ulgi podatkowe lub zachęty rządowe, z których możesz skorzystać?
W wielu krajach rządy oferują zachęty i dotacje, aby pomóc firmom inwestować w ciężarówki elektryczne. Na przykład rząd francuski oferuje premie ekologiczne , aby zachęcić do zakupu pojazdów elektrycznych. Inicjatywa Future Fuels Fund rządu australijskiego została rozszerzona o dotacje wspierające elektryfikację pojazdów o dużej ładowności i dalekobieżnych.
Natomiast w innych krajach rządy zniechęcają do używania paliw kopalnych, wprowadzając opłaty drogowe oparte na emisji CO2, czego przykładem jest zaktualizowany niemiecki system opłat drogowych MAUT. Kilka innych krajów UE wybrało tę samą drogę, wprowadzając własne opłaty oparte na emisji CO2.
„Zachęty są korzystne na rynkach rozpoczynających przygodę z elektryfikacją, ponieważ mogą nadać właściwy kierunek przemianom”, mówi Johan. „Jednak gdy wolumeny wzrosną, rządy prawdopodobnie przejdą na rozwiązania oparte na podatkach, które będą zniechęcać do korzystania z paliw kopalnych. Tak czy inaczej, inicjatywy tego typu przyczynią się poprawy ekonomiki elektrycznych samochodów ciężarowych w porównaniu ze spalinowymi”.
Jeśli jesteś jednym z pierwszych użytkowników elektrycznego parku samochodowego, masz szansę pełnego wykorzystania tych nowych możliwości”.
Jeśli jesteś jednym z pierwszych użytkowników elektrycznego parku samochodowego, masz szansę pełnego wykorzystania tych nowych możliwości”.
Jeśli jesteś jednym z pierwszych użytkowników elektrycznego parku samochodowego, masz szansę pełnego wykorzystania tych nowych możliwości”.
Przejście z silników wysokoprężnych na napęd elektryczny zmienia wiele aspektów ekonomicznych związanych z posiadaniem samochodów ciężarowych, co ma również wpływ na opcje finansowania.
Doświadczony partner finansowy może pomóc w poruszaniu się po zawiłościach związanych z posiadaniem elektrycznego samochodu ciężarowego. Istnieje wiele sposobów zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych, począwszy od tradycyjnych opcji finansowania lub leasingu, a skończywszy na bardziej elastycznych modelach„ jako usługa”. Można więc wybrać najlepiej odpowiadający Twojej firmie. Co więcej, współpraca z kompetentnym partnerem gwarantuje, że wszelkie dostępne zachęty rządowe zostaną uwzględnione w planie finansowania oraz że otrzymasz wsparcie w zakresie infrastruktury ładowania i innych szczególnych potrzeb pojazdów elektrycznych.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach dotyczących elektromobilności oferowanych przez Volvo Financial Services.
Ponieważ wiele firm transportowych i przewoźników stoi przed podobnymi wyzwaniami, być może istnieją możliwości nawiązania współpracy i opracowania rozwiązań? W niektórych przypadkach konkurujące ze sobą firmy wspólnie inwestowały w centra ładowania, aby dzielić się kosztami inwestycji.
Na przykład holenderska firma transportowa Millenaar & van Schaik zainwestowała w dwie stacje ładowania: jedną w swojej głównej zajezdni i drugą w miejscu realizacji jednego z jej projektów, natomiast jej klient zainwestował w WattHub, największą na świecie stację szybkiego ładowania samochodów ciężarowych. Dzięki temu kierowcy mogą rezerwować gwarantowane gniazda ładowania o prędkości ładowania do 250 kW, wykorzystując w 100% energię elektryczną wytwarzaną w sposób zrównoważony.
Inne firmy również nawiązały współpracę z lokalnymi dostawcami energii, aby zapewnić sobie umowy o obniżonych i/lub stałych kosztach energii elektrycznej.
Na wielu rynkach posiadanie floty elektrycznych samochodów ciężarowych daje ogromną przewagę konkurencyjną. W przetargach publicznych oraz u dużych nabywców usług transportowych coraz częściej pojawiają się zapotrzebowania na środki transportu o zerowej emisji, co stwarza ogromne możliwości. Na przykład firma H. van Wijk Transport rozpoczęła przechodzenie na elektryczne samochody ciężarowe, gdy zauważyła, że rośnie zapotrzebowanie na transport bezemisyjny, i wkrótce potem wygrała duży przetarg dla miasta Amsterdam.
Elektryczne samochody ciężarowe mogą być również wykorzystywane w coraz liczniejszych strefach niskiej emisji (LEZ) i zerowej emisji (ZEZ) tworzonych w miastach na całym świecie. Szacuje się, że do 2025 roku w Europie będzie ponad 500 stref LEZ. Tymczasem wiele miast planuje zakazać używania silników Diesla w swoich centrach, m.in. Sztokholm, Paryż, Ateny, Madryt i Londyn.
„Elektryczne samochody ciężarowe mogą wykonywać zadania w obszarach, które coraz częściej stają się niedostępne dla konwencjonalnych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym” – mówi Johan. „Można je wykorzystywać na terenach mieszkalnych i w miejscach o niskim poziomie hałasu, a także do dostaw nocnych. Jeśli jesteś jednym z pierwszych użytkowników elektrycznego parku samochodowego, masz szansę pełnego wykorzystania tych nowych możliwości”.
Dowiedz się więcej o ciężarówkach elektrycznych i jak najlepiej wykorzystać je w swojej firmie: