Trucks

Dlaczego liczba stacji tankowania LNG rośnie tak szybko

Ylva Dalerstedt
2025-04-08
3 minuty czytania
Paliwa alternatywne
Author
Ylva Dalerstedt
Menedżer ds. segmentu transportu długodystansowego

Dzięki różnorodnym inwestycjom i zachętom rządowym infrastruktura LNG w Europie szybko się rozwija. W miarę jak wzrasta produkcja bio-LNG, gaz skroplony szybko okazuje się realną alternatywą dla oleju napędowego w transporcie długodystansowym.
 

Jako paliwo LNG oferuje wiele zalet, w tym dobre właściwości jezdne i niskie zużycie paliwa, przy jednoczesnej znacznej redukcji emisji CO2 w porównaniu z olejem napędowym. Tankowanie jest równie szybkie jak w przypadku oleju napędowego, a średni zasięg samochody ciężarowego napędzanego LNG jest dobry, co sprawia, że gaz płynny jest opłacalnym paliwem alternatywnym w transporcie długodystansowym. Do niedawna główną barierą był brak infrastruktury LNG, ale to szybko się zmienia.


Jak rośnie liczba stacji tankowania LNG

W chwili pisania tego artykułu w Europie działa obecnie 791 stacji tankowania LNG dla samochodów ciężarowych, a ich liczba z miesiąca na miesiąc rośnie. Wzrost ten jest wynikiem wsparcia ze strony UE i różnych rządów krajowych, które widzą w LNG i bio-LNG skuteczny sposób na redukcję emisji CO2 w sektorach logistyki i transportu.

Najsilniejszy wzrost nastąpił w Niemczech, gdzie w latach 2019–2023 rząd wprowadził różne zachęty, na przykład zwolnienie z opłat drogowych dla samochodów ciężarowych zasilanych gazem. Obecnie w Niemczech działa 196 stacji LNG, podczas gdy w 2018 r. było ich zaledwie trzy. Udział bio-LNG w Niemczech wzrósł z 17% w 2017 r. do 90% w 2024 r.. We Włoszech znajduje się 170 stacji LNG, w Hiszpanii 102, a we Francji 89.
 

Wzrost nie jest jednak ograniczony wyłącznie do Europy. W ostatnich latach w Chinach i Indiach odnotowano istotne przejście z samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym na pojazdy zasilane LNG, co ma na celu przekształcenie jednej trzeciej krajowej floty samochodów ciężarowych o dużej ładowności na pojazdy zasilane LNG w ciągu następnych 5–7 lat.

 

Jak bio-LNG może pomóc samochodom ciężarowym zasilanym gazem zrealizować ich możliwości? 

Chociaż samochód ciężarowy zasilany LNG emituje zazwyczaj około 10% mniej CO2 niż jego standardowy europejski odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym („od szybu do koła”), redukcja ta może wynieść nawet 100% w przypadku stosowania bio-LNG z HVO (uwodorniony/hydrorafinowany olej roślinny). Dzieje się tak, ponieważ bio-LNG powstaje z surowców takich jak odpady domowe, odpady rolnicze i ścieki, a nie z kopalnego gazu ziemnego.

W przeciwnym razie bio-LNG nie różni się od zwykłego LNG pod względem wydajności. Można wykorzystać tę samą infrastrukturę do przechowywania, transportu i tankowania gazu, a samochód ciężarowy zasilany LNG może płynnie przełączać się między nimi. W rzeczywistości niektóre firmy gazowe mieszają ze sobą te dwa paliwa, na przykład Shell, który obecnie oferuje to rozwiązanie w Holandii i Niemczech. To pierwszy pozytywny krok w kierunku rozszerzenia korzyści płynących z bio-LNG na wszystkich użytkowników LNG.

Dlaczego produkcja bio-LNG wzrasta

Główną przeszkodą w stosowaniu bio-LNG jest brak produkcji na dużą skalę. Obecnie dostępność jest ograniczona w UE, z wyjątkiem regionu nordyckiego. W Norwegii wszystkie stacje LNG wykorzystują 100% biogazu. W Szwecji jest to około 78% bio-LNG, a Finlandia podąża tą samą drogą. Wraz z wprowadzaniem na rynek coraz większej liczby ciężarówek napędzanych LNG, wiele większych firm gazowych zaczyna inwestować w bio-LNG również w pozostałych krajach Europy.
 

Aby pomóc w osiągnięciu celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55% do roku 2030 — „Fit For 55” — a także zmniejszyć uzależnienie od rosyjskich paliw kopalnych — UE zamierza zwiększyć produkcję biometanu do 35 mld m3 do roku 2030. W 2023 roku łączna produkcja biometanu i biogazu wyniesie już 22 mld m3. (Całkowite zużycie gazu ziemnego w UE w 2023 r. wyniosło 295 mld m3.)

 

Inne firmy również podejmują własne inicjatywy. St1 Biokraft obecnie zarządza 12 zakładami produkcji bio-LNG w Szwecji i Norwegii, a kolejne są w trakcie budowy. Titan buduje obecnie największą na świecie instalację do produkcji bio-LNG w porcie Amsterdam, której uruchomienie planowane jest na 2025 rok. Nordsol i Prodeval budują nową instalację do produkcji bio-LNG w Portugalii. Ogółem do 2027 roku w Europie działać będzie 105 zakładów produkujących bio-LNG, których łączna zdolność produkcyjna wyniesie 13,1 TWh rocznie.

 

W miarę jak będzie otwieranych coraz więcej stacji paliw, LNG stanie się realną alternatywą dla coraz większej liczby operatorów transportowych. Umożliwi im to natychmiastową redukcję emisji CO2 w krótkim okresie, a rozwój bio-LNG powinien sprawić, że w dłuższej perspektywie możliwe będzie osiągnięcie zerowej emisji netto CO2 .

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat bio-LNG i samochodów ciężarowych zasilanych gazem, może Cię zainteresować:

  • Czy branża samochodów ciężarowych pomija bio-LNG jako potencjalne paliwo przyszłości?
  • Czy samochody ciężarowe zasilane gazem mogą sprostać potrzebom transportu długodystansowego?
  • Czy Twoja firma mogłaby skorzystać, przechodząc na samochody ciężarowe zasilane gazem?

Related Insights