Choć samochody ciężarowe zasilane paliwami alternatywnymi kosztują zazwyczaj więcej niż te zasilane olejem napędowym, mają one również wpływ na długoterminowy koszt posiadania. Tylko patrząc na całość można dowiedzieć się, ile naprawdę kosztuje ciężarówka zasilana paliwami alternatywnymi.
Obliczenie całkowitego kosztu posiadania (TCO) samochodu ciężarowego to skuteczne podejście przy zakupie nowego pojazdu, ponieważ daje całościowy obraz rzeczywistych kosztów dla firmy.
Zamiast skupiać się wyłącznie na cenie zakupu, w TCO uwzględnia się wszystkie bezpośrednie i pośrednie koszty związane z danym pojazdem w przewidywanym okresie jego eksploatacji, w tym koszty paliwa, konserwacji i napraw, wartość przy odsprzedaży, podatki itp.
Większość firm zna koszty konwencjonalnych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym, dzięki czemu proces ten jest stosunkowo prosty. Jednak uwzględnienie alternatywnych układów napędowych, takich jak akumulatorowe pojazdy elektryczne i pojazdy zasilane gazem, wpływa na wiele zmiennych branych pod uwagę przy obliczaniu całkowitego kosztu posiadania (TCO).
“Akumulatorowe pojazdy elektryczne i samochody ciężarowe zasilane gazem są droższe niż ich odpowiedniki z silnikiem wysokoprężnym. Istnieją jednak potencjalne oszczędności w innych obszarach, które mogą zrównoważyć te koszty” — mówi Pernilla Kemlin, menedżer produktu w Volvo Trucks. „Dla niektórych firm przejście na paliwo alternatywne jest już opłacalne z perspektywy całkowitego kosztu posiadania”.
Największa oszczędność możliwa do uzyskania przy przejściu na paliwo alternatywne wynika z obniżenia kosztów paliwa. Wszystko zależy od cen paliw, które mogą się różnić w zależności od rynku. Niemniej jednak paliwa takie jak elektryczność i LNG często mogą być tańsze niż olej napędowy.
W przypadku elektrycznych samochodów ciężarowych z zasilaniem akumulatorowym efektywność „od zbiornika do koła” jest nawet o 70–80% lepsza niż w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, co oznacza, że podczas eksploatacji tracone jest mniej energii.
Ponadto takie inicjatywy, jak dyrektywa o eurowiniecie i inne opłaty drogowe oparte na emisji CO2 spowodują, że emisje CO2 będą coraz częściej opodatkowane. Będzie to miało istotny wpływ na obliczenia całkowitego kosztu posiadania przy porównywaniu oleju napędowego z dowolnym paliwem o zerowej emisji.
„Jeśli możesz korzystać z paliwa alternatywnego, które jest tańsze niż olej napędowy, to im częściej będziesz użytkować pojazd, tym tańsze będzie to dla Twojej firmy” – wyjaśnia Pernilla. „Na przykład, jeśli działasz na rynku, na którym elektryczność jest tania, a olej napędowy drogi, to z perspektywy całkowitego kosztu posiadania elektryczny samochód ciężarowy okazać się bardziej opłacalny niż odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym”.
W przypadku ciężarówek elektrycznych naprawa lub wymiana akumulatora może stanowić znaczny wydatek, chociaż rzadko zachodzi taka potrzeba. Z drugiej strony układy napędowe elektryczne składają się z mniejszej liczby ruchomych części w porównaniu z silnikami spalinowymi, co skutkuje mniejszym zużyciem podzespołów. Nie ma również potrzeby wymiany olejów i filtrów, co jest powszechną praktyką w przypadku silników wysokoprężnych.
„Na tym etapie jest zbyt wcześnie, aby dostrzec wyraźną różnicę w kosztach między serwisowaniem elektrycznego samochodu ciężarowego w porównaniu z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym, jednak prognozy i ogólne oczekiwania są takie, że stanie się ona widoczna w najbliższej przyszłości” — mówi Pernilla. „Oczekuje się także, że okresy międzyprzeglądowe w przypadku elektrycznych samochodów ciężarowych będą dłuższe, co oznacza mniej przestojów”.
Tak jest w przypadku samochodów osobowych, których szacowane koszty konserwacji stanowią mniej więcej połowę analogicznych kosztów w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym.
Jeśli rozważasz przejście na paliwo alternatywne, obliczenie całkowitego kosztu posiadania (TCO) stanowi doskonały punkt wyjścia. Da Ci to lepsze wyobrażenie o faktycznej opłacalności finansowej”.
Ponieważ koszty produkcji akumulatorów litowo-jonowych i elektrycznych układów napędowych nadal spadają, oczekuje się, że wyliczenia TCO dla elektrycznych samochodów ciężarowych będą coraz korzystniejsze w nadchodzących latach.
Ostatnie badania przeprowadzone przez niezależny think tank Energy Innovation w USA szacują, że elektryczne samochody ciężarowe o dużej ładowności, w tym długodystansowe, będą w stanie zaoferować dodatni całkowity koszt posiadania w całym okresie eksploatacji do 2030 roku, nawet bez uwzględnienia jakichkolwiek dotacji rządowych lub zachęt.
Jeśli chodzi o LNG i bio-LNG, ceny energii ustabilizowały się, a całkowity koszt posiadania (TCO) w wielu przypadkach wykorzystania jest już dodatni. Sytuacja powinna się dalej poprawiać w miarę zwiększania produkcji i rozbudowy infrastruktury do tankowania.
Nie oznacza to jednak, że właściciele samochodów ciężarowych muszą się wstrzymać z rozważeniem innych opcji. Dla niektórych firm odejście od oleju napędowego stało się opłacalne. A ponieważ tak wiele zmiennych w równaniach całkowitego kosztu posiadania (TCO) ulega ciągłym zmianom, sytuacja wielu innych przedsiębiorstw może w nadchodzących latach ulec szybkiej poprawie.
Posiadanie parku samochodowego pojazdów nisko- i bezemisyjnych może również pomóc przedsiębiorstwu zdobyć nowe kontrakty od klientów chcących przyczynić się do zrównoważonego rozwoju.
„Jeśli rozważasz przejście na paliwo alternatywne, obliczenie całkowitego kosztu posiadania jest doskonałym punktem wyjścia” – mówi Pernilla. „Da Ci to lepsze wyobrażenie o faktycznej opłacalności finansowej. Może się to okazać korzystniejsze finansowo, niż przypuszczasz. Nawet jeśli dziś takie przejście okaże się niewykonalne, zyskasz wcześniej lepsze wyobrażenie o tym, czego ono wymaga”.
Aby dowiedzieć się więcej o różnych alternatywnych paliwach dostępnych dla ciężarówek o dużej ładowności i znaleźć najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy, przeczytaj:
Aby uzyskać więcej informacji i pomoc w obliczeniu całkowitego kosztu posiadania samochodu ciężarowego zasilanego paliwem alternatywnym, skontaktuj się z najbliższym dealerem Volvo Trucks.