Trucks

Jakie jest najlepsze paliwo alternatywne do samochodów ciężarowych o dużej ładowności?

Lars Mårtensson
2024-04-16
Technologia i innowacyjność Elektromobilność Paliwa alternatywne
Author
Lars Mårtensson
Dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks

Cała branża transportowa musi odejść od oleju napędowego i paliw kopalnych. Jednak dla wielu firm pozostaje pytanie: Które z rosnącej liczby paliw alternatywnych jest dla nich najlepsze – dziś i w przyszłości.

Zarówno rządy, jak i przedsiębiorstwa na całym świecie wyznaczają ambitne cele klimatyczne. Zarówno unijny Europejski Zielony Ład jak i Krajowa Grupa Zadaniowa ds. Klimatu w USA dążą do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., natomiast Chiny dążą do osiągnięcia neutralności węglowej do 2060 r. Tymczasem ponad 7000 firm wyznaczyło własne cele klimatyczne. Dla branży transportowej i logistycznej oznacza to, że odejście od oleju napędowego jest nieuniknione, a dla właścicieli ciężarówek istnieje wiele ścieżek prowadzących do przyszłości wolnej od paliw kopalnych.
 

„Nie ma złotego rozwiązania, które samo w sobie umożliwiłoby całej branży transportowej dekarbonizację” – mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. środowiska i innowacji w Volvo Trucks. „Zamiast tego widzimy całą gamę dostępnych i rozwijanych paliw alternatywnych, z których każde ma swoje mocne i słabe strony. Kluczem jest ocena każdego z nich i sprawdzenie, który z nich najlepiej pasuje”.
 

W przypadku wielu firm odpowiedź będzie się różnić w zależności od kilku czynników, w tym położenia geograficznego, dostępności, infrastruktury i własnych wymagań operacyjnych.

 

Jaki jest prawdziwy wpływ paliwa na klimat i dlaczego jest on ważny?

Konieczność ograniczenia emisji CO2 jest kluczowym motorem rozwoju paliw alternatywnych, dlatego ważnym czynnikiem jest naturalne uwzględnienie ich pełnego wpływu na klimat.
 

Nie jest to tak proste, jak sprawdzenie emisji paliwa z rury tylnej (od baku do koła) – należy również wziąć pod uwagę sposób produkcji i dystrybucji paliwa (od studni do koła). Czynniki te będą się różnić w zależności od rynku i mogą zmieniać się w czasie.
 

Na przykład całkowity wpływ na klimat ciężarówki z napędem akumulatorowym jest niewielki, gdy wykorzystywana energia elektryczna pochodzi ze źródła odnawialnego, takiego jak energia wodna, słoneczna lub wiatrowa. Jest ona jednak znacznie wyższa, jeśli zasilany jest energią elektryczną wytwarzaną z węgla.
 

Niektóre procesy produkcyjne, np. wodoru lub syntetycznego oleju napędowego, mogą być energochłonne, a źródło tej energii będzie miało wpływ na ogólny wpływ na klimat. Obecnie około 99% wodoru na świecie produkuje się przy użyciu gazu ziemnego (tzw. „szarego wodoru”) i w rzeczywistości może on mieć większy ślad klimatyczny niż wiele paliw kopalnych, nawet jeśli technologia ta nie powoduje emisji z rury wydechowej.
 

Należy również wziąć pod uwagę pełny wpływ paliwa na środowisko. Na przykład hydrorafinowany olej roślinny (HVO) ma bardzo niewielki wpływ na klimat: Ale jeśli jest produkowany z oleju palmowego, może przyczynić się do wylesiania. Istnieją również pytania dotyczące wpływu produkcji HVO na dużą skalę na rolnictwo i produkcję żywności.
 

Z tego powodu, aby uzyskać pełny obraz, bardzo korzystne może być przeprowadzenie oceny cyklu życia (LCA)  paliwa, a także uwzględnienie wpływu pojazdu na klimat przez cały okres jego użytkowania. Obejmuje to wszystko, począwszy od surowców użytych do produkcji pojazdu, aż po jego wycofanie z eksploatacji.
 

Możesz wykonać obliczenia w oparciu o poprzednie LCA online, korzystając z Kalkulatora śladu środowiskowego Volvo Trucks

Jesteśmy świadkami opracowywania szeregu paliw alternatywnych, z których każde ma swoje mocne i słabe strony. Kluczem jest ocena każdego z nich i sprawdzenie, który z nich najlepiej pasuje”.

Jakie są najnowsze osiągnięcia i trendy w zakresie paliw alternatywnych?

Tempo zmian wciąż przyspiesza. Unijne rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), wprowadzone w 2023 r., stanowi, że do 2030 r. publicznie dostępne stacje szybkiego ładowania samochodów ciężarowych powinny być dostępne co 60 km na głównych autostradach w Europie.
 

Jego celem jest także utworzenie od 2030 r. sieci tankowania wodoru ze stacjami co 200 km – zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych.
 

Jeśli chodzi o LNG, sieć tankowań w Europie stale się rozwija i w zeszłym roku przekroczyła 700 stacji tankowania (w porównaniu z zaledwie 250 w 2020 r.). Szacuje się, że do 2030 roku będzie ponad 2000 stacji.
 

Tymczasem w Szwecji i Niemczechbudowane są nowe zakłady produkcyjne Bio-LNG, a globalna produkcja HVO ciągle szybko rośnie. Inwestycje na dużą skalę w produkcję wodoru w dalszym ciągu przyspieszają, a Rada ds. Wodoru szacuje, że liczba projektów przekracza obecnie 1400 projektów na całym świecie.
 

„Ostatecznie chodzi o to, jakie paliwa są dla Ciebie dostępne, ile kosztują, kiedy i gdzie możesz je uzupełnić lub naładować oraz czy jest to zgodne z Twoją działalnością, czy nie” – mówi Lars Mårtensson. „Dobrą wiadomością jest, że inwestycje w paliwa alternatywne stale rosną, dlatego ważne jest śledzenie lokalnych inicjatyw i planów”.

 

Możesz także pobrać nasz kompletny poradnik po paliwach alternatywnych do samochodów ciężarowych, który obejmuje:

  • Opisy ośmiu różnych paliw alternatywnych, które mogą potencjalnie znaleźć zastosowanie w samochodach ciężarowych o dużej ładowności
  • Zalety i wady każdego paliwa
  • Lista kontrolna, którą należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, które paliwo alternatywne będzie najlepsze dla Twojej firmy
  • Tabela przedstawiająca ofertę Volvo Trucks z prostym porównaniem różnych paliw alternatywnych i ich dostępnością.

Pobierz poradnik tutaj:

Format PDF Size 9 MB