Trucks

Co należy wiedzieć o rozporządzeniu UE w sprawie AFIR

2024-11-26
Zrównoważony rozwój Elektromobilność Paliwa alternatywne

W ciągu najbliższych kilku lat sieci infrastruktury paliw alternatywnych w Europie otrzymają wsparcie dzięki nowemu unijnemu rozporządzeniu AFIR. Oznacza to, że istnieją teraz prawnie wiążące cele dotyczące liczby publicznych ładowarek dla samochodów ciężarowych i stacji tankowania wodoru. 

Unia Europejska przyjęła Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) w kwietniu 2024 r. w ramach pakietu Fit for 55, którego celem jest ograniczenie emisji w UE o 55% do roku 2030.

Rozporządzenie obejmuje szereg paliw alternatywnych, a także środki transportu, w tym samochody osobowe, pojazdy ciężarowe, statki morskie i statki powietrzne. Jest to wyjątkowe zarówno ze względu na zakres, jak i fakt, że wprowadza prawnie wiążące cele w zakresie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych w państwach członkowskich UE.

 

 

Jaki wpływ ma AFIR na właścicieli samochodów ciężarowych?

Największy wpływ AFIR na elektryczne samochody ciężarowe ma fakt, że do 2030 r. stacje ładowania samochodów ciężarowych o dużej ładowności muszą być dostępne co 120 km wzdłuż głównej europejskiej sieci autostrad (patrz rysunek poniżej). Do 2025 r. co najmniej 15% sieci musi spełniać wymogi, a do 2027 r. odsetek ten ma wzrosnąć do 50%. Ponadto do 2030 r. stacje tankowania wodoru muszą być dostępne co 200 km.

Obraz chroniony prawem autorskim Komisji Europejskiej, wykorzystany na licencji Creative Commons 4.0. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

„AFIR pomoże stworzyć podstawową sieć ładowania, która umożliwi jazdę między dowolnymi dwoma punktami w Europie” — mówi Henrik Engdahl, dyrektor ds. rozwoju działalności w Volvo Trucks. „ Zapewnia to również bezpieczeństwo właścicielom elektrycznych samochodów ciężarowych i pokazuje, że w tym obszarze dokonywane są znaczne inwestycje”.

Do tej pory kwestia publicznej infrastruktury ładowania była dylematem „jajko czy kura”... AFIR zmusi jajko do wyklucia się poprzez stworzenie ogólnoeuropejskiej sieci ładowania.

Jaki wpływ AFIR będzie miał na infrastrukturę paliw alternatywnych?

Tworząc minimalny poziom bazowy dla infrastruktury ładowania w całej Unii Europejskiej, AFIR pomoże przyspieszyć dodatkowe inwestycje. Po pierwsze, dotacje, które zostaną udostępnione przez państwa członkowskie, stworzą nowe możliwości dla operatorów stacji ładowania, w tym tych, którzy obecnie budują ładowarki do samochodów osobowych. To z kolei doprowadzi do poprawy ekonomii skali i stworzy jeszcze silniejsze uzasadnienie biznesowe dla większej liczby publicznych ładowarek.

 

„Podobnie jak to było kiedyś w przypadku samochodów osobowych, mamy dylemat co było pierwsze – kura czy jajko” – wyjaśnia Henrik. "Bez odpowiedniej infrastruktury trudno jest inwestować w elektryczne samochody ciężarowe, ale bez znacznej populacji pojazdów trudno jest inwestować w infrastrukturę ładowania. AFIR pomoże rozwiązać ten dylemat i, można by rzec, zmusi jajko do wyklucia się. Samo to nie rozwiąże wszystkich naszych potrzeb w zakresie infrastruktury ładowania, ale popchnie sprawę do przodu i sprawi, że wszystko zacznie się toczyć”.

 

 

Jak AFIR wpłynie na przyszły rozwój samochodów ciężarowych napędzanych wodorem i akumulatorami elektrycznymi?

Planowana przez UE sieć stacji ładowania umożliwi znacznie większe zasięgi samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym i elektryfikację szerszego zakresu zastosowań i gałęzi przemysłu. Planowana sieć wodorowa ułatwi również wprowadzanie w przyszłości ciężarówek napędzanych wodorem, gdy tylko staną się dostępne.

 

„Obecnie wielu klientów korzystających z elektrycznych ciężarówek ładuje je w swojej bazie domowej, dlatego też ich zasięg działania jest ograniczony do określonego obszaru” — mówi Henrik. „Jeśli można ładować akumulator tylko raz w ciągu dnia, co jest bardziej prawdopodobne w przypadku dobrej sieci publicznych ładowarek, można znacznie zwiększyć zasięg działania”.

Jeśli można ładować akumulator tylko raz w ciągu dnia, co jest bardziej prawdopodobne w przypadku dobrej sieci publicznych ładowarek, można znacznie zwiększyć zasięg działania.
Do 2030 roku stacje tankowania wodoru będą rozmieszczone co 200 km na głównych autostradach Europy. Umożliwi to wprowadzenie na rynek samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi, gdy tylko technologia ta stanie się dostępna komercyjnie.

Jak AFIR wpływa na potencjalne inwestycje w elektryczne samochody ciężarowe?

Jednym z najważniejszych skutków wprowadzenia AFIR jest połączenie wszystkich państw członkowskich UE i osiągnięcie konsensusu w sprawie przyszłego kierunku rozwoju paliw alternatywnych. Można to traktować jako deklarację intencji w zakresie wdrażania infrastruktury i zapewnienie, że w przyszłości zostaną przeprowadzone znaczące inwestycje. AFIR potwierdza fakt, że elektryczne samochody ciężarowe mogą być wykorzystywane do coraz większej liczby zadań transportowych zarówno w przypadku obecnych, jak i przyszłych właścicieli elektrycznych samochodów ciężarowych.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o paliwach alternatywnych i przyszłych trendach w rozwoju infrastruktury, mogą Cię zainteresować artykuły:

●      Jakie jest najlepsze paliwo alternatywne dla samochodów ciężarowych?

●      Różne drogi do przyszłości bez paliw kopalnych do samochodów ciężarowych

●      7 często spotykanych pytań dotyczących samochodów ciężarowych napędzanych wodorem

●      Jak dostosować działalność do elektrycznych samochodów ciężarowych i ładowania

●      Zbadaj swoją sytuację: Czy elektryczne samochody ciężarowe są dla Ciebie?

Powiązane artykuły