W ciągu najbliższych kilku lat sieci infrastruktury paliw alternatywnych w Europie otrzymają wsparcie dzięki nowemu unijnemu rozporządzeniu AFIR. Oznacza to, że istnieją teraz prawnie wiążące cele dotyczące liczby publicznych ładowarek dla samochodów ciężarowych i stacji tankowania wodoru.
Unia Europejska przyjęła Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) w kwietniu 2024 r. w ramach pakietu Fit for 55, którego celem jest ograniczenie emisji w UE o 55% do roku 2030.
Rozporządzenie obejmuje szereg paliw alternatywnych, a także środki transportu, w tym samochody osobowe, pojazdy ciężarowe, statki morskie i statki powietrzne. Jest to wyjątkowe zarówno ze względu na zakres, jak i fakt, że wprowadza prawnie wiążące cele w zakresie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych w państwach członkowskich UE.
Największy wpływ AFIR na elektryczne samochody ciężarowe ma fakt, że do 2030 r. stacje ładowania samochodów ciężarowych o dużej ładowności muszą być dostępne co 120 km wzdłuż głównej europejskiej sieci autostrad (patrz rysunek poniżej). Do 2025 r. co najmniej 15% sieci musi spełniać wymogi, a do 2027 r. odsetek ten ma wzrosnąć do 50%. Ponadto do 2030 r. stacje tankowania wodoru muszą być dostępne co 200 km.
„AFIR pomoże stworzyć podstawową sieć ładowania, która umożliwi jazdę między dowolnymi dwoma punktami w Europie” — mówi Henrik Engdahl, dyrektor ds. rozwoju działalności w Volvo Trucks. „ Zapewnia to również bezpieczeństwo właścicielom elektrycznych samochodów ciężarowych i pokazuje, że w tym obszarze dokonywane są znaczne inwestycje”.
Tworząc minimalny poziom bazowy dla infrastruktury ładowania w całej Unii Europejskiej, AFIR pomoże przyspieszyć dodatkowe inwestycje. Po pierwsze, dotacje, które zostaną udostępnione przez państwa członkowskie, stworzą nowe możliwości dla operatorów stacji ładowania, w tym tych, którzy obecnie budują ładowarki do samochodów osobowych. To z kolei doprowadzi do poprawy ekonomii skali i stworzy jeszcze silniejsze uzasadnienie biznesowe dla większej liczby publicznych ładowarek.
„Podobnie jak to było kiedyś w przypadku samochodów osobowych, mamy dylemat co było pierwsze – kura czy jajko” – wyjaśnia Henrik. "Bez odpowiedniej infrastruktury trudno jest inwestować w elektryczne samochody ciężarowe, ale bez znacznej populacji pojazdów trudno jest inwestować w infrastrukturę ładowania. AFIR pomoże rozwiązać ten dylemat i, można by rzec, zmusi jajko do wyklucia się. Samo to nie rozwiąże wszystkich naszych potrzeb w zakresie infrastruktury ładowania, ale popchnie sprawę do przodu i sprawi, że wszystko zacznie się toczyć”.
Planowana przez UE sieć stacji ładowania umożliwi znacznie większe zasięgi samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym i elektryfikację szerszego zakresu zastosowań i gałęzi przemysłu. Planowana sieć wodorowa ułatwi również wprowadzanie w przyszłości ciężarówek napędzanych wodorem, gdy tylko staną się dostępne.
„Obecnie wielu klientów korzystających z elektrycznych ciężarówek ładuje je w swojej bazie domowej, dlatego też ich zasięg działania jest ograniczony do określonego obszaru” — mówi Henrik. „Jeśli można ładować akumulator tylko raz w ciągu dnia, co jest bardziej prawdopodobne w przypadku dobrej sieci publicznych ładowarek, można znacznie zwiększyć zasięg działania”.
Jeśli można ładować akumulator tylko raz w ciągu dnia, co jest bardziej prawdopodobne w przypadku dobrej sieci publicznych ładowarek, można znacznie zwiększyć zasięg działania.
Jednym z najważniejszych skutków wprowadzenia AFIR jest połączenie wszystkich państw członkowskich UE i osiągnięcie konsensusu w sprawie przyszłego kierunku rozwoju paliw alternatywnych. Można to traktować jako deklarację intencji w zakresie wdrażania infrastruktury i zapewnienie, że w przyszłości zostaną przeprowadzone znaczące inwestycje. AFIR potwierdza fakt, że elektryczne samochody ciężarowe mogą być wykorzystywane do coraz większej liczby zadań transportowych zarówno w przypadku obecnych, jak i przyszłych właścicieli elektrycznych samochodów ciężarowych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o paliwach alternatywnych i przyszłych trendach w rozwoju infrastruktury, mogą Cię zainteresować artykuły:
● Jakie jest najlepsze paliwo alternatywne dla samochodów ciężarowych?
● Różne drogi do przyszłości bez paliw kopalnych do samochodów ciężarowych
● 7 często spotykanych pytań dotyczących samochodów ciężarowych napędzanych wodorem
● Jak dostosować działalność do elektrycznych samochodów ciężarowych i ładowania
● Zbadaj swoją sytuację: Czy elektryczne samochody ciężarowe są dla Ciebie?