Trucks

Co HVO może zaoferować transportowi ciężarowemu?

Lars Mårtensson
2025-05-21
Paliwa alternatywne
Author
Lars Mårtensson
Dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks

HVO może pomóc właścicielom samochodów ciężarowych osiągnąć znaczącą redukcję emisji CO2 przy minimalnych zakłóceniach w działalności i bez konieczności dodatkowych inwestycji. Czy może to być najszybsza droga do dekarbonizacji? 

W ciągu ostatnich 15 lat światowa produkcja HVO (uwodornionego oleju roślinnego) gwałtownie wzrosła, a olej ten stał się coraz bardziej atrakcyjnym paliwem alternatywnym dla wielu przedsiębiorstw. Czy ten trend wzrostowy będzie kontynuowany, czyniąc HVO przyszłością transportu ciężarowego? Czy jego potencjał wzrostu jest ograniczony?

 

Czym jest paliwo HVO?

HVO – znany również jako odnawialny olej napędowy – to biopaliwo produkowane z surowce, takich jak oleje roślinne (rzepakowy, słonecznikowy itp.), tłuszcze zwierzęce, zużyte oleje spożywcze i odpady rolnicze.

 

Pod względem chemicznym HVO jest niemal identyczne z konwencjonalnym olejem napędowym, dlatego jest w pełni kompatybilne z istniejącymi pojazdami i infrastrukturą zasilaną olejem napędowym. Można go również stosować w silnikach Diesla w mieszankach do 100% bez konieczności dokonywania jakichkolwiek modyfikacji silnika. Oznacza to, że właściciele samochodów ciężarowych mogą bezpośrednio zastąpić olej napędowy przez HVO i natychmiast osiągnąć znaczną redukcję emisji CO2 przy minimalnym zakłóceniu działalności i bez konieczności inwestowania w nowe pojazdy lub infrastrukturę do tankowania. Właściciele ciężarówek mogą również bez żadnych komplikacji stosować zamiennie HVO i olej napędowy.

 

Czy HVO to to samo co biodiesel?

Chociaż oba paliwa produkowane są z materiałów organicznych, HVO można produkować z szerszej gamy surowców i jest ono mniej wrażliwe na jakość surowców. Dzięki temu produkcja HVO jest mniej zależna od upraw żywności, ponieważ można w niej wykorzystywać również odpady. W porównaniu z biodieslem, rozwiązanie to minimalizuje potencjalny negatywny wpływ na środowisko i produkcję żywności.

 

Kolejną ważną różnicą jest kompatybilność HVO z silnikami Diesla. O ile HVO jest w pełni kompatybilny z olejem napędowym i może być stosowany bezpośrednio jako alternatywa dla oleju napędowego, o tyle biodiesel można stosować jedynie w ograniczonych mieszankach, zwykle w ilości około 5–20%.

 

Jaki jest całkowity wpływ HVO na środowisko?

Rzeczywiste emisje spalin (od zbiornika do koła) w przypadku stosowania HVO są zerowe. W przypadku emisji w całym cyklu życia paliwa (od szybu do koła) redukcja CO2 zależy od użytego surowca. Przykładowo, jeżeli HVO jest produkowane z oleju rzepakowego, pozwala to na osiągnięcie 25-procentowej redukcji w porównaniu z olejem napędowym. Jeśli jest produkowany z olejów i tłuszczów odpadowych, może nawet o 90% zmniejszyć emisję CO2.

 

Surowce mają również duży wpływ na szersze oddziaływanie HVO na środowisko i społeczeństwo. Jeśli HVO będzie wytwarzane z roślin jadalnych, może to spowodować bezpośrednią konkurencję produkcji HVO z produkcją żywności, co niekorzystnie wpłynie na użytkowanie gruntów i ceny żywności. Najmniej korzystną sytuacją jest produkowanie HVO z oleju palmowego virgin, co może przyczyniać się do wylesiania i utraty różnorodności biologicznej, a ślad węglowy oleju uzyskanego w ten sposób może być nawet trzykrotnie większy niż ślad węglowy oleju napędowego.

 

Z tego powodu ważne jest, aby mieć jasne i przejrzyste informacje na temat tego, w jaki sposób wyprodukowano dane paliwo HVO i jakie materiały zostały wykorzystane. Już teraz pojawiają się oskarżenia, że w produkcji HVO potajemnie wykorzystuje się materiały niebędące odpadami oraz olej palmowy dziewiczy. A w niedalekiej przyszłości HVO zawierający olej palmowy zostanie niemal na pewno zakazany w UE na mocy planowanego rozporządzenia w sprawie wylesiania.

HVO potencjalnie oferuje właścicielom ciężarówek najprostszą i najłatwiejszą drogę do dekarbonizacji.

Jak łatwo dostępny jest obecnie HVO?

HVO jest stosunkowo nowym paliwem, a jego komercyjna produkcja rozpoczęła się dopiero w 2007 r. Jednak od tego czasu jego produkcja gwałtownie wzrosła. Między 2014 a 2023 rokiem światowa produkcja wzrosła niemal trzykrotnie. W 2023 roku Stany Zjednoczone produkowały 11 miliardów litrów HVO rocznie, w UE produkowano 4 miliardy litrów, a w Chinach 1,4 miliarda litrów.

 

Paliwo HVO100 – 100% HVO produkowany ze zrównoważonych surowców – jest obecnie szeroko dostępne w Skandynawii i regionie Beneluksu, i coraz częściej stosowane Niemczech. Włoska firma energetyczna ENI jest jednym z rosnącej liczby producentów ropy naftowej, którzy przestawili swoje rafinerie na produkcję HVO i obecnie dystrybuuje własną markę HVO we Włoszech pod nazwą HVOlution.

 

W USA Diamond Green Diesel wciąż się rozwija i rozszerza swoją działalność, będąc obecnie drugim co do wielkości producentem na świecie (największym jest Neste w Finlandii). W międzyczasie firmy petrochemiczne, m.in. Marathon, Phillips 66 i HollyFrontier również przestawiły niektóre swoje rafinerie na produkcję HVO. Ogółem szacuje się, że do końca 2025 roku produkcja HVO w USA może przekroczyć 22 miliardy litrów.

 

Jakie są ograniczenia HVO?

Produkcja HVO jest kosztowna i zazwyczaj jest o około 10–15% droższa od produkcji oleju napędowego. Popularność HVO na niektórych rynkach wynika z faktu, że różne zachęty rządowe i dotacje pomagają zniwelować różnicę w kosztach i sprawiają, że jest on bardziej opłacalny finansowo.

 

Zwiększenie produkcji pomoże obniżyć koszty, jednak może to zostać ograniczone ze względu na globalny niedobór zrównoważonych surowców. Jak wspomniano wcześniej, oleje i tłuszcze odpadowe są materiałami optymalnymi z punktu widzenia ochrony środowiska, jednak obecnie jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie. W rzeczywistości IEA szacuje, że biorąc pod uwagę obecne prognozy i trendy produkcyjne, do 2027 r. przemysł biopaliwowy odczuje kryzys podaży surowców.

 

Czy HVO ma przyszłość jako paliwo do samochodów ciężarowych?

Zgodność HVO z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi oznacza, że potencjalnie oferuje właścicielom ciężarówek najprostszą i najłatwiejszą drogę do dekarbonizacji. W przeciwieństwie do elektromobilności czy gazu, przejście na HVO nie wymaga dodatkowych inwestycji w pojazdy ani infrastrukturę do tankowania – chodzi po prostu o tankowanie HVO zamiast oleju napędowego.

 

Prawda jest jednak taka, że nie wszyscy właściciele ciężarówek będą mieli łatwy dostęp do niedrogiego HVO. A problemy z pozyskiwaniem zrównoważonych dostaw surowców oznaczają, że globalna produkcja HVO nie może zostać zwiększona w celu zaspokojenia popytu w przemyśle. Z tego powodu samo to nie rozwiąże problemu klimatycznego, przed którym stoi branża, a w dłuższej perspektywie nadal potrzebujemy innych paliw alternatywnych.

 

Mimo wszystko HVO nadal oferuje duży potencjał. Dla niektórych właścicieli ciężarówek stanowi to rozwiązanie długoterminowe, podczas gdy dla innych może być paliwem przejściowym. W każdym razie odgrywa ona ważną rolę w dekarbonizacji przemysłu transportowego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o różnych działaniach na rzecz dekarbonizacji, możesz przeczytać:

●      Jakie paliwo alternatywne jest najlepsze dla Twojej ciężarówki?

●      Różne drogi do przyszłości bez paliw kopalnych

 

Możesz także dowiedzieć się więcej o rozwoju innych paliw alternatywnych, w tym bio-LNG, elektrycznych samochodów ciężarowych i wodoru

 

____________

Gerveni, M., T. Hubbs i S. Irwin. “Biodiesel and Renewable Diesel: What’s the Difference?” farmdoc daily (13):22, Department of Agricultural and Consumer Economics, University of Illinois at Urbana-Champaign, February 8, 2023

“What are the tailpipe emissions from HVO?”, Prema.

Källmén, A., et. al., “Well-to-wheel LCI data for HVO fuels on the Swedish market”. Report No 2019:04, f3 The Swedish Knowledge Centre for Renewable Transportation Fuels, Sweden.
Williment, Chloe; “Does the EU need to examine the sustainability of biofuels?”, Sustainability Magazine, 17 October 2024

“HVO biodiesel production volume worldwide from 2014 to 2023”, Statista Research Department, 6 January 2025.

 “Global bioenergy statistics report 2024 summary”, World Bioenergy Association.

„ORLEN rozpoczyna sprzedaż HVO100”, Orlen, 2 października 2024 r.

Gerveni, M., T. Hubbs i S. Irwin. "Overview of the Production Capacity of U.S. Renewable Diesel Plants for 2023 and Beyond." farmdoc daily (13):57, Department of Agricultural and Consumer Economics, University of Illinois at Urbana-Champaign, March 29, 2023.
“How much does HVO fuel cost compared to fossil diesel?”, Prema
“Is the biofuel industry approaching a feedstock crunch?”, International Energy Agency (IEA), December 2022.