Przedsiębiorstwa logistyczne i transportowe działają pod presją ograniczania emisji dwutlenku węgla. Wymagają tego klienci, przepisy i własne cele firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ale jaki jest najlepszy sposób, aby to osiągnąć?
Ograniczanie emisji pochodzących z transportu stanowi coraz większe wyzwanie nie tylko dla samych przewoźników, ale także dla wielu ich klientów. Wielu nabywców usług transportowych wyznaczyło sobie ambitne cele oparte na naukowych podstawach, a ich realizacja wymaga zmniejszenia emisji na takich etapach jak transport i logistyka.
Możliwość oferowania transportu o niższej emisji to nie tylko przewaga konkurencyjna – to szybko staje się koniecznością. Wyzwanie może wydawać się przytłaczające, ale dobra wiadomość jest taka, że istnieje więcej niż jeden sposób na zmniejszenie śladu węglowego Twojej firmy.
Najszybszym sposobem na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla jest przejście z oleju napędowego pochodzenia kopalnego na alternatywne źródła energii, takie jak niskoemisyjna energia elektryczna, bio-LNG, HVO lub biodiesel (B100). Prawda jest jednak taka, że koszty i dostępność każdej z tych alternatyw mogą się znacznie różnić w zależności od rynku, a dla wielu firm mogą one jeszcze nie być realnymi opcjami.
Zmiana paliwa nie musi jednak oznaczać całkowitej zmiany i może być procesem stopniowym. Pomiędzy olejem napędowym a w pełni odnawialnymi alternatywami istnieje szereg paliw przejściowych, które umożliwią natychmiastową redukcję emisji dwutlenku węgla w perspektywie krótkoterminowej, jednocześnie przygotowując Twoją firmę do całkowitej zmiany w perspektywie długoterminowej.
Na przykład, mimo że LNG jest paliwem kopalnym, może skutkować natychmiastową redukcją emisji CO2 o około 15–20% w porównaniu z olejem napędowym.[1] Samochód ciężarowy zasilany LNG otwiera również możliwość korzystania z odnawialnego bio-LNG, ponieważ staje się on łatwiej dostępny, co pozwala na redukcję emisji CO2 praktycznie do zera.
Inną alternatywą jest mieszanie odnawialnych paliw, takich jak HVO i biodiesel, z olejem napędowym w konwencjonalnych silnikach spalinowych. Podobnie jak w przypadku LNG, nie wyeliminuje to całkowicie emisji CO2 , ale pozwoli na jej redukcję. Z czasem możliwe będzie zwiększenie proporcji mieszanki, aż do całkowitego zastąpienia oleju napędowego.
Analizując emisję dwutlenku węgla i wpływ na klimat danego źródła paliwa lub układu napędowego, ważne jest, aby wiedzieć, które emisje są mierzone. Emisja typu „od zbiornika do koła” (TTW) to po prostu emisja spalin z rury wydechowej samego samochodu ciężarowego podczas użytkowania. Z drugiej strony emisje „od źródła do koła” (WTW) obejmują emisje powstające podczas wydobycia, rafinacji, produkcji i dostawy paliwa.
Na przykład elektryczny samochód ciężarowy nie będzie generował żadnych emisji TTW, jednak jego emisje WTW mogą się znacznie różnić w zależności od tego, czy wykorzystywana energia elektryczna jest wytwarzana z węgla, czy też ze źródeł odnawialnych. W przypadku HVO i biodiesla emisje WTW będą się różnić w zależności od surowca użytego w produkcji. To pytanie należy zadać lokalnemu dostawcy paliwa.
Aby określić całkowity wpływ samochodu ciężarowego na klimat w trakcie jego cyklu życia i wpływ wybranego źródła paliwa, należy przeprowadzić ocenę cyklu życia (LCA) . Dzięki temu uzyskasz pełniejszy obraz swojego śladu węglowego i łatwiej będzie Ci ograniczyć emisję dwutlenku węgla.
Aby obliczyć wpływ swojego samochodu ciężarowego na środowisko, możesz skorzystać z kalkulatora śladu środowiskowego firmy Volvo Trucks, który został opracowany w oparciu o analizę cyklu życia (LCA) firmy Volvo.
Ograniczanie zużycia paliwa od dawna ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania parkiem samochodowym – i nie zmienia się to, ponieważ wpływa bezpośrednio także na emisję CO2. Zapewnienie dobrej aerodynamiki i odpowiedniego oporu toczenia pojazdu ma pozytywny wpływ na jego ślad węglowy, dlatego dobrze jest określić konstrukcję i elementy aerodynamiczne , takie jak spojlery, deflektory powietrza i owiewki podwozia. Dotyczy to także przyczepy – aby wykorzystać potencjał aerodynamiki, trzeba zoptymalizować cały zestaw drogowy.
Jeśli chodzi o opór toczenia, kluczowe jest zastosowanie odpowiednich opon. Opony są klasyfikowane pod względem oporu toczenia, przy czym klasa A oznacza najniższy opór toczenia i najlepszą sprawność energetyczną, a klasa G najsłabszą. Utrzymanie optymalnego ciśnienia w oponach i prawidłowej zbieżności kół dodatkowo poprawi wydajność. W rzeczywistości dobra konserwacja ogólnie rzecz biorąc, zapewnia optymalną wydajność i efektywność, zapobiegając zatykaniu się filtrów powietrza i oleju oraz wyciekom paliwa.
Niektóre z tych środków stosowane osobno mogą przynieść jedynie niewielki spadek śladu węglowego. Jednakże wszystkie te drobne oszczędności razem mogą szybko przełożyć się na znaczącą redukcję.
Już dziś istnieje wiele możliwości zmniejszenia śladu węglowego Twojej firmy.
Łączność i dane odgrywają coraz ważniejszą rolę w ograniczaniu wpływu na klimat. Usługi z dostępem Internetu umożliwiają monitorowanie zużycia paliwa i emisji CO2 zarówno w odniesieniu do całego parku samochodowego, jak i poszczególnych pojazdów. Ułatwia to identyfikację konkretnych obszarów wymagających poprawy i skuteczniejsze wdrażanie szkoleń dla kierowców.
Dostępne są usługi połączone, które mogą pomóc Ci wspierać kierowcę, oferując instruktaż w czasie rzeczywistym podczas jazdy, na przykład informując go, gdy hamuje zbyt gwałtownie lub gdy zbyt długo pracuje na biegu jałowym. Możesz też zainwestować w szkolenia kierowców, które pomogą poprawić technikę jazdy w całym parku samochodowym.
Dostępne są także oparte na łączności usługi zarządzania parkiem samochodowym, które mogą ułatwić planowanie i optymalizację trasy w czasie rzeczywistym. Dzięki temu kierowcy mogą wykonywać swoje zadania tak szybko i sprawnie, jak to możliwe, przy minimalnej emisji CO2 .
Korzystając ze wszystkich tych usług w połączeniu ze szkoleniem kierowców, nie tylko zmniejszysz swój wpływ na środowisko, ale także obniżysz koszty.
W obliczu zmian technologicznych zachodzących w całej branży oraz wielu celów dotyczących redukcji emisji dwutlenku węgla, których osiągnięcie wydaje się odległe o lata, kuszące może być przyjęcie postawy wyczekującej. Jeśli jednak zaczekasz, aż powstaną nowe stacje ładowania lub pojawią się samochody ciężarowe napędzane wodorem, ryzykujesz, że zostaniesz w tyle. Wiele firm, które wyznaczyły sobie ambitne cele dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych, już teraz poszukuje partnerów transportowych, którzy mogą przyczynić się do zmniejszenia ich śladu węglowego. Przewoźnicy, którym udało się już zminimalizować emisje, mają wyraźną przewagę konkurencyjną.
Nikt nie oczekuje, że cała branża z dnia na dzień przejdzie na dekarbonizację – ale już teraz istnieją liczne sposoby na to, aby zacząć ograniczać ogólne emisje.
Więcej informacji na temat paliw alternatywnych i samochodów ciężarowych możesz znaleźć tutaj:
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o ograniczaniu zużycia paliwa i emisji CO2, mogą Cię zainteresować artykuły:
¹Jozef Gnap i Marek Dočkalik, „Impact of the operation of LNG trucks on the environment”, De Gruyter Brill, 4 października 2021 r., https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html
Piotr Werner
E-mail: piotr.werner@volvo.com
tel: +48 607 100 028
Volvo Trucks dostarcza kompletne rozwiązania transportowe dla wymagających klientów profesjonalnych, oferując pełną gamę samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności. Obsługa klienta odbywa się za pośrednictwem globalnej sieci dealerów obejmującej 2200 punktów serwisowych w około 130 krajach. Samochody ciężarowe Volvo są produkowane w 12 krajach na całym świecie. W 2024 roku na całym świecie dostarczono około 134 000 samochodów ciężarowych Volvo. Volvo Trucks jest częścią Volvo Group, jednego z wiodących na świecie producentów samochodów ciężarowych, autobusów, sprzętu budowlanego oraz silników morskich i przemysłowych. Grupa dostarcza również kompletne rozwiązania w zakresie finansowania i serwisu. Praca Volvo Trucks opiera się na podstawowych wartościach, takich jak jakość, bezpieczeństwo i troska o środowisko.