W ramach ambicji osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. UE zaktualizowała w maju 2024 r. swoje normy CO2 dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Najnowsze zmiany mają na celu przyspieszenie tempa rozwoju pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych i wpłyną zarówno na producentów, jak i właścicieli samochodów ciężarowych.
Normy UE dotyczące emisji CO2 wprowadzono pierwotnie w 2019 r., a następnie zrewidowano w maju 2024 r. w ramach strategii UE Fit for 55 mającej na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. (a docelowo osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.).
Najważniejszą zmianą w zmienionej normie jest to, że cel redukcji emisji dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności w 2030 r. został zwiększony z -30% do -43% (w porównaniu z poziomami z 2019 r.).
Wprowadzono również nowe cele, w tym redukcję o 65% do 2035 r. i 90% do 2040 r. Pierwotny cel obniżenia emisji o 15% do 2025 r. pozostaje niezmieniony.
Nowe cele UE dotyczące emisji CO2 dla elektrycznych samochodów ciężarowych o dużej ładowności
VECTO, narzędzie symulacyjne opracowane przez UE w celu ilościowego określania emisji CO2 i zużycia paliwa, będzie nadal wykorzystywane do obliczania wartości i klas emisji dla każdego pojazdu. Będzie także wykorzystywane do śledzenia i mierzenia postępów w realizacji celów UE w zakresie redukcji emisji CO2.
Ponadto zmienione normy emisji CO2 będą teraz dotyczyć szerszej gamy samochodów ciężarowych i obejmą konfiguracje 6x4 i 8x4, a także 4x2 o masie od 7,4 do 16 ton. Będą one miały zastosowanie również do przyczep ze względu na ich wpływ na zużycie paliwa przez pojazd.
„Celem tych zmian jest realne przyspieszenie redukcji emisji CO2 przez samochody ciężarowe, mając na uwadze cel na rok 2050” – mówi Ylva Dalerstedt, menedżer ds. segmentu transportu długodystansowego w Volvo Trucks.
„Największy wpływ nadal będą odczuwać producenci ciężarówek, którzy będą musieli zainwestować jeszcze więcej w rozwój technologii niskoemisyjnych i bezemisyjnych. Zmiany te dotkną również producentów przyczep”.
Właściciele samochodów ciężarowych mogą spodziewać się szerszej gamy opcji przy zakupie nowego pojazdu i większych możliwości zmniejszenia własnego wpływu na środowisko”.
Normy emisji CO2 wprowadzone przez UE dotyczą producentów samochodów ciężarowych i w związku z tym to na nich będzie spoczywać odpowiedzialność za opracowanie pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych, które pomogą w osiągnięciu nowych celów.
Największy wpływ na właścicieli samochodów ciężarowych będą miały nowe pojazdy o coraz niższej emisji CO2 i szerszy wybór opcji w przypadku pojazdów bezemisyjnych. Jednocześnie producenci samochodów ciężarowych będą musieli wycofać pojazdy i funkcje, które negatywnie wpływają na emisję CO2.
„Nie tylko powstaną nowe układy napędowe, ale konwencjonalne silniki spalinowe będą musiały stać się bardziej wydajne, jeśli producenci chcą sprostać nowym celom” – mówi Ylva. „Dla klientów oznacza to niższe zużycie energii i oszczędności finansowe”. Pomoże im to również zaoszczędzić na podatkach i opłatach drogowych związanych zemisją CO2, a dobre oceny VECTO mogą zwiększyć wartość pojazdu z drugiej ręki.
Pozostawi to właścicieli samochodów ciężarowych przed ważnym wyborem, czy nadal inwestować w konwencjonalne układy napędowe, czy też zbadać swoje możliwości w zakresie nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym lub gazowym.
Coraz więcej przedsiębiorstw ma obowiązek dokładnego raportowania własnych emisji CO2 . W niektórych przypadkach żądania te pochodzą od własnych klientów, ale także od rządów i władz publicznych.
Na przykład dyrektywa UE Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), która weszła w życie w styczniu 2023 r., oznacza, że wszystkie duże firmy działające w UE są prawnie zobowiązane do raportowania swoich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Jednakże, podczas gdy oceny VECTO mogą pomóc firmom w zakupie pojazdów o zmniejszonym wpływie na klimat, samo narzędzie nie może bezpośrednio przyczynić się do raportowania zrównoważonego rozwoju lub spełnienia wymogów CSRD.
„VECTO opiera się na połączeniu symulacji i pomiarów i nie stanowi dokładnego wskaźnika emisji CO2”, mówi Ylva. „W tym celu należy wziąć pod uwagę rzeczywisty przebieg pojazdu i zużycie paliwa. Należy też zauważyć, że istnieją inne czynniki wpływające na ślad CO2 pojazdu, takie jak kierowca i wpływ produkcji energii na klimat. Symulacje VECTO nie uwzględniają tych czynników.
Istnieje także wiele usług telematycznych i cyfrowych, które dokładnie mierzą zużycie energii przez pojazd i emisję CO2 w czasie rzeczywistym.
Przy zakupie nowego samochodu ciężarowego wykonanie oceny cyklu życia (LCA) pomoże w wykazaniu jego całkowitego wpływu na klimat, obejmującego emisje powstające podczas produkcji samego pojazdu oraz produkcji jego źródła energii.
Aby uzyskać więcej informacji na niektóre z wyżej wymienionych tematów, możesz przeczytać:
Narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazdy (VECTO) zostało wprowadzone w życie w 2019 r. w ramach pierwotnych przepisów UE dotyczących emisji CO2. Służy do symulowania emisji CO2 i zużycia paliwa dowolnego zestawu drogowego na podstawie danych przedstawionych przez producenta. Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe ciężarówki sprzedawane w UE o masie całkowitej powyżej 3500 kg muszą być wyposażone w certyfikowaną deklarację CO2 i zużycia paliwa sporządzoną przez VECTO.