Trucks

Czym jest narzędzie VECTO i jak wpływa na Twoją działalność w branży transportowej?

Ylva Dalerstedt
2023-02-22
Zrównoważony rozwój Oszczędzanie paliwa
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

W nadchodzących latach narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazd (VECTO) odegra ważną rolę w obniżaniu emisji CO2 z samochodów ciężarowych w UE. Jego wpływ jest już widoczny poprzez rozwój bardziej paliwooszczędnych samochodów ciężarowych, co przynosi korzyści właścicielom takich pojazdów na całym świecie.

Narzędzie VECTO zaprezentowano i wprowadzono do użycia w roku 2019, w ramach ustawodawstwa UE dotyczącego emisji CO2 (Rozporządzenie UE 2019/1242). Jest to oprogramowanie symulujące emisje CO2 i zużycie paliwa dowolnego zestawu drogowego na podstawie danych przedstawionych przez producenta. Dane mogą obejmować dane techniczne pojazdu, ładunki, paliwa i trasy. Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe samochody ciężarowe o masie całkowitej przekraczającej 3500 kg sprzedawane w UE muszą posiadać certyfikowaną deklarację dotyczącą emisji CO2 i zużycia paliwa utworzoną za pomocą VECTO.


Ogólnym celem rozporządzenia UE jest ograniczenie emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o 15% do 2025 r. (w porównaniu z poziomami z 2019 r.) i o 30% do 2030 r. (chociaż cel na 2030 r. jest nadal przedmiotem dyskusji i może być jeszcze wyższy). VECTO ma stanowić znormalizowane narzędzie do śledzenia postępów każdego producenta samochodów ciężarowych w redukcji emisji CO2 i zapewnienia zgodności z przepisami.


Jak VECTO wpłynęło na właścicieli samochodów ciężarowych?

Ponieważ narzędzie VECTO jest przeznaczone przede wszystkim dla producentów samochodów ciężarowych, w większości nie ma bezpośredniego wpływu na właścicieli takich pojazdów ani na firmy transportowe. Miało jednak istotny wpływ pośredni, stymulując rozwój bardziej paliwooszczędnych pojazdów i usług. Na przykład niedawno przeprowadzone niezależne testy wykazały, że niektóre modele samochodów ciężarowych obecnie zużywają o 18% mniej paliwa niż w tym samym teście zaledwie cztery lata temu.

„W ciągu ostatnich kilku lat poczyniliśmy ogromne postępy w ograniczaniu zużycia paliwa w naszych samochodach ciężarowych, częściowo dzięki narzędziu takiemu jak VECTO” — mówi Ylva Dalerstedt, menedżer ds. segmentu transportu długodystansowego w Volvo Trucks. „Rezultatem jest nie tylko przybliżenie UE do wypełnienia jej zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego, ale także pomoc firmom transportowym w spełnieniu ich własnych celów dotyczących zmniejszenia emisji CO2 i ograniczeniu kosztów paliwa”.

VECTO nie tylko przybliża UE do spełnienia jej zobowiązań klimatycznych, ale także pomaga firmom transportowym w osiągnięciu ich celów w zakresie emisji CO2 i osiągnięciu oszczędności na kosztach paliwa

Należy zauważyć, że VECTO przedstawia symulowaną wartość zużycia paliwa w oparciu o określone ładunki i określone trasy, jednak rzeczywiste zużycie paliwa można jeszcze bardziej ograniczyć, wprowadzając na przykład szkolenie dla kierowców i inteligentne rozwiązania programowe — czynniki, które nie są jeszcze w pełni zintegrowane z narzędziem VECTO.

Ponadto właściciele samochodów ciężarowych i firmy transportowe mogą wykorzystywać deklaracje do porównywania różnych specyfikacji samochodów ciężarowych pod względem zużycia paliwa i emisji CO2. „Są firmy, które dostrzegają wartość deklaracji, ponieważ zapewniają one przejrzystość i umożliwiają przeprowadzanie porównań opartych na faktach” — mówi Ylva. „Jeśli więc naprawdę chcesz ograniczyć emisje CO2 lub zużycie paliwa, VECTO i tworzone przez nie deklaracje mogą okazać się narzędziem pozwalającym podejmować bardziej przemyślane decyzje”.

Co nastąpi później?

W 2021 r. UE opublikowała pierwszy raport na podstawie wyników uzyskanych z narzędzia VECTO w pierwszym roku w odniesieniu do samochodów ciężarowych wyprodukowanych w 2019 r. W ten sposób określono stan europejskiej floty samochodów ciężarowych o dużej ładowności na ten rok i ustanowiono punkt odniesienia dla przyszłych celów redukcji. Teraz to na producentach spoczywa odpowiedzialność za ograniczenie emisji, aby osiągnąć cel UE, jakim jest redukcja o 15% do 2025 r.

„Dzięki VECTO wszyscy producenci samochodów ciężarowych mają jedno wspólne narzędzie i metodologię ustalania wartości emisji CO2 i śledzenia postępów w osiąganiu celów klimatycznych”, mówi Ylva. „Dla naszych inżynierów i zespołów ds. rozwoju produktów obniżenie wartości VECTO naszych pojazdów jest ogromną motywacją i konkretnym celem, do którego należy dążyć”.

Dzięki VECTO wszyscy producenci samochodów ciężarowych mają jedno wspólne narzędzie i metodologię do określania wartości emisji CO2 i śledzenia postępów w osiąganiu celów klimatycznych

Ponieważ coraz bliżej jest rok 2025, w którym ma zostać osiągnięty cel UE — zmniejszenie emisji CO2 o 15% — znaczenie VECTO dla producentów samochodów ciężarowych o dużej ładowności będzie jedynie rosnąć, a w najbliższych latach właściciele samochodów ciężarowych mogą spodziewać się jeszcze większej ilości paliwooszczędnych pojazdów na rynku. 

Aby uzyskać więcej informacji o VECTO, odwiedź witrynę internetową Komisji Europejskiej, gdzie znajdziesz:

  • Dokumentację dotyczącą całości rozporządzenia
  • Często zadawane pytania
  • Szczegółowe informacje na temat działania symulacji