Trucks

Dlaczego nowa gama samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności cechuje się większą sprawnością energetyczną

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-05
Technologia i innowacyjność Ekonomika paliwowa
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
Menedżer ds. nowej oferty komercjalizacji

Konieczność oszczędzania paliwa i energii zawsze była i będzie priorytetem dla właścicieli samochodów ciężarowych. Niezależnie od tego, czy samochód ciężarowy zasilany jest olejem napędowym, elektrycznością czy gazem, Volvo Trucks nieustannie koncentruje się na zwiększaniu wydajności swoich pojazdów. Dotyczy to także najnowszej gamy samochodów ciężarowych o dużej ładowności Volvo Trucks.
  

 Jako że paliwo stanowi zwykle 20–25% kosztów eksploatacji samochodu ciężarowego, nie dziwi, że oszczędność paliwa ma zasadnicze znaczenie dla rentowności branży. Wraz z przejściem na elektromobilność zwiększona sprawność energetyczna oznacza większe zasięgi i wyższą produktywność. Dlatego stanowi ona główny obszar zainteresowania prac badawczo-rozwojowych Volvo Trucks, co jest widoczne w najnowszej gamie samochodów ciężarowych o dużej ładowności oferowanej przez firmę.


 

Jak wieloletnie prace rozwojowe doprowadziły do najnowszych konstrukcji aerodynamicznych

Podstawowym czynnikiem wpływającym na wydajność energetyczną samochodu ciężarowego jest jego aerodynamika. Volvo Trucks traktuje pojazd całościowo i prowadzi jednoczesne, długoterminowe prace nad wieloma koncepcjami, co pozwala uzyskać optymalną konstrukcję.
 

Wiele nowych koncepcji aerodynamicznych — takich jak dodatkowe uszczelnienia na liniach podziału z przodu kabiny, zamknięcie stopnia i mniejszy obwód wnęki koła — wprowadzono w 2022 r., a teraz rozszerzono na całą gamę pojazdów i wszystkie rynki.
 

„Nowa gama samochodów ciężarowych o dużej ładowności jest wynikiem ciągłego, ponad dziesięcioletniego doskonalenia, które pozwoliło stworzyć nasze dzisiejsze pojazdy” — mówi Anders Tenstam, starszy ekspert ds. technologii w dziale aerodynamiki w Volvo Trucks.

„Dzięki intensywnemu i efektywnemu wirtualnemu rozwojowi byliśmy w stanie ulepszyć zarówno kształt, jak i szczegóły konstrukcji samochodów ciężarowych. Wprowadzaliśmy te ulepszenia stopniowo, ale wszystkie są częścią holistycznego planu opartego na zaawansowanej inżynierii, który był realizowany przez wiele lat w celu stworzenia jak najbardziej energooszczędnego pojazdu dla naszych klientów”.

Nowa aerodynamiczna konstrukcja jest wynikiem ciągłego dopracowywania trwającego ponad dekadę.

Dodatkowo udoskonalił aerodynamikę system kamer monitorujących. Dzięki zastąpieniu lusterek bocznych mniejszymi kamerami w kształcie skrzydeł, system kamer monitorujących znacznie poprawia przepływ powietrza wzdłuż boków samochodu ciężarowego.


„Ponieważ tył lusterka musi być płaski, nieuniknione jest utworzenie za nim strefy cienia aerodynamicznego, co zawsze będzie przyczyniać się do pogorszenia aerodynamiki” — mówi Mattias Hejdesten, starszy ekspert ds. inżynierii, dział aerodynamiki, Volvo Trucks.
 

„Zlikwidowanie lusterka pozwala skierować strumień powietrza bliżej nadwozia pojazdu. Zmniejsza się również powierzchnia czołowa pojazdu, co dodatkowo zmniejsza opór aerodynamiczny. Już samo to przyczyni się do niższego zużycia paliwa, ale dodatkowo zoptymalizuje wiele innych ulepszeń aerodynamicznych wprowadzonych wcześniej”.
 

Tu możesz przeczytać więcej o różnicach pomiędzy jazdą z systemem kamer monitorujących a jazdą z lusterkami i o nowej gamie Volvo FH Aero, w której zastosowano takie właśnie ulepszenia aerodynamiki. 

 

Jak oprogramowanie może zwiększyć oszczędzanie energii

Ponieważ technika jazdy w dużym stopniu wpływa na zużycie paliwa, firma Volvo Trucks zmodernizowała swoją funkcję I-See*, tak aby korzystała z informacji o zakrętach na drodze, a także topografii. Wykorzystując dane z map, system może dostosować w samochodzie ciężarowym bieg, prędkość i hamowanie silnikiem, aby zapewnić najbardziej efektywną jazdę zarówno po pagórkowatych, jak i krętych drogach.  
 

„Zaktualizowana funkcja I-See pozwala kierowcy używać tempomatu prawie przez cały czas” — mówi Tomas Thuresson, menedżer ds. nowej oferty komercjalizacji, Volvo Trucks. „Umożliwi to zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ tempomat został zaprojektowany tak, aby był bardziej ekonomiczny niż jazda z zastosowaniem pedału”.

„Nowa gama pojazdów ciężarowych o dużej ładowności jest wynikiem ciągłego udoskonalania na przestrzeni ponad dziesięciu lat. Wprowadzaliśmy ulepszenia stopniowo, a naszym celem jest stworzenie możliwie najbardziej energooszczędnego pojazdu dla naszych klientów”.

Dlaczego kompletny pakiet oszczędności paliwa może okazać się lepszy niż suma wszystkich części

Inne udoskonalenia nowej gamy pojazdów o dużej ładowności obejmują wentylowane klocki hamulcowe. Takie rozwiązanie może oszczędzać energię dzięki zmniejszeniu oporu hamulców tarczowych podczas hamowania. Skrzynia biegów I-Shift z nadbiegiem została zmodernizowana przy zastosowaniu nowej techniki produkcji, a w osiach wprowadzono zmiany materiałowe — oba te czynniki umożliwiają zwiększenie sprawności energetycznej.
 

Jednak największe możliwości w zakresie oszczędności paliwa wynikają z połączenia wszystkich tych aktualizacji i funkcji w jeden pakiet. Ważne jest również, aby połączyć je z tradycyjnymi środkami oszczędzania paliwa, takimi jak spoilery, błotniki, owiewki dachowe i boczne, osłony podwozia i kołpaki kół, specjalnie zaprojektowane pod kątem planowanego użycia. 

Zaktualizowana funkcja I-See uwzględnia teraz zarówno zakręty na drodze, jak i topografię terenu, pomagając kierowcom w bardziej wydajnej jeździe zarówno po pagórkowatych, jak i krętych drogach.

Ponadto Volvo Trucks oferuje również rozwiązanie, które może automatycznie obniżać wysokość podwozia przy prędkościach powyżej 60 km/h w celu dalszej poprawy aerodynamiki. Każda z tych funkcji nie tylko przyczynia się do oszczędności paliwa, ale także wspomaga właściwości oszczędzania paliwa pozostałych funkcji.
 

„To przypadek 1 + 1 = 3” — mówi Anders. „Optymalizacja aerodynamiki z przodu pojazdu zwiększy korzyści aerodynamiczne wynikające z ulepszeń wprowadzonych z tyłu — i odwrotnie. Poza tym samochód ciężarowy o bardziej aerodynamicznym kształcie ma znacznie lepsze właściwości bezwładnościowe niż samochód ciężarowy o większym oporze powietrza, a zatem korzyści płynące z systemu takiego jak I-See są zwielokrotnione”.
 

*Funkcja I-See jest obecnie dostępna tylko do pojazdów z silnikiem wysokoprężnym; w późniejszym terminie zostanie także udostępniona wersja do zasilanych gazem i elektrycznych układów napędowych.

 

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Poznaj nasze samochody ciężarowe i dowiedz się, jak możemy dostosować je do Twoich potrzeb.