Trucks

Większy moment obrotowy i więcej mocy dla Volvo FH16 – oto nowy silnik D17

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-15
Technologia i innowacyjność Ekonomika paliwowa
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

W przypadku najbardziej wymagających zadań transportowych moc i moment obrotowy mają decydujące znaczenie. Właśnie dlatego w Volvo Trucks stworzono nowy silnik D17. Moc do 780 KM i 3800 Nm to parametry, które czynią z niego najpotężniejszy w historii silnik Volvo Trucks. Zbudowano go tak, aby z łatwością poradził sobie z najcięższymi ładunkami, a jednocześnie zapewnił doskonałą wydajność i trwałość.

Nowy, większy, 17-litrowy silnik Volvo Trucks, D17, dostarcza moc i moment obrotowy spełniające wymagania najbardziej wymagających klientów i najtrudniejszych zastosowań. Moc hamulca silnikowego w całym zakresie prędkości jest niezrównana, a niezwykła szybkość reakcji silnika umożliwia szybką zmianę biegów. Efektem są najlepsze w tej klasie właściwości jezdne. Właściciele samochodów ciężarowych docenią także lepszą ekonomikę paliwową i większą ładowność.

 

Silnik D17 jest dostępny w ostatniej wersji Volvo FH16 i w nowym modelu Volvo FH16 Aero. Połączenie kabiny klasy premium z silnikiem D17 tworzy rozwiązanie, które sprosta najtrudniejszym zadaniom.

 

„Klienci, którzy wybiorą ten silnik, naprawdę poczują różnicę w prowadzeniu samochodu ciężarowego. Zauważą także lepszą wydajność i oszczędność paliwa. Jest to silnik, który może istotnie poprawić wydajność i rentowność działalności przewozowej, a jednocześnie zmniejsza emisję CO2” – mówi Marcos Weingaertner, menedżer produktu w Volvo Trucks.

Jak wygenerować więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa

Silnik D17 powstał dzięki umiejętnościom inżynierskim i kompetencjom zespołu Volvo Trucks. Postawiono przed nim zadanie opracowania silnika, który spełniałby najwyższe wymagania w zakresie mocy, momentu obrotowego, hamowania silnikiem i sprawności energetycznej. Musiał jednak pozostać lekki i wysoce responsywny. Ivar Sahlén, główny menedżer projektu w Volvo Group Trucks Technology Powertrain, wyjaśnia dlaczego:

 

„Kiedy podjeżdżasz pod strome wzniesienie z maksymalnym obciążeniem po trudnej drodze w kopalni, lesie lub na autostradzie, nie chcesz utknąć” – mówi. „W takich sytuacjach siła uciągu i szybka zmiana biegów mają ogromne znaczenie dla możliwości wykonania zadania. Dlatego skoncentrowaliśmy się głównie na tym, aby układ napędowy D17 był bardzo mocny, niezawodny i responsywny. Czujesz, że możesz zaufać maszynie”.

 

Moc i oszczędność paliwa silnika D17 są wynikiem wielu różnych ulepszeń. Inżynierowie Volvo szukali wszelkich możliwych sposobów na zmniejszenie tarcia wewnętrznego i jednocześnie bardziej wydajne generowanie mocy.

 

Oto niektóre z rozwiązań technicznych, które przekładają się na zalety silnika D17:

 

  • Pojemność 12,3 litra.
  • Nowa, wydajna turbosprężarka przyspiesza reakcję silnika i poprawia wrażenia z jazdy.
  • Innowacyjna, opatentowana przez Volvo falista konstrukcja tłoka, która optymalizuje spalanie i zmniejsza emisję spalin.
  • Większe szczytowe ciśnienie w cylindrze zapewniające wyższą moc wyjściową.
  • Nowa konstrukcja wtryskiwaczy zapewniająca największą oszczędność paliwa.
  • Dopracowane części ruchome, zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia tarcia.
  • Zmodernizowana skrzynia biegów, która jest w stanie kontrolować ogromną moc i moment obrotowy.

W jakich branżach D17 przyniesie największe korzyści?

Segmenty transportu i zastosowania, w których moc i moment obrotowy silnika D17 będą najbardziej korzystne, obejmują:

  • Ciężki transport budowlany Duże projekty budowlane lub kopalnie, w których niezbędna jest wysoka wydajność. Moc i moment obrotowy są na pierwszym planie.
  • Transport dłużycy drzewnej W krajach takich jak Szwecja, Finlandia i Norwegia ogromne ładunki drewna są regularnie transportowane z lasów do zakładów przetwórczych lub portów. Drogi często przebiegają w pagórkowatym terenie, a połączenie wysokiej mocy silnika i wydajności hamulców silnikowych zwiększy wydajność.
  • Transport ponadnormatywny Do transportu dużego sprzętu, takiego jak ciężkie maszyny i łopaty turbin wiatrowych, potrzebny jest samochód ciężarowy z układem napędowym o wysokim momencie obrotowym, któremu można zaufać w każdej sytuacji.
  • Transport długodystansowy ciężkich ładunków i pociągi drogowe Dłuższe zestawy, spotykane na przykład w Australii, poruszające się z prędkością 90-100 km/h lub przewożące 220 ton lub więcej, wymagają solidnych i mocnych układów napędowych. Ponadto, w przypadku transportów długodystansowych ciężkich ładunków w trudnych warunkach topograficznych, Volvo FH16 Aero z silnikiem D17 zapewnia dobrą średnią prędkość i wydajność.
     

Aby zaspokoić potrzeby różnych klientów w każdym segmencie, silnik D17 jest dostępny w trzech różnych specyfikacjach:

 

  • 780 KM i 3800 Nm
  • 700 KM i 3400 Nm
  • 600 KM i 3000 Nm
„Klienci, którzy wybiorą ten silnik, naprawdę poczują różnicę w prowadzeniu samochodu ciężarowego. Jest to silnik, który może istotnie poprawić wydajność i rentowność działalności przewozowej, a jednocześnie zmniejsza emisję CO2”.

Potężny, ale o mniejszym wpływie na środowisko

Dla naszych klientów dostępne są rozwiązania alternatywne niewykorzystujące paliw kopalnych. Wszystkie poziomy mocy posiadają homologację na zasilanie paliwem odnawialnym HVO. Wersja 700 KM ma również homologację za zasilanie na 100-procentowym biodieslem (B100) i będzie dostępna w czwartym kwartale 2024 roku.
 

Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, Marcos Weingaertner wskazuje, że efektywność paliwowa silnika D17 i jego zdolność do pracy na HVO i B100 zaspokoi potrzeby klientów dążących do niskiego śladu środowiskowego swoich operacji.
 

„Biodiesel HVO i B100 to paliwa odnawialne, które mogą być produkowane w 100% z zasobów odnawialnych, takich jak odpady żywnościowe lub oleje roślinne. Stosowanie HVO lub B100 znacznie zmniejsza emisje dwutlenku węgla” – mówi.

„Nasi inżynierowie wykonali naprawdę świetną robotę, uwzględniając wszystkie ważne szczegóły podczas opracowywania silnika” – mówi Ivar Sahlén. „Silnik D17 został dokładnie przetestowany w rzeczywistych zastosowaniach, a raporty kierowców jego potwierdzają niezawodność i wydajność”.
 

Wszystko, co musisz wiedzieć o naszych najpotężniejszych jak dotąd samochodach ciężarowych o dużej ładowności: Volvo FH16 i Volvo FH16 Aero.
 

Możesz również przeczytać więcej o wyjątkowej aerodynamicznej konstrukcji Volvo FH16 Aero tutaj, a w tym:

  • Jak wyznacza nowe standardy w zakresie sprawności energetycznej i aerodynamiki.
  • W jaki sposób umożliwiła to zaawansowana inżynieria i nowe przepisy.
  • Co jeszcze można zrobić, aby uzyskać lepszą sprawność energetyczną.