Jeżdżenie samochodami ciężarowymi z lusterkami bocznymi zawsze było uważane przez kierowców za coś oczywistego. Jednak w ostatnich latach kilku producentów zaczęło oferować systemem kamer monitorujących zamiast lusterek. Kiedy i gdzie może się przydać system kamer i jakie są zalety i wady kamery w porównaniu z lusterkiem?
W 2016 r. ONZ przyjęła przepis zezwalający na zastąpienie lusterek systemem kamer monitorujących. Jedną z zalet tego rozwiązania była poprawa widoczności bezpośredniej, czyli widoczności z punktu widzenia kierowcy: mianowicie tego, co można zobaczyć bez pomocy lusterek ani kamer.
Komisja Europejska szacuje, że nadchodzące wprowadzenie rozporządzenia dotyczącego bezpieczeństwa ogólnego zmniejszy liczbę wypadków i ma szansę uratować ponad 25 000 istnień ludzkich oraz umożliwić uniknięcie 140 000 poważnych obrażeń do roku 2038. Systemy kamer monitorujących mogą się przyczynić do osiągnięcia tych liczb, ponieważ poprawiają widoczność bezpośrednią. Jednak głównym powodem opracowania systemów kamer monitorujących była poprawa aerodynamiki pojazdów oraz możliwość ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2.
„Każdy chce zmniejszyć zużycie paliwa lub energii, a smukłe kamery, zmniejszające opór powietrza w porównaniu z lusterkami, mogą poprawić sprawność energetyczną nawet o 1,5%*. Jednak równie ważne jest sprawdzenie, które z rozwiązań odpowiada klientowi i poprawia jego wrażenia z jazdy” — mówi Gabor Szalo, starszy specjalista ds. inżynierii widoczności w Volvo Trucks.
Pierwszy samochód ciężarowy z kamerami zamiast lusterek bocznych pojawił się w 2019 roku i od tego czasu możliwości techniczne szybko się rozwijają. Kilku producentów wprowadziło na rynek samochody ciężarowe z systemami kamer monitorujących, a zachęta ze strony przyszłych przepisów przyspiesza ten proces. Do 2029 r. rozporządzenie dotyczące bezpieczeństwa ogólnego UE wdroży wymogi dotyczące widoczności bezpośredniej w odniesieniu do wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów ciężarowych, aby zminimalizować martwe pola i poprawić widoczność dla kierowców bezpośrednio z pojazdów.
Pomijając rozwój techniczny i nadchodzące przepisy, jazda z kamerami zamiast lusterek niesie ze sobą pewne możliwości i korzyści, ale także wyzwania i ograniczenia. Oto niektóre aspekty, które można wziąć pod uwagę:
Aerodynamika:
Widoczność i bezpieczeństwo:
Pogoda i ciemność:
Przestrzeganie prawa:
Widoczność i bezpieczeństwo:
Naprawy:
Wrażenia z jazdy:
Zarówno systemy kamer monitorujących, jak i tradycyjne lusterka mają zalety i wady. Wrażenia z jazdy z lusterkami bocznymi i systemem kamer monitorujących są inne, a kierowcy prawdopodobnie mają różne preferencje.
W przypadku niektórych segmentów adaptacja może być również łatwiejsza: na przykład kierowcy w transporcie długodystansowym zaakceptować kamery szybciej niż jeżdżący głównie w miastach, gdzie kluczowe znaczenie ma wielokrotne ocenianie odległości i głębi widzenia, a częste cofanie bywa koniecznością.
„Preferencje mogą się różnić. W przypadku kamer celem jest uzyskanie na ekranie maksymalnie realistycznego obrazu, aby wrażenia z jazdy były jak najlepsze. Dla nowych kierowców kamery mogą być standardem, a wybory doświadczonych kierowców mogą również zależeć od stopnia ich otwartości na zmiany i nowe rozwiązania cyfrowe w środowisku jazdy” — mówi Hanna Degerman, planistka interfejsu użytkownika w Volvo Trucks.
Kjell Brunnström jest starszym pracownikiem naukowym w Instytucie Badawczym RISE w Szwecji i specjalizuje się w percepcji wzrokowej. Uważa on, że w najbliższej przyszłości kamery mogą stać się bardziej powszechne i akceptowane, ale korzystne może być również dodanie pewnych aspektów do systemów kamer monitorujących, aby uczynić je preferowaną opcją dla wszystkich i każdego segmentu branży transportowej.
„Obecnie systemy kamer monitorujących zapewniają mniejszą głębię widzenia w porównaniu ze zwykłymi lusterkami bocznymi lub lusterkami wstecznymi. Jednak badanie przeprowadzone w RISE i Volvo Cars** wykazało, że aby złagodzić mniejszą percepcję głębi, kamery powinny wyświetlać dodatkową grafikę wskazującą odległość i niebezpieczne obiekty, co mogłoby pomóc kierowcy w podejmowaniu właściwych decyzji”.
Technologia w tej dziedzinie szybko się rozwija. Twój wybór pomiędzy klasycznym lusterkiem bocznym a systemem kamer monitorujących może zależeć od preferencji lub segmentu. Należy ocenić wymagania biznesowe, ale także możliwości zapewnienia zgodności z prawem: a być może także preferencje Twojego kierowcy i otwartość na nowe wrażenia z jazdy.
*Rzeczywiste zużycie energii może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak prędkość jazdy, korzystanie z tempomatu, dane techniczne pojazdu, ładunek pojazdu, faktyczna topografia, doświadczenie kierowcy, konserwacja pojazdu i warunki pogodowe.
** Źródło: Zhang, M. i G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, Praca magisterska. 2022, Dostępna pod adresem: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469