Trucks

Berk Keskin
2024-01-25
Technologia i innowacyjność Ekonomika paliwowa
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Dobra konstrukcja zewnętrzna samochodu ciężarowego to znacznie więcej niż wygląd

Dobra konstrukcja zewnętrzna samochodu ciężarowego nie sprowadza się jedynie do połączenia estetyki z funkcjonalnością. Chodzi także o maksymalizację sprawności energetycznej pojazdu i minimalizację emisji CO2. Dla właścicieli samochodów ciężarowych z pozoru tylko elegancki detal może w rzeczywistości oznaczać oszczędność paliwa.
 

Wielu właścicieli samochodów ciężarowych, mierzących się z codziennymi wyzwaniami związanymi z prowadzeniem firmy transportowej, nie zawsze traktuje wygląd zewnętrzny jako najwyższy priorytet. Jednak ten wygląd to nie tylko kosmetyka – ma istotne znaczenie dla zużycia paliwa i sprawności energetycznej, ponieważ wpływa na aerodynamikę.
 

Opór aerodynamiczny może odpowiadać za znaczną część zużycia paliwa przez samochód ciężarowy podczas typowych zdań w transporcie długodystansowym. W przypadku elektrycznego samochodu ciężarowego względne straty energii mogą być jeszcze wyższe. Z tego powodu jednym z pierwszych zadań projektanta samochodów ciężarowych opracowującego nowy pojazd jest uwzględnienie aerodynamiki.
 

„Jako projektanci chcemy rzecz jasna dostarczać naszym klientom dobrze wyglądające samochody ciężarowe, ale musimy także spełniać ich inne wymagania – takie jak zużycie paliwa i efektywność energetyczna” – mówi Berk Keskin, szef działu projektowania nadwozia, Volvo Trucks.
 

„Nasi eksperci od aerodynamiki pomagają kształtować zasady projektowania i prowadzą nas w kierunku bardziej zamkniętych nadwozi, a także opływowych i gładkich powierzchni. Czasami może nas to ograniczać, ale musimy sprostać tym wyzwaniom, a jednocześnie stworzyć atrakcyjny wizualnie samochód ciężarowy”.
 

Jak aerodynamika samochodów ciężarowych ukształtowała ich współczesny design

W ostatnich dekadach, wraz ze wzrostem znaczenia aerodynamiki, w projektach samochodów ciężarowych stosowano coraz bardziej zaokrąglone narożniki, gładsze powierzchnie i mniej szczelin z przodu kabiny. Coraz ważniejsze stawało się także stosowanie owiewek dachowych i bocznych, paneli bocznych, spojlerów i deflektorów.  

Aby zapewnić jak najlepszą aerodynamikę pojazdu, we współczesnych konstrukcjach samochodów ciężarowych coraz ważniejsze stają się spojlery, deflektory, panele boczne oraz owiewki dachowe i boczne.

„Zasadniczym celem jest umożliwienie ucieczki powietrza uwięzionego przed kabiną i jego przepływ wzdłuż boków samochodu ciężarowego. Jako projektanci pracujemy nad usunięciem lub zmniejszeniem wszelkich elementów zewnętrznych zakłócających przepływ powietrza, takich jak szczeliny, wstawki lub wystające elementy, np. lusterka boczne”.
 

Podstawowa konstrukcja samochodu ciężarowego z kabiną nad silnikiem na pierwszy rzut oka pozostaje niezmieniona od dziesięcioleci. Jednak ciągle wprowadza się wiele zmian i ulepszeń wynikających głównie z potrzeby dalszej poprawy aerodynamiki. A nowe technologie i zmiany w przepisach mogą otworzyć nowe możliwości.
 

„Systemy kamer zastępujące lusterka boczne to duży przełom, jeśli chodzi o aerodynamikę” – mówi Berk. „Usunięcie części lusterek bocznych z pojazdu znacznie zmniejsza opór powietrza”.
 

Inne nowatorskie rozwiązania obejmują przedłużenia kurtyn powietrznych i systemy dyfuzorów z tyłu naczepy pomagające kształtować przepływ powietrza wychodzącego z tyłu pojazdu. Akcesoria zewnętrzne, takie jak orurowanie, klaksony czy dodatkowe reflektory, mają negatywny wpływ na aerodynamikę, a właściciele samochodów ciężarowych muszą zazwyczaj znaleźć kompromis między korzyściami płynącymi z danego akcesorium a efektywnością paliwową. Czasem jednak udaje się znaleźć rozwiązania spełniające obydwa wymagania.
 

„Na przykład głośniejszy sygnał dźwiękowy można uzyskać dzięki lepszym głośnikom, a nie zewnętrznym klaksonom. Jeśli jest potrzebne dodatkowe oświetleni, możliwe jest wbudowanie dodatkowych reflektorów w bryłę pojazdu”. 

Jako projektanci chcemy rzecz jasna dostarczać naszym klientom dobrze wyglądające samochody ciężarowe, ale musimy także spełniać ich inne wymagania – takie jak zużycie paliwa i efektywność energetyczna.

Jakie są kolejne ograniczenia aerodynamiki samochodów ciężarowych?

Poprawa aerodynamiki to ciągły proces, a nowe technologie otwierają nowe możliwości. Na przykład, jednym z potencjalnych ulepszeń są osłony kół, które wyeliminowałyby szczeliny wokół koła, jednak na tym etapie potrzeba chłodzenia uniemożliwia realizację tej koncepcji.
 

„Z czysto aerodynamicznego punktu widzenia idealnym rozwiązaniem byłby samochód ciężarowy w kształcie łzy – całkowicie okrągły z przodu, z długim spiczastym tyłem” – mówi Berk. Uniemożliwiają to obecne przepisy, ale konieczność ograniczenia emisji CO2 skłania rządy i władze do wprowadzania zmian w regulacjach. To z kolei daje nam większą swobodę w projektowaniu jeszcze bardziej energooszczędnych samochodów ciężarowych i zapewnianiu naszym klientom większych oszczędności paliwa”.  
 

Aby dowiedzieć się więcej na temat aerodynamiki i jej wpływu na Twoją działalność, przeczytaj poniższy artykuł i obejrzyj krótki film. Dzięki nim poznasz:
 

●       Dokładniejsze informacje na temat przepływu powietrza wokół samochodu ciężarowego i jego wpływu na zużycie paliwa.

●       Wskazówki dotyczące optymalizacji aerodynamiki samochodu ciężarowego.

●       Powody dużego znaczenia aerodynamiki zarówno dla elektrycznych, jak i wyposażonych w silnik wysokoprężny samochodów ciężarowych.