Stal stanowi 47% typowego samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym i odpowiada za około 44% emisji CO2 podczas jego produkcji. A jeśli całą tę stal można by zastąpić alternatywą o niskiej emisji CO2?
W 2025 r. Volvo Trucks zacznie na znacznie większą skalę włączać stal o niskiej emisji CO2 do swojej produkcji komercyjnej. Oznacza to istotny krok na drodze do osiągnięcia łańcucha dostaw o zerowej emisji netto do roku 2040.
Nowa stal o niskiej emisji CO2 jest produkowana z zastosowaniem materiałów pochodzących z recyklingu oraz energii ze źródeł odnawialnych, co pozwala zmniejszyć emisje o około 80% w porównaniu ze stalą konwencjonalną.
Od przyszłego roku stal nowa stal o niskiej emisji CO2 będzie stosowana do produkcji ram w około 12 000 samochodach ciężarowych Volvo FH i Volvo FM, co pozwoli zaoszczędzić szacunkowo 6600 ton CO2. Jest to równowartość oczekiwanej rocznej emisji CO2 generowanej przez 910 mieszkańców Europy.
Alternatywa o niskiej emisji CO2 dla konwencjonalnej stali ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia przez Volvo Trucks celów klimatycznych, włącznie z łańcuchem dostaw o zerowej emisji netto.
„Jako że stal jest dominującym materiałem konstrukcyjnym w samochodzie ciężarowym, a jej wytwarzanie powoduje największe szkody dla klimatu, możliwość wykorzystania stali o niskiej emisji CO2 w seryjnej produkcji jest naprawę ważna dla naszych celów klimatycznych” — mówi Håkan Björklund, architekt produktu w Volvo Trucks.
W 2022 roku Volvo Trucks zostało pierwszym na świecie producentem samochodów ciężarowych, który wykorzystał stal niezawierającą paliw kopalnych. Tę stal wyprodukowano z zastosowaniem nowej technologii, w której zastąpiono wodorem węgiel używany w procesie redukcji rudy żelaza, co pozwoliło skutecznie wyeliminować wszystkie emisje CO2. Technologia ta pozostaje jednak nadal w fazie rozwoju i nie jest jeszcze szeroko dostępna do zastosowań komercyjnych. W międzyczasie Volvo Trucks bada możliwości wykorzystania stali pochodzącej z recyklingu w celu zmniejszenia śladu węglowego swoich samochodów ciężarowych.
Zanim firma Volvo Trucks mogła wdrożyć nową stal o niskiej emisji CO2 do swojej produkcji, musiała przetestować i zweryfikować jej jakość. „Patrząc od strony technologii, musieliśmy poznać tę stal lepiej” — wyjaśnia Harsha Ar, główny inżynier w Volvo Trucks. „Ponieważ zawiera ona materiały pochodzące z recyklingu, jej właściwości są trochę inne. Musieliśmy też sprawdzić, czy przechodzi nasze wewnętrzne kontrole trwałości i obróbki powierzchni, oraz czy działa równie dobrze jak stal konwencjonalna. Dopiero wtedy podjęliśmy decyzję o wdrożeniu jej do produkcji”.
Ponieważ ta stal jest produktem nowo opracowanym, jej wykorzystanie jest jeszcze stosunkowo niskie. Jednak Volvo Trucks ma nadzieję, że w miarę zwiększania przez dostawcę produkcji wszystkich gatunków stali, będzie możliwe wykorzystanie jej większym stopniu, aby zastąpić stal konwencjonalną.
„Nasza strategia zakładała rozpoczęcie od jednej stali o jednej grubości w ramach pilotażu, jednak z możliwością zwiększenia skali w przypadku korzystnych efektów” — mówi Harsha. „Teraz, kiedy wiemy o tej stali więcej i została ona zweryfikowana, możemy przejść do stosowania stali w różnych gatunkach i grubościach, i zastępowania nią konwencjonalnej stali w różnych częściach samochodu ciężarowego. Ten plan jest już realizowany”.
Sukces stali o niskiej emisji CO2 stali usuwa jedną z głównych przeszkód na drodze do produkowania samochodów ciężarowych o zerowej emisji netto. Wdrożenie tego rozwiązania stanowi istotny krok Volvo Trucks w kierunku realizacji celów klimatycznych.
Dowiedz się więcej o niektórych innych inicjatywach Volvo Trucks służących osiągnięciu zerowej emisji CO2 netto do roku 2040:
● W jaki sposób Volvo Trucks ogranicza emisje CO2 u swoich dealerów
● W jaki sposób części o obiegu zamkniętym mogą przyczynić się do bardziej zrównoważonego biznesu
● Jak akumulatory elektrycznych samochodów ciężarowych dostają drugie życie
● Jak projektować samochody ciężarowe pod kątem ich recyklingu