Trucks

W jaki sposób redukcja emisji CO2 przez dealera Volvo Trucks może pomóc Twojemu biznesowi związanemu z samochodami ciężarowymi?

Catrin Caspersson
2024-06-18
Zrównoważony rozwój Paliwa alternatywne
Author
Catrin Caspersson
Network Investment Manager, Volvo Trucks

Aby osiągnąć swój cel wynoszący zero siatka do 2040 r., Volvo Trucks obniża emisję węgiel we wszystkich obszarach swojej działalności. Jej strategia mająca na celu redukcję emisji CO2 we własnej sieci detalicznej przyniosła obiecujące rezultaty — i może przynieść korzyści także Twojej działalności samochód ciężarowy.

„Chociaż przejście na zero siatka w naszych produktach będzie miało największy wpływ na środowisko, aby zachować naprawdę zrównoważony rozwój, musimy również współpracować z naszymi obiektami i siecią detaliczną” – mówi Catrin Caspersson, menedżer ds. inwestycji sieciowych, Volvo Trucks. „Dlatego zobowiązaliśmy się do zmniejszenia emisji CO2 o 50% do 2025 r. we wszystkich naszych salonach w porównaniu z naszym poziomem bazowym zestaw w 2019 r.”.
 

Przejście na rozwiązania energetyczne środek czyszczący – i dzielenie się wynikami

To ambitny cel, ale sieć detaliczna Volvo Trucks jest już bardzo blisko osiągnięcia. Prace nad redukcją emisji CO2 w sieci detalicznej nasiliły się w 2019 roku, po zmierzeniu wartości bazowej.
 

Pierwszym schodek było zrozumienie, jakiego rodzaju emisje wytwarza sieć. Dokonano tego poprzez mapowanie energetyczne dealerów zarówno z perspektywy kraju, jak i lokalizacji.
 

„Naszym celem było nie tylko uzyskanie wglądu w to, jak i gdzie zużywana jest energia, ale także jaki rodzaj energii była kupowana” – wyjaśnia Catrin. „Volvo prowadzi około 300 własnych punktów sprzedaży detalicznej na całym świecie. Niektóre są małe, inne duże – i wszystkie mają swoje własne, unikalne wyzwania. Chcieliśmy dowiedzieć się, gdzie wystąpiły nasze największe emisje, abyśmy mogli zacząć od wprowadzenia w pierwszej kolejności najbardziej wpływowych zmian”.
 

To było proste, ale skuteczne posunięcie. Każdy dealer ma obowiązek raportowania źródła i zużycia energii – począwszy od prowadzenia samochodów dostawczych i warsztatów, po ogrzewanie/chłodzenie biur i ładowanie elektrycznych ciężarówek. Po wizualizacji tych danych można było zobaczyć, gdzie można wprowadzić zmiany i zbadać alternatywy środek czyszczący. 

„Na przykład w chłodniejszych krajach nordyckich, gdzie zużycie było znacznie wyższe, było jasne, że priorytetem jest przejście na odnawialne źródło energii elektrycznej. W krajach, w których ekologiczna elektryczność nie była łatwo dostępna, takich jak Republika Południowej Afryki, Malezja i kilka krajów Europy Wschodniej, widzieliśmy, że musimy skupić się na przejściu na energię słoneczną” – mówi Catrin.
 

Inne stosunkowo proste zmiany obejmują inwestycje w elektryczne pompy ciepła w krajach takich jak Wielka Brytania, gdzie zależność od gazu jest wysoka. Zespół sieci detalicznej współpracował także z działami ds. inwestycji i nieruchomości Volvo, aby mieć pewność, że nowe warsztaty zostaną zbudowane zgodnie ze ścisłymi, neutralnymi normami środowiskowymi węgiel. Stopniowo wprowadzano zmiany i zespół Catrin zaczął dostrzegać ich wpływ.
 

„Właściwie mieliśmy początkowy cel na poziomie 25%, ale zwiększyliśmy go do 50% redukcji emisji CO2 do 2025 r., ponieważ przyczepność była tak dobra” – mówi Catrin. „I nawet my byliśmy zaskoczeni, ale naprawdę zadowoleni, że do 2023 r. osiągniemy 49%. Dlatego teraz dążymy do osiągnięcia celu długoterminowego: Siatka zero do 2035 r.” 

Volvo Trucks Własna sieć detaliczna zredukowała emisję CO2 w handlu detalicznym o 49% i posiada około 100 obiektów wyposażonych w energię słoneczną i 180 obiektów wykorzystujących energię niezawierającą paliw kopalnych/odnawialną elektryczność (69% zużycia). Łącznie w zakupionym elektryczność zużycie spadło o 17%, a emisje o 64%.

Ważną częścią strategii było dzielenie się wynikami zmian z dealerami. Catrin wierzy, że od klucz do Driving wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju polegały na stworzeniu i utrzymaniu jak największego pozytywnego zaangażowania.
 

„Proces przebiega płynniej, jeśli wszyscy są na pokładzie, dlatego dużą częścią tego, co robimy, jest ciągłe pokazywanie lokalnym zespołom, że robią różnicę. Chcieliśmy także wypracować nowy sposób myślenia – to nie jest projekt, to powinna być ciągła, naturalna część wszystkiego, co robimy”.
 

W jaki sposób strategia Volvo w zakresie redukcji emisji CO2 w handlu detalicznym może pomóc firmom samochód ciężarowy?

Podstawowe zasady strategii mogą z łatwością zostać zaadaptowane przez przewoźników, którzy mają podobne zobowiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

8 pierwszych kroków do obniżenia emisji CO2 w Twojej firmie transportowej

  1. Zrozum lokalną sytuację i wyzwania stojące przed Twoją firmą, aby móc dokonać zmian.
  2. Aby zrozumieć, gdzie są Twoje największe emisje, zbadaj i Mapa swój zużycie energii.
  3. Zestaw zakres, poziom bazowy i cele tego, co chcesz osiągnąć.
  4. Aby uzyskać największy efekt, zacznij od najwyższej emisji CO2.
  5. Jeśli to możliwe, rozważ alternatywne źródła energii odnawialnej lub zainstaluj własne dodatkowe źródło energii, takie jak panele słoneczne.
  6. Zgłaszaj zmiany i śledź je, aby zaangażować pracowników i pokazać, że zmiana jest możliwa (a czasem stosunkowo łatwa).
  7. Przedstaw swoim pracownikom prawdziwe przypadki, które zmieniły sytuację.
  8. Pamiętaj, że zrównoważone praktyki to nie projekt, to długoterminowa inwestycja i powinny być naturalną częścią wszystkiego, co robisz.

Jest jeszcze jedna znacząca korzyść, nie tylko dla właścicieli park samochodowy, ale także dla nabywców transportu, a nawet franczyz detalicznych Volvo Trucks: Dealerzy staną się dostawcą z zakresu 3 w ramach Inicjatywa dotycząca celów naukowych (SBTI).
 

Strategia redukcji emisji CO2 w handlu detalicznym jest częścią zaangażowania Volvo Trucks na rzecz SBTi, rama nośna, które umożliwia firmom zestaw przejrzyste cele zerowej emisji netto zgodnie z ambicjami Porozumienia paryskiego zakładającymi osiągnięcie w przyszłości temperatury o 1,5°C.
 

Rama nośna składa się z trzech zakresów, a dealerzy Volvo mieszczą się obecnie w zakresie 1 – emisje powstające bezpośrednio w wyniku ich działalności na miejscu oraz zakresie 2 – emisje pośrednie, które powstają na przykład podczas wytwarzania elektryczność poza zakładem.
 

„Kiedy nasi dealerzy osiągną siatka zero, nasi klienci skorzystają w swoim zakresie 3 z SBTi, ponieważ jesteśmy częścią ich dostaw łańcuch. Dlatego nasze wysiłki wpisują się również w drogę samochód ciężarowy operatorów i nabywców transportu do zera siatka” – wyjaśnia Catrin.

Chcieliśmy wypracować nowy sposób myślenia – to nie jest projekt, to powinna być ciągła, naturalna część wszystkiego, co robimy”.

Jak rampa osiągnąć zerową liczbę dealerów netto do 2035 r.

Najtrudniejszy będzie jednak końcowy schodek przejścia sieci detalicznej na zero siatka.
 

„Nacisk zostanie położony na efektywność energetyczną i produkcję własnej energii, dzięki czemu będziemy mniej zależni od zakupów z sieci. Aby tego dokonać, będziemy musieli wykazać się większą kreatywnością i gotowością do testowania nowych rozwiązań – wiatraki dach, alternatywne rozwiązania ogrzewania na podczerwień i rozwiązania geotermalne dla pomp ciepła podpora – to tylko niektóre z pomysłów, jakie mamy” – mówi Catrin.
 

Akumulator Systemy magazynowania energii (BESS), które pomogą zaradzić niestabilności w sieci lub magazynować energię słoneczną, będą również opcją dla wybranych dealerów. Ponadto trwają prace nad wyłącznik do elektrycznych samochodów dostawczych, szczególnie tam, gdzie dostępny jest zielony elektryczność.
 

„Chociaż zaangażowanie lokalne będzie nadal miało kluczowe znaczenie, ostatnia faza będzie również wymagać większej aktywności u naszych dealerów opartej na inwestycjach. Trudno powiedzieć, co to będzie, ale musimy znaleźć odpowiedni nacisk i szybkość – to szansa, w którą wierzymy i której chcemy być częścią.”


Jakość, bezpieczeństwo i troska o środowisko są najważniejsze Podstawowe wartości Volvo, a także kamienie węgielne rozwoju produktu. Przeczytaj więcej o zrównoważonym transporcie lub poznaj nasze rozwiązania produktowe.