Trucks

Jan-Inge Svensson
2023-09-21
Technologia i innowacyjność Bezpieczeństwo
Author
Jan-Inge Svensson
Product Owner Steering Software

Jak Aktywny Układ Kierowniczy Volvo poprawia bezpieczeństwo

Od chwili wprowadzenia na rynek Aktywny Układ Kierowniczy Volvo pomaga zapobiegać wypadkom i zwiększa bezpieczeństwo codziennej pracy kierowców samochodów ciężarowych. Peter Een jest doświadczonym kierowcą samochodu ciężarowego i jest przekonany, że dzięki temu układowi uniknął poważnego wypadku. 

Peter Een właśnie rozładował transport drewna i wracał do swojego pracodawcy – Sundbergs Åkeri w Herrljunga w Szwecji – gdy nagle usłyszał głośny huk. Eksplodowała opona w prawym przednim kole jego pojazdu. „Natychmiast ogarnia cię panika” – mówi Peter, który pracuje za kierownicą samochodu ciężarowego niemal od 50 lat. „Kiedy zdarzyło mi się to ostatnio, skręcałem od lewej do prawej po całej szosie, zanim udało mi się zatrzymać na lewym pasie. Tylko szczęściu zawdzięczam, że wyszedłem z tego cało”.

Tym razem jednak Peter nie musiał liczyć na szczęście – miał Aktywny Układ Kierowniczy Volvo. Choć jechał z prędkością 80 km/h, samochód ciężarowy ani o włos nie zboczył z trasy. „Okazało się, że opona się rozpadła, a ja jechałem na feldze. Cięła asfalt jak nóż. Bez Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo nie mógłbym utrzymać pojazdu na drodze, a to mogłoby naprawdę źle się skończyć”.

 

Co zmienia Aktywny Układ Kierowniczy Volvo?

Zwykle eksplozja opony w przednim kole i ulatniające się powietrze powodują skręt przednich kół i przechylenie pojazdu, a w konsekwencji zjechanie z toru jazdy. Kierowca musi natychmiast przejąć kontrolę nad kierownicą i utrzymać pojazd na drodze.

Jednak w tym przypadku czujniki Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo natychmiast wykryły niekontrolowane ruchy kierownicą spowodowane wybuchem. Jednostka sterująca Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo odpowiedzialna za kierowanie, była wówczas w stanie zredukować te ruchy, pomagając w ten sposób kierowcy w utrzymaniu pojazdu na kursie.

„Wybuch opony w przednim kole może zmienić kąt skrętu kierownicy nawet o 80 stopni” – mówi Jan-Inge Svensson, Właściciel produktu Oprogramowanie Układu Kierowniczego, który pomógł opracować Aktywny Układ Kierowniczy Volvo.

„W efekcie pojazd w ułamku sekund może zjechać w bok, a to może doprowadzić do śmiertelnych skutków wypadku. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zaprojektowano z myślą o ograniczeniu tych ruchów i zapewnieniu kierowcy więcej czasu na reakcję. Oczywiście stopień jego pomocy w uniknięciu przez kierowcę wypadku zależy od sytuacji”.

Długie prowadzenie samochodu ciężarowego obciąża ramiona i plecy kierowcy, ale Aktywny Układ Kierowniczy Volvo znacznie łagodzi ten wpływ.

Jak Aktywny Układ Kierowniczy Volvo może pomóc uniknąć poślizgu

Zjechanie z pasa ruchu na skutek przebicia opony to tylko jeden z typów wypadków, którym można zapobiec dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo. Innym jest poślizg, którego można uniknąć dzięki funkcji wspomagania stabilności. Jest to funkcja łącząca działanie Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo i Elektronicznego Układu Stabilizacji Toru Jazdy, który wykorzystuje czujniki pojazdu do monitorowania stabilności pojazdu. 

W przypadku wykrycia najmniejszej tendencji do poślizgu, na przykład w przypadku utraty przyczepności tylnych kół, system automatycznie lekko wspomaga skręt w przeciwnym kierunku, aby pomóc ustabilizować pojazd.
 

Dlaczego jazda autostradowa jest bezpieczniejsza dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo

Pęknięcie opony nie jest najczęstszą przyczyną wypadków związanych ze zjechaniem z pasa ruchu. Częściej ich powodem jest zmęczenie lub nieuwaga kierowcy. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Układem Monitorowania Pasa Ruchu ma za zadanie pomóc w takich sytuacjach. Aktywuje się automatycznie po osiągnięciu przez samochód ciężarowy prędkości 55 km/h i stale monitoruje jego położenie, śledząc kamerą oznaczenia pasa ruchu. Kiedy wykryje zjeżdżanie samochodu ciężarowego z pasa, wysyła sygnał do Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo, który z kolei delikatnie skręca w przeciwnym kierunku, co pozwala skorygować tor jazdy. Kierowcę alarmują także wibracje koła kierownicy. 

Dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo manewrowanie i cofanie z ładunkiem nie stanowi żadnego problemu. Także wiatr boczny nie wpływa na tor jazdy, która jest o wiele bardziej stabilna. To po prostu inny samochód ciężarowy.

Jak Aktywny Układ Kierowniczy Volvo łagodzi stres i obciążenie związane z codzienną jazdą samochodem ciężarowym

Choć wypadki drogowe są najbardziej oczywistym zagrożeniem związanym z prowadzeniem samochodów ciężarowych, jednym z największych zagrożeń zawodowych w dłuższej perspektywie jest fizyczne obciążenie związane z prowadzeniem pojazdu, w szczególności wpływające na szyję, plecy i ramiona kierowcy. Problem ten jest spowodowany długimi godzinami siedzenia w jednym miejscu, koniecznością ciągłego dokonywania drobnych korekt w układzie kierowniczym i mogą go potęgować sytuacje, takie jak konieczność jazdy po zboczach, nierównych drogach lub w obszarach z silnym bocznym wiatrem.

 

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest jednak w stanie wykryć takie warunki i automatycznie dostosować do nich układ kierowniczy. Odciąża to kierowcę od konieczności ciągłego ręcznego korygowania kąta skrętu kierownicy.

 

W ustawieniach osobistych Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo kierowcy mogą także dostosować reakcję kierownicy do warunków jazdy i osobistych preferencji. Mogą wybierać spośród wstępnie zaprogramowanych ustawień, które zostały zaprojektowane w celu zapewnienia optymalnego kierowania na różnych rodzajach dróg i w różnych sytuacjach, lub dowolnie dostosowywać poszczególne parametry w celu pełnej personalizacji.

 

„Długie prowadzenie samochodu ciężarowego obciąża ramiona i plecy kierowcy, ale Aktywny Układ Kierowniczy Volvo znacznie łagodzi ten wpływ” – mówi Jan-Inge.

 

„Pomaga wyeliminować wiele małych i ciągłych zakłóceń, które mogą męczyć kierowcę, a tym samym znacząco poprawia warunki pracy. W efekcie kierowca jest bardziej zrelaksowany i mniej zmęczony. Może również lepiej skoncentrować się na drodze i otoczeniu, co sprawia, że jego jazda jest bezpieczniejsza”.

 

To z pewnością doświadczenie Petera Eena: „Dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo manewrowanie i cofanie z ładunkiem nie stanowi żadnego problemu. Także wiatr boczny nie wpływa na tor jazdy, która jest o wiele bardziej stabilna. To po prostu inny samochód ciężarowy”.

Podsumowanie: Zalety Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo w obszarze bezpieczeństwa

Celem Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo jest…

 

  • Wykrywanie i ograniczanie mimowolnych ruchów kierownicą, na przykład spowodowanych przebiciem opony.
  • Wykrywanie tendencji do wpadania w poślizg i automatyczne zapewnianie lekkiego wspomagania kierowania w celu ustabilizowania pojazdu.
  • Wykrywanie zjechania z pasa ruchu i delikatne skręcanie w przeciwnym kierunku oraz ostrzeganie kierowcy za pomocą wibracji.
  • Odciążenie pleców, szyi i ramion kierowcy poprzez zmniejszenie potrzeby ciągłych regulacji i korekt prowadzenia pojazdu.


Dowiedz się więcej o Aktywnym Układzie Kierowniczym Volvo tutaj: