Jazda ciężarówką nigdy nie była bezpieczniejsza – dzięki dziesięcioleciom badań i postępu, ciągłej produkcji innowacyjnych rozwiązań i funkcji bezpieczeństwa oraz coraz bardziej rygorystycznym przepisom i normom bezpieczeństwa.
„Patrząc na historię bezpieczeństwa ruchu drogowego, z prawdziwą dumą widzimy, jak Volvo odgrywa tak ważną rolę na każdym etapie” – mówi Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. „Od wynalezienia trzypunktowego pasa bezpieczeństwa, aż po dzisiejsze zaawansowane systemy bezpieczeństwa, przyczyniliśmy się do poprawy bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich użytkowników”.
Oto krótka historia bezpieczeństwa samochodów ciężarowych i kluczowe kamienie milowe, które przybliżają nas do zerowej liczby wypadków.
Wraz ze wzrostem drogowego transportu towarowego, sieci autostrad w powojennej Europie i Ameryce rozrastają się. Ciężarówki o dużej ładowności pokonują coraz dłuższe dystanse i osiągają wyższe prędkości, co z kolei sprawia, że bezpieczeństwo ciężarówek staje się coraz ważniejsze. Rządy i zarządy dróg zaczynają wdrażać nowe przepisy drogowe, specjalnie dla ciężarówek, i ujednolicać wymagania dotyczące pojazdów. Co najważniejsze, hamulce pneumatyczne stają się standardem w ciężarówkach, co poprawia ogólną skuteczność hamowania.
W 1948 roku Volvo jako pierwszy producent ciężarówek wprowadza kabiny stalowe (w przeciwieństwie do drewnianych), które również stają się standardem w następnej dekadzie. W 1959 roku inżynier Volvo, Nils Bohlin, opracowuje trzypunktowy pas bezpieczeństwa, który szybko staje się standardem branżowym – i pozostaje nim do dziś.
Normy bezpieczeństwa i wymogi regulacyjne są coraz bardziej rygorystyczne, a producenci ciężarówek wdrażają bardziej rygorystyczne standardy testowania w procesie rozwoju swoich produktów. Test zderzeniowy Volvo, polegający na uderzaniu w kabinę ciężkimi ciężarkami i wahadłem stanowi wczesny punkt odniesienia dla testów bezpieczeństwa kabin. Wkrótce zostaje on przyjęty przez rząd szwedzki jako wymóg krajowy, a później również przez inne kraje. W rezultacie wskaźniki przeżywalności pasażerów ciężarówek rosną, podczas gdy test zderzeniowy pozostaje standardem branżowy obowiązujący w całej UE aż do 2009 r.
W 1969 roku Volvo powołuje Zespół ds. Badania Wypadków, wktórego zadaniem jest badanie wypadków drogowych na miejscu zdarzenia i gromadzenie danych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wyniki badań są następnie wdrażane w rozwoju produktów Volvo Trucks. Zespół działa do dziś i stanowi kluczowy element badań i rozwoju Volvo Trucks.
Bezpieczeństwo kierowców stale się poprawia, zarówno dzięki bezpieczniejszym pojazdom, jak i nowym przepisom dotyczącym warunków pracy. Wiele krajów europejskich wprowadza surowe limity czasu pracy i egzekwuje je poprzez obowiązkowe stosowanie tachografów.
Volvo Trucks dodatkowo poprawia bezpieczeństwo kabin, wprowadzając nowy test zderzenia z barierą, który symuluje zderzenie z naczepą, a następnie wprowadzając takie elementy bezpieczeństwa, jak wzmocnione słupki kabiny, składane kolumny kierownicy, kierownica pochłaniająca energię oraz tapicerowane wnętrze.
Większy nacisk kładzie się na ochronę innych użytkowników dróg w przypadku kolizji. W wielu krajach obowiązkowe stają się boczne osłony przeciwnajazdowe, które zapobiegają wpadnięciu rowerzystów i pieszych pod tylne koła ciężarówki. Wprowadzono również tylne osłony przeciwnajazdowe, które chronią pasażerów samochodów osobowych w przypadku najechania na tył ciężarówki.
W latach 80. XX wieku systemy bezpieczeństwa stawały się coraz bardziej zaawansowane i zaawansowane, począwszy od układów ABS, które pod koniec dekady stały się standardem we wszystkich ciężarówkach. Nowa technologia ogranicza zjawisko składania się pojazdów i poprawia skuteczność hamowania na śliskich drogach.
Organizacje takie jak UE i ONZ aktywniej działają na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, wdrażając nowe wymogi i normy bezpieczeństwa. Na przykład UE wprowadza obowiązkowe ograniczniki prędkości i hamulce ABS we wszystkich nowych samochodach ciężarowych, a także wprowadza ujednolicone testy i szkolenia dla kierowców ciężarówek.
Po spełnieniu wielu z tych nowych wymogów, Volvo Trucks nieustannie poszukuje sposobów na poprawę bezpieczeństwa swoich pojazdów i staje się jednym z pierwszych producentów ciężarówek, który wprowadził poduszki powietrzne dla kierowców. W 1996 roku firma wprowadziła również przednią belkę przeciwnajazdową, która pomaga chronić pasażerów w zderzeniach samochodów osobowych z ciężarówkami. Staje się ona obowiązkowa od 2003 roku.
Zaawansowane elektroniczne systemy bezpieczeństwa zaczynają zyskiwać na popularności, począwszy od elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC), który pomaga zapobiegać poślizgom i dachowaniu. Ma to znaczący wpływ na zmniejszenie liczby dachowań, a niektóre badania wskazują, że ESC zmniejszają liczbę śmiertelnych dachowań o 70-90%.
Wprowadzono pierwsze systemy adaptacyjnego tempomatu (ACC), które automatycznie dostosowują prędkość jazdy, aby utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu.
W Volvo Trucks zastosowanie radarów i czujników umożliwia korzystanie z innych aktywnych systemów bezpieczeństwa, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu (LKA), asystent zmiany pasa ruchu (LKA) i asystent ostrzegania kierowcy (DRA).
Aktywne systemy bezpieczeństwa stale się rozwijają i korzystają z inteligentnych funkcji, a organy regulacyjne nakładają na kierowców coraz więcej obowiązkowych systemów. W 2012 roku wprowadzono system ostrzegania o ryzyku kolizji z funkcją hamowania awaryjnego, a w 2015 roku pierwsze w UE rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR) wprowadziło obowiązek stosowania szeregu aktywnych systemów bezpieczeństwa.
Volvo Trucks stale rozwija systemy wspomagania kierowcy, takie jak Dynamiczny Układ Kierowniczy Volvo, który poprawia stabilność kierunkową i redukuje znoszenie, jednocześnie odciążając plecy i ramiona kierowcy.
Technologia w ciężarówkach staje się coraz bardziej zaawansowana, oferując coraz więcej czujników, kamer i mocy obliczeniowej. To stwarza jeszcze więcej możliwości poprawy bezpieczeństwa na drodze. Opracowywane są systemy wykrywania martwego pola, takie jak aktywny system zapobiegania kolizjom bocznym (Active Side Collision Avoidance Assistance) i kamery narożne. Tradycyjne lusterka boczne są coraz częściej zastępowane systemami z kamerami monitorującymi, które poprawiają ogólną widoczność, szczególnie w nocy.
Tymczasem Rozporządzenie Ogólne UE w sprawie Bezpieczeństwa II nakłada obowiązek stosowania większej liczby aktywnych systemów bezpieczeństwa, w tym inteligentnego asystenta prędkości, monitorowania rozproszenia uwagi kierowcy i wykrywania niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wprowadzono również surowsze wymagania dotyczące widoczności, w szczególności londyńskie standardy widoczności bezpośredniej (Direct Vision Standards).
W 2024 roku Euro NCAP, organizacja od dawna ustalająca standardy bezpieczeństwa dla samochodów osobowych, rozpocznie ocenę bezpieczeństwa samochodów ciężarowych o dużej ładowności. W pierwszych wynikach testów Volvo FH i Volvo FM otrzymały najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.
Chociaż poczyniono ogromne postępy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, branża nadal współpracuje, aby drogi i autostrady były jeszcze bezpieczniejsze. Producenci będą nadal opracowywać bezpieczniejsze pojazdy i systemy bezpieczeństwa, rządy i władze będą wdrażać surowsze przepisy i standardy, a firmy transportowe będą nadal szukać sposobów na ochronę bezpieczeństwa swoich kierowców.
„Dopóki nie zrealizujemy naszej wizji zerowej liczby wypadków, zawsze będzie istniało pole do ulepszeń” – mówi Anna. „Jednym z obszarów, który, jak sądzę, dopiero zaczynamy badać, jest łączność i dane. Wraz z rozwojem technologii ciężarówek będziemy mogli pozyskiwać dane z innych pojazdów i infrastruktury publicznej oraz wykorzystywać je w naszych systemach. Być może wtedy będziemy mogli lepiej przewidywać nadchodzące warunki drogowe i utrudnienia oraz umożliwić kierowcom szybszą reakcję. Jednocześnie będziemy kontynuować prace nad prostszymi rozwiązaniami, takimi jak szkolenia kierowców i kampanie uświadamiające”.
Możesz dowiedzieć się więcej o sukcesie Volvo Trucks w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także o naszej wizji osiągnięcia zerowej liczby wypadków.