W pierwszych w historii testach bezpieczeństwa samochodów ciężarowych Euro NCAP tylko dwa modele otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek – Volvo FH Aero i Volvo FM. Co trzeba zrobić, żeby uzyskać najwyższy wynik? I co właściwie jest testowane?
Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP) z siedzibą w Belgii ustanowiono w 1996 roku. Szybko stał się on europejskim branżowym standardem oceny bezpieczeństwa samochodów osobowych. Program jest wspierany przez wiele europejskich rządów, w tym Unię Europejską.
Teraz organizacja Euro NCAP rozpoczęła także testy samochodów ciężarowych o dużej ładowności, a pierwsze wyniki opublikowano w listopadzie 2024 r. Testom poddano dziewięć różnych samochodów ciężarowych od siedmiu producentów, a Volvo FH Aero i Volvo FM uzyskały pięciogwiazdkowy wynik.
Trzeba zaznaczyć, że tych pierwszych rundach testów Euro NCAP ocenia szeroką gamę systemów bezpieczeństwa, takich jak ostrzeganie przed kolizją i tempomat. Główną ideą przyświecającą projektowaniu tych systemów było wspieranie kierowców i zapobieganie wypadkom.
W pierwszej rundzie organizacja Euro NCAP testowała wszystkie samochody ciężarowe w wielu różnych sytuacjach. W zależności od tego, jak radziły sobie w nich systemy bezpieczeństwa, przyznawano pojazdom ocenę w skali od 0 do 100%.
Systemy bezpieczeństwa podzielono następnie na trzy obszary: bezpieczna jazda, unikanie kolizji i zachowanie po wypadku. Aby otrzymać pięć gwiazdek, trzeba uzyskać wynik wydajności na poziomie co najmniej 80% we wszystkich trzech obszarach.
W obszarze bezpiecznej jazdy Volvo FH Aero i Volvo FM uzyskały odpowiednio 80% i 90%. Było to w dużej mierze zasługą bezpośredniej widoczności — innymi słowy, tego, jak dobrze kierowca widzi to, co dzieje się z przodu i z boku samochodu ciężarowego. Umożliwiła to konstrukcja kabin oraz nowe kamery, które zastąpiły lusterka wsteczne w nowszych modelach samochodów ciężarowych.
Volvo FM uzyskało jeszcze wyższą ocenę niż FH Aero ze względu na niższą pozycję fotela kierowcy, która zapewnia lepszą widoczność obszaru bezpośrednio sąsiadującego z przodem samochodu ciężarowego.
Podczas testów systemów zaprojektowanych z myślą o unikaniu kolizji oba samochody ciężarowe uzyskały wynik 89% dzięki systemom Volvo Trucks do hamowania awaryjnego i monitorowania pasa ruchu. Systemy te są przeznaczone do wykrywania obiektów i automatycznego hamowania lub kierowania z powrotem na właściwy pas ruchu. Na przykład, system automatycznie uruchamia hamulce, gdy samochód osobowy znajdujący się przed pojazdem ciężarowym nagle zahamuje lub gdy w pobliżu samochodu ciężarowego znajdują się piesi.
Euro NCAP ocenia każdy system, testując go w ponad stu różnych sytuacjach drogowych. Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne Volvo Trucks sprawdził się szczególnie dobrze, zapobiegając kolizji — zarówno z samochodami osobowymi, jak i pieszymi i rowerzystami — w niemal każdym ocenianym scenariuszu.
Tylko dwóch producentów samochodów ciężarowych oferowało automatyczne hamowanie w celu ochrony rowerzystów, gdy samochód ciężarowy skręca w stronę pasażera. Volvo Trucks nazywa ten system „Aktywnym wspomaganiem unikania zderzeń bocznych”. Innowacja, którą Euro NCAP określiło jako „ potencjalnie przełomową”, ponieważ eliminuje powszechne zagrożenie bezpieczeństwa w obszarach miejskich: rowerzyści ukryci w martwym polu samochodu ciężarowego.
Ponadto, Euro NCAP przyznało zarówno Volvo FH Aero, jak i Volvo FM nagrodę City Safe ze względu na zapewnienie dobrej widoczności bezpośredniej i skuteczność aktywnych systemów bezpieczeństwa w zakresie ochrony ludzi w ruchu miejskim.
Warto również podkreślić, że wyniki te nie oznaczają, że nasza misja dobiegła końca. Wizją Volvo Trucks jest zero wypadków — dlatego będziemy kontynuować prace nad rozwiązaniami, które sprawią, że nasze samochody ciężarowe będą jeszcze bezpieczniejsze.
Volvo Trucks uważa, że głównym powodem uzyskania pięciu gwiazdek jest nastawienie na bezpieczeństwo.
"Zawsze staramy się opracowywać systemy bezpieczeństwa, które mają działać w wielu różnych sytuacjach na drodze. Od autostrad po miejskie ulice. Ten sposób myślenia podziela organizacja Euro NCAP, która również testuje systemy bezpieczeństwa w wielu różnych scenariuszach, aby naprawdę ocenić, jak bezpieczne są nasze samochody ciężarowe”, mówi Anna Wrige Berling.
Kontynuuje: „Jest to dowód naszego nieustannego dążenia do wykraczania poza wymogi prawne, w kierunku wizji zera wypadków z udziałem naszych samochodów ciężarowych. Oceny Euro NCAP pomagają klientom w podejmowaniu decyzji o zakupie, a jednocześnie zachęcają producentów pojazdów do ciągłej pracy nad poprawą bezpieczeństwa”.
„Warto również podkreślić, że wyniki te nie oznaczają, że nasza misja dobiegła końca. Wizją Volvo Trucks jest zero wypadków — dlatego będziemy kontynuować prace nad rozwiązaniami, które sprawią, że nasze samochody ciężarowe będą jeszcze bezpieczniejsze”, mówi Anna Wrige Berling.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni, widząc, że nasze wysiłki w zakresie bezpieczeństwa są oceniane przez Euro NCAP”, mówi Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa w Volvo Trucks. „Po raz pierwszy zewnętrzna, niezależna organizacja przetestowała i przeanalizowała bezpieczeństwo samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Volvo od dawna słynie ze swojego zaangażowania na rzecz bezpieczeństwa, co jest nieodłączną częścią dziedzictwa firmy. Teraz wyniki wszystkich tych starań zostały potwierdzone przez nowe oceny Euro NCAP” — podsumowuje.
Dowiedz się więcej o spojrzeniu Volvo Trucks na bezpieczeństwo. Być może zainteresują Cię następujące artykuły:
W jaki sposób Euro NCAP przyczyni się do pojawienia się bezpieczniejszych samochodów ciężarowych
3 sposoby na zwiększenie widoczności dla kierowcy i bezpieczeństwa na drodze