Poprawa wydajności paliwowej, aerodynamiki i komfortu kierowcy. Były to główne powody podjęcia decyzji o dopuszczeniu dłuższych kabin samochodów ciężarowych na europejskich drogach. Przepisy są zgodne z celami klimatycznymi UE i mogą mieć znaczący wpływ na firmy transportowe.
Konstrukcje samochodów ciężarowych w Europie pozostały w dużej mierze niezmienione przez wiele dziesięcioleci. Charakteryzują się one kabiną o krótkim przodzie, aby zmaksymalizować długość przestrzeni ładunkowej. Te krótkie kabiny, często nazywane konstrukcjami typu „kabina nad silnikiem” (COE), dominują głównie dlatego, że przepisy europejskie ograniczają całą długość pojazdu, w tym naczepy i ciągnika. Z kolei w Stanach Zjednoczonych ograniczenia długości dotyczą tylko naczepy, co wyjaśnia, dlaczego kabiny z długim przodem dominują na amerykańskich drogach.
Jednak zmiany w prawodawstwie europejskim wprowadzone w 2020 r. pozwalają obecnie na wprowadzenie w Europie samochodów ciężarowych z nieco wydłużonym przodem. Otwiera to drogę do zmian konstrukcyjnych, które mogą sprawić, że samochody ciężarowe staną się bardziej aerodynamiczne, bezpieczniejsze i wygodniejsze.
„Z zadowoleniem przyjmujemy te przepisy, ponieważ dają nam one możliwość jeszcze większej poprawy efektywności energetycznej kabin, co przyniesie korzyści zarówno naszym klientom, jak i środowisku” — mówi Tomas Thuresson, menedżer ds. nowej oferty komercjalizacji w Volvo Trucks.