Trucks

Jaka jest przyszłość LNG?

Lars Mårtensson
2025-03-05
Paliwa alternatywne
Author
Lars Mårtensson
Dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks

Mimo że świat jest w okresie przechodzenia z paliw kopalnych na czystszą energię, przewiduje się wzrost globalnej produkcji LNG w najbliższych latach. LNG jest paliwem kopalnym, ale i tak przewiduje się, że odegra kluczową rolę w dekarbonizacji w wielu branżach.

Szacuje się, że do 2040 roku światowe zapotrzebowanie na LNG (skroplony gaz ziemny) wyniesie od 625 do 685 milionów ton rocznie (w porównaniu z 404 milionami ton w 2023 roku) – co oznacza wzrost o ponad 50%. Za ten wzrost będzie odpowiedzialnych wiele gałęzi przemysłu, w tym przemysł wytwórczy, ciężki, energetyka i transport.

 

Dlaczego uważa się LNG za paliwo przejściowe

LNG jest wprawdzie paliwem kopalnym, jednak mniej szkodliwym niż wiele innych paliw tego rodzaju. Na przykład emisje generowane przez LNG na jednostkę energii są znacznie niższe niż w przypadku węgla, zarówno przed spalaniem, jak i w jego trakcie. W perspektywie krótkoterminowej umożliwia to znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla i sprawia, że jest to czystsza alternatywa. Dlatego globalna firma konsultingowa McKinsey & Company uważa, że gaz ziemny (a co za tym idzie LNG) będzie bardziej odporny niż inne paliwa kopalne w ciągu najbliższych pięciu do dziesięciu lat i będzie jednym z ostatnich paliw kopalnych, które zostaną zastąpione.

 

Na przykład Chiny – które generują znaczną część światowego popytu na LNG – naciskają na odejście od węgla na rzecz LNG, aby realizować swoje cele klimatyczne, a także poprawić jakość powietrza w swoich miastach.

 

Czy LNG może odegrać rolę paliwa przejściowego w branży samochodów ciężarowych?

Odpowiedź brzmi „tak”. Wielu producentów samochodów ciężarowych zasilanych gazem obliczyło, że emitują one około 15–20% mniej CO2 w porównaniu z samochodami z silnikiem wysokoprężnym. To mniej niż potencjalne ograniczenie emisji spalin możliwe dzięki elektrycznym pojazdom ciężarowym. Ponadto ograniczony zasięg i niezbyt rozwinięte sieci ładowania oznaczają, że pojazdy elektryczne nie są obecnie realną opcją dla wielu firm transportowych, ale mogą się nią stać w przyszłości. Z kolei samochody ciężarowe zasilane gazem oferują taki sam zasięg i osiągi jak samochody z silnikiem wysokoprężnym.

W rezultacie sieć stacji tankowania samochodów ciężarowych zasilanych LNG w całej Europie szybko się rozwija i w chwili pisania tego tekstu obejmuje 786 stacji. Tymczasem w Chinach gwałtownie rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych zasilanych LNG – dzieje się tak, ponieważ chiński rząd oferuje dofinansowania na odchodzenie od oleju napędowego. Podobna sytuacja ma miejsce w Indiach, które chcą przekształcić jedną trzecią krajowej floty samochodów ciężarowych o dużej ładowności w pojazdy napędzane LNG w ciągu najbliższych 5 do 7 lat.

 

Choć LNG stanowi wielki krok w dobrym kierunku, to jednak dopiero przejście na bio-LNG będzie prawdziwą zmianą. Jest to paliwo odnawialne, niekopalne, produkowane z odpadów organicznych i zależnie od sposobu produkcji, może generować ujemne emisje CO2 wynoszące nawet 200% („od szybu do koła”).

Czy inne branże rozważają wykorzystanie LNG jako paliwa w okresie przejściowym?

W branży żeglugowej statek zasilany LNG emituje nawet o 23% mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami do silników morskich. Podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych o dużej ładowności, statki zasilane LNG i infrastruktura tankowania są w pełni kompatybilne z bio-LNG, co otwiera drogę do dekarbonizacji.  Z tego powodu LNG jest uważany za możliwe do wykorzystania paliwo przejściowe także w przemyśle żeglugowym.