Czy rozważasz dodanie alternatywnego układu napędowego do swojego parku samochodowego? Zmiany przepisów i rozwój nowych technologii sprawiają, że samochody ciężarowe zasilane gazem – wykorzystujące LNG lub bio-LNG – stają się coraz bardziej opłacalną opcją dla wielu firm.
Nowe technologie silników wprowadzane w ostatnich latach spowodowały wzrost osiągów pojazdów zasilanych gazem. Najnowsze Volvo FH Aero zasilane gazem może na przykład oferować moc do 500 KM i moment obrotowy 2500 Nm, co jest porównywalne z Volvo FH Aero z silnikiem wysokoprężnym o takiej samej mocy znamionowej. Może przewozić ładunki o łącznej masie do 60 ton i ma zasięg do 1000 km, dzięki czemu idealnie nadaje się do transportu długodystansowego.
Rządowe inicjatywy i programy, w połączeniu z potrzebą przejścia na czystsze paliwa, przyczyniają się do zwiększenia produkcji LNG i bio-LNG na całym świecie. Szacuje się, że globalna podaż LNG wzrośnie o 40% do roku 2028.
Połączenie dotacji rządowych, surowsze kontrole emisji i niższe ceny w Chinach przekłada się silny wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych zasilanych gazem. Podobna sytuacja ma miejsce w Indiach, które chcą przekształcić jedną trzecią krajowej floty samochodów ciężarowych o dużej ładowności w pojazdy napędzane LNG w ciągu najbliższych 5 do 7 lat.
W Europie popyt na LNG maleje ze względu na podejmowane przez UE działania mające na celu zmniejszenie zależności od rosyjskiego gazu w ramach planu REPowerEU, ale w ramach tego samego planu UE dąży również do zwiększenia produkcji biometanu (który można skroplić w celu produkcji bio-LNG) do 35 miliardów metrów sześciennych do roku 2030. Infrastruktura do tankowania samochodów ciężarowych zasilanych LNG również szybko się rozwija i w chwili pisania tego tekstu wynosiła 780 stacji.
W USA szereg rządowych zachęt i programów, takich jak Renewable Fuel Standard (RFS) i Ustawa o redukcji inflacji (IRA), również promuje silny wzrost produkcji biogazu.
LNG (skroplony gaz ziemny) powstaje z oczyszczonego gazu ziemnego schładzanego do temperatury −161°C, w której ulega kondensacji i skropleniu. Ten proces powoduje mniej więcej 600-krotne zmniejszenie objętości gazu, co ułatwia jego transport i wykorzystanie w charakterze paliwa. LNG stosowany jako paliwo do samochodów ciężarowych o dużej ładowności emituje o 20% mniej CO2.
Bio-LNG produkowany jest w ten sam sposób co LNG, z tą różnicą, że podstawowy składnik stanowi biogaz, a nie kopalny gaz ziemny. Ponieważ biogaz jest wytwarzany z odpadów organicznych, takich jak domowe odpady żywnościowe, odpady rolnicze i obornik, jest to odnawialne paliwo o obiegu zamkniętym. Jeśli zostanie zastosowany jako paliwo w samochodzie ciężarowym o dużej ładowności, emisja CO2 jest praktycznie zerowa.
Zarówno LNG, jak i bio-LNG są praktycznie identyczne pod względem chemicznym, co oznacza, że można je wykorzystywać w tej samej infrastrukturze do tankowania, transportu i magazynowania, a także do zasilania tych samych pojazdów. W rzeczywistości oba paliwa można ze sobą mieszać, co Shell oferuje obecnie w Holandii i Niemczech.