Projekt euroFOT (FOT = Field Operation Test) trwał blisko cztery lata. Uczestniczyło w nim łącznie 28 partnerów, którzy w imieniu Unii Europejskiej badali systemy opracowane z myślą o pomocy kierowcom samochodów osobowych i ciężarowych w rozpoznawaniu zagrożeń, zapobieganiu wypadkom i poprawie ekonomiki jazdy.
Volvo Trucks wchodziło w skład szwedzkiego zespołu, razem z Volvo Car Corporation i Uniwersytetem Technicznym Chalmers.
- W przydzielonej nam części projektu badaliśmy 30 samochodów ciężarowych, użytkowanych przez dwie firmy transportowe: DHL Tradeteam w Wielkiej Brytanii i Nijhof Wassink w Holandii. Zweryfikowaliśmy skuteczność trzech systemów: aktywnego tempomatu, Układu Ostrzegającego o Niebezpieczeństwie Kolizji i Układu Monitorowania Pasa Ruchu - mówi Karsten Heining, menedżer projektu w Volvo Trucks.
Ryzyko zredukowane o 15 procent
W odniesieniu do aktywnego tempomatu (ACC) i Układu Ostrzegającego o Niebezpieczeństwie Kolizji (FCW), które są używane wspólnie do utrzymywania bezpiecznej odległości od pojazdu poprzedzającego i tym samym zapobiegania zderzeniom polegającym na najechaniu na tył innego pojazdu, badanie ujawnia, że wyposażając samochody ciężarowe we wspomniane systemy, liczbę tego typu wypadków na autostradach można zredukować nawet o 15 procent. Badanie pokazuje także, że istnieje znaczny potencjał dla podwyższenia tego wskaźnika.
- Statystycznie, system jest wykorzystywany przez mniej niż połowę czasu jazdy. Gdyby wydłużyć ten czas, wypadków mogłoby być jeszcze mniej. Musimy więc instruować i szkolić kierowców - wyjaśnia Karsten Heinig i kontynuuje:
- Należy również popracować nad aspektami technicznymi, żeby uczynić system jeszcze łatwiejszym w obsłudze.
Jeżeli chodzi o Układ Monitorowania Pasa Ruchu (LKS), zebrano zbyt mało danych, by móc wyciągnąć miarodajne wnioski co do stopnia, w jakim to rozwiązanie przyczynia się do unikania wypadków. Udowodniono jednak, że układ pomaga kierowcom w utrzymywaniu prawidłowego toru jazdy.
Nie zaobserwowano żadnego negatywnego wpływu układów ACC, FCW i LKS na zachowanie kierowcy.
- Czasami zadaje się nam pytanie, czy nie obawiamy się, że te systemy mogą przeszkadzać kierowcy lub rozpraszać jego uwagę. Ale analiza danych pochodzących z euroFOT na nic takiego nie wskazuje - mówi Karsten Heinig.
Każdy samochód ciężarowy biorący udział w badaniach był wyposażony w pięć kamer wideo:
Filmy razem z odczytami parametrów, takich jak np. aktualna prędkość jazdy, z elektronicznych jednostek sterujących pojazdu, stanowią unikatowy materiał badawczy, zawierający łącznie około 70 TB danych. Cztery miliony kilometrów, jakie pokonały samochody ciężarowe, są teraz gotowe do analizy, wraz z możliwością pozyskania zapisów dla następnych czterech milionów kilometrów - dzięki współpracy z Chalmers dane zostaną udostępnione także środowiskom akademickim.
- Zebrany materiał posłuży jako bogate źródło wiedzy, w okresie, gdy intensyfikujemy prace nad poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego - stwierdza Karsten Heinig.
Fakty, euroFOT
Projekt euroFOT jest finansowany prze Unię Europejską i skupia 28 organizacji, takich jak producenci pojazdów, dostawcy w branży motoryzacyjnej, instytuty badawcze i uniwersytety. W badaniach bierze udział ponad 1000 samochodów osobowych i ciężarowych.
W ramach szwedzkiej części projektu, Volvo Car Corporation, Volvo Trucks i Uniwersytet Techniczny Chalmers wspólnie opracowały metody badań i analizy zebranych danych.
Łącza do zdjęć:
Układ Monitorowania Pasa Ruchu (LKS): http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?records=Volvo%20Trucks:14927&r=1340287131067#1340287132288_0
Aktywny tempomat (ACC): http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?records=Volvo%20Trucks:14868&r=1340287246803#1340287248088_0
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Lennart Pilskog,
Media Relations,
tel.: +46 66492,
e-mail: lennart.pilskog@volvo.com
Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel. +48 22 383 45 59,
e-mal: renata.stefanska@volvo.com