W ostatnich dekadach liczba śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych znacznie spadła. Jednak nadal stanowią one około 15% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych w UE. Zespół Volvo Trucks ds. badania rzeczywistych wypadków (ART) zdobył rozległą wiedzę na temat najczęstszych wypadków i ich przyczyn.
Historia każdego wypadku obejmuje zdarzenia w sekundach przed jego wystąpieniem i po nim. Dzięki temu można się dowiedzieć, jak można było uniknąć wypadku lub zapobiec mu. Połączenie informacji tego rodzaju pozwala wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Ale to tylko część pracy zespołu ds. badania rzeczywistych wypadków. Wiele informacji można uzyskać, gromadząc i analizując krajowe statystyki wypadków i prowadząc szczegółowe analizy dotyczących ich danych ukazujące ukryte korelacje. Pomaga to Volvo Trucks rozwijać technologię i współpracować z decydentami, dzięki którym nasze drogi stają się stopniowo coraz bezpieczniejsze.
„Dzięki analizie statystyk poznajemy częstość występowania wypadków każdego rodzaju, a nasze własne pogłębione badania dostarczają szczegółowych informacji o ich przebiegu i przyczynach” – mówi Anna Theander, liderka zespołu ART, wraz z zespołem odwiedzająca miejsca wypadków i badająca uczestniczące w nich samochody ciężarowe.
Zespół opracował system kategoryzacji zwany rodzajami wypadków, który stanowi przegląd najbardziej typowych scenariuszy wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i konsekwencjami w postaci poważnych lub śmiertelnych obrażeń.
„Rodzaje wypadków są dobrym odzwierciedleniem najczęstszych wypadków, w których uczestniczą kierowcy samochodów ciężarowych, osobowych oraz niechronieni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści” – mówi Anna Theander.
Patrząc całościowo, zespół ART może zauważyć, że w każdej z tych grup użytkowników dróg niektóre wypadki zdarzają się częściej niż inne. Dwa typowe wypadki z każdej grupy tworzą następującą listę.
„Szczegółowe informacje dotyczące zbadanych wypadków są wykorzystywane przez zespoły projektowe do wprowadzania ulepszeń konstrukcyjnych ograniczających ryzyko wystąpienia wypadków tego rodzaju. Możemy określić elementy bezpieczeństwa pozwalające na złagodzenie skutków lub całkowite uniknięcie wypadku opisanego w danym scenariuszu w odniesieniu do każdego rodzaju wypadku” – mówi Anna Theander.
W ostatnich dekadach liczba wypadków śmiertelnych z udziałem pojazdów ciężkich znacznie się zmniejszyła, mimo że wzrosła ogólna liczba samochodów ciężarowych. Ale to nie koniec pracy. Dzięki wprowadzeniu przepisów standaryzujących wiele systemów bezpieczeństwa w samochodach ciężarowych można uniknąć większej liczby wypadków i zminimalizować ich skutki. Dzielenie się spostrzeżeniami i dogłębną wiedzą z badań będzie nadal istotną częścią działań Volvo Trucks. Liczba wypadków musi zostać zredukowana do zera.
„Aby się to stało, musimy połączyć siły w branży i całym społeczeństwie” – mówi Anna.
Rodzaj A: wypadki powodujące śmierć lub poważne obrażenia osób przebywających w samochodzie ciężarowym.
Rodzaj B: wypadki powodujące śmierć lub poważne obrażenia osób przebywających w samochodzie osobowym.
Rodzaj C: wypadki powodujące śmierć lub poważne obrażenia niechronionych użytkowników dróg, takich jak rowerzyści, piesi, motocykliści lub motorowerzyści.
Dowiedz się więcej o badaniach bezpieczeństwa w Volvo Trucks