Co się stanie, jeśli elektryczny samochód ciężarowy zderzy się z innym samochodem ciężarowym? Lub wpadnie w poślizg i przewróci się przy dużej prędkości? Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa w Volvo Trucks, opowiada projektowaniu elektrycznych samochodów ciężarowych firmy w taki sposób, aby były odporne na zderzenia.
Elektryczne samochody ciężarowe zasilane akumulatorami stają się coraz częstszym widokiem na naszych drogach. Ponieważ bezpieczeństwo należy do podstawowych wartości Volvo Trucks, elektryczne samochody ciężarowe tej firmy są projektowane tak, aby były tak samo bezpieczne, jak wszystkie inne samochody ciężarowe. Ważnym aspektem bezpieczeństwa jest odporność na zderzenia, co wymaga tworzenia pojazdów odpornych na skutki kolizji.
„Elektryczne samochody ciężarowe Volvo mają takie same kabiny, jak nasze tradycyjne samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym. Kabiny te zostały gruntownie przetestowane, aby upewnić się, że są odporne na zderzenia. Elektryczne samochody ciężarowe mają również takie same zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, które przede wszystkim mają zapobiegać wypadkom” — mówi Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa w Volvo Trucks.
Elektrycznych samochodów ciężarowych zasilanych akumulatorami dotyczą specyficzne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, związane głównie z systemem elektromobilności, w tym akumulatorem 600 V. Należy zminimalizować ryzyko zwarcia i wycieku substancji chemicznych z systemu.
Volvo stosuje rygorystyczne obliczenia, wirtualne symulacje oraz pełnoskalowe testy zderzeniowe, aby zweryfikować bezpieczeństwo elektrycznych samochodów ciężarowych w przypadku zderzenia.
„Obliczenia i wirtualne symulacje są podstawą, gdy opracowujemy i weryfikujemy bezpieczny projekt naszych elektrycznych samochodów ciężarowych. W ten sposób możemy cyfrowo przetestować różne scenariusze i parametry. Aby zweryfikować wyniki symulacji, przeprowadzamy również pełnoskalowe testy zderzeniowe samochodów ciężarowych” – mówi Anna Wrige Berling.
Testy zderzeniowe symulują rzeczywiste sytuacje drogowe w celu weryfikacji wymagań dotyczących bezpieczeństwa elektrycznego, chemicznego i przeciwpożarowego.
„Celem pełnoskalowych testów zderzeniowych jest zminimalizowanie ryzyka pożaru i wycieku chemikaliów poprzez sprawdzenie, czy akumulatory i komponenty elektryczne pozostają na miejscu podczas zderzenia, a system wysokiego napięcia się wyłącza” – wyjaśnia Anna.
Volvo FM Electric poddano trzem rodzajom pełnoskalowych testów zderzeniowych. Wyniki testów potwierdzają pozytywne wyniki symulacji wirtualnych.
Volvo Trucks jest pierwszym światowym producentem samochodów ciężarowych, który oferuje pełną gamę elektrycznych samochodów ciężarowych w produkcji seryjnej.
„Jesteśmy prekursorami, więc spoczywa na nas wielka odpowiedzialność – musimy zapewnić, że przejście na wolny od paliw kopalnych elektryczny transport odbywa się bez uszczerbku dla bezpieczeństwa kierowców, zespołów ratowniczych i innych użytkowników dróg” – mówi Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa w Volvo Trucks.