Trucks

Jeśli uważasz, że elektryczna ciężarówka może się sprawdzić – po prostu to zrób

Volvo Trucks
2024-08-21
Volvo Electric Electric trucks Elektromobilność Driver’s World
Author
Volvo Trucks

 

„Prowadzimy działalność, w której neutralność CO2 jest naprawdę ważna” — mówi Stephan Rüdlinger, Dyrektor Generalny Raurica Wald. Ponieważ dla tej firmy zajmującej się drewnem i leśnictwem zrównoważony rozwój jest podstawą wszystkiego, co robi.

 

Obecnie jednym z kluczowych projektów Raurica Wald jest transport biomasy drzewnej pochodzącej z recyklingu do elektrowni opalanej drewnem w Bazylei w Szwajcarii, produkującej ciepło i energię elektryczną. Często transportuje ona nawet cztery lub pięć ładunków dziennie.

 

Przy tak silnym skupieniu na środowisku i produkcji energii odnawialnej, wykorzystanie elektrycznego pojazdu ciężarowego Volvo do transportu wiórów drzewnych było idealnym rozwiązaniem.

 

„Elektryczna ciężarówka była jednym z powodów, dla których  wybrano naszą firmę” — dodaje Stephan, o tym, jak posiadanie  elektrycznego moedu w swojej flocie ułatwiło decyzję jego klientowi. „Jednym z celów [zakupu elektrycznej ciężarówki] było uzyskanie przewagi konkurencyjnej”.

 

Dla tego klienta neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla transport materiałów pochodzących z lokalnych źródeł był niezwykle ważny, a ponieważ nie można było ich dostarczyć pociągiem, chcieli oni, aby dostawy odbywały się za pomocą elektrycznych pojazdów ciężarowych.

 

„Zawsze szukamy sposobów na dostarczanie materiałów w sposób ekologiczny” — dodaje. „To jest w naszych genach”.

Naprawdę fajnie jest prowadzić ciężarówkę elektryczną. Kierowcy je wolą.”

 

Od czasu przejścia na model elektryczny odkrył, że całkowity koszt posiadania jest porównywalny z kosztami eksploatacji samochodu z silnikiem Diesla, a koszty eksploatacji są niższe.

 

Ale wrażenia z jazdy - to zupełnie inna sprawa. Elektryczną ciężarówką jeździ się lepiej, mówi: „Widzę kilka zalet, ale myślę, że jedną z nich jest z pewnością wrażenia z jazdy. Mimo dużej mocy jest cichsza, generuje mniej wibracji. Jazda elektryczną ciężarówką jest naprawdę przyjemna. Kierowcy potrzebowali tylko trochę czasu, aby się do niej przyzwyczaić. Teraz je wolą”.

 

Przyznaje, że jego firma musiała wprowadzić drobne zmiany trasy dla jednego klienta, który był nieco dalej, ale Raurica odkrył, że dla większości klientów elektryczna ciężarówka ma „wystarczający zasięg na codzienną trasę”, ładując ją w nocy, a następnie doładowując w ciągu dnia szybkimi ładowarkami, gdy jest to wymagane.

 

Jego rada dla innych firm rozważających zakup elektrycznej ciężarówki? „Jeśli uważasz, że to może zadziałać – po prostu to zrób”.