Trucks

Henrik Engdahl
2022-11-25
Elektromobilność
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Elektryczne samochody dalekiego zasięgu mogą już zaspokoić większość obecnych potrzeb transportowych


Przy obecnych ograniczeniach zasięgu elektrycznych samochodów ciężarowych wiele osób szybko odrzuca je jako realną opcję transportu na większe odległości. A jednak około 45 procent towarów przewożonych obecnie w Europie pokonuje mniejsze odległości, co sugeruje, że możliwości elektrycznych samochodów ciężarowych dalekiego zasięgu są znacznie większe, niż się wydaje.

 

Na pierwszy rzut oka sceptyczne podejście do korzystania z elektrycznych samochodów ciężarowych na długich dystansach wydaje się oczywiste. Jasne jest, że nie można zastąpić samochodu ciężarowego pokonującego 600 km dziennie pojazdem o maksymalnym zasięgu 300 km. Jeśli jednak szczegółowo przyjrzeć się dzisiejszym sieciom logistycznym, można zauważyć, że obecne technologie otwierają wiele możliwości wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych do przewozów na długich trasach.

 

Dlaczego zasięg elektrycznego samochodu ciężarowego może Cię pozytywnie zaskoczyć

Według statystyk Eurostatu około 45 procent wszystkich towarów przewożonych transportem drogowym w Europie pokonuje mniej niż 300 km. Sugeruje to, że dzięki inteligentnemu planowaniu tras i tworzeniu harmonogramów możliwe jest przewożenie większości tych towarów elektrycznymi samochodami ciężarowymi. Ostatnie badania przeprowadzone przez Volvo Trucks wykazały również, że 45 procent samochodów ciężarowych używanych w Europie pokonuje dziennie odległości mniejsze niż 350 km. Na całym świecie 33 procent pojazdów ciężarowych pokonuje dziennie odległości do 500 km.
 

„Większość transportu średniego zasięgu może być już dziś realizowana przez elektryczne samochody ciężarowe” — mówi Anders Grauers, profesor Chalmers University of Technology w dziedzinie systemów pojazdów hybrydowych i elektrycznych. „Najbardziej wymagający transport dalekiego zasięgu nie jest jeszcze gotowy, głównie z powodu braku publicznej infrastruktury do ładowania, nieco za małych akumulatorów i nieco za małej mocy ładowania w samochodach ciężarowych. Jednak pojawienie się długodystansowych elektrycznych samochodów ciężarowych jest niemal pewne, ponieważ jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. To dlatego, że energia elektryczna jest o wiele tańsza niż olej napędowy”.
 

Zaplanuj ładowanie i zwiększ zasięg pojazdu

Kluczem do wydłużenia zasięgu elektrycznego samochodu ciężarowego poza limit 300 km jest możliwość uwzględnienia opcji ładowania w harmonogramie. Strategicznie umieszczona ładowarka — najlepiej w miejscu, w którym pojazd i tak musi się zatrzymać o określonej porze — ma znaczący wpływ na zasięg samochodu ciężarowego.
 

„W Europie kierowcy są prawnie zobowiązani do zatrzymania się na przerwę po maksymalnie czterech i pół godzinie, faktycznie zwykle ma to miejsce po 3–4 godzinach. Ponieważ dystans przejechany w tym czasie wyniesie mniej niż 300 km, znalezienie sposobu na naładowanie akumulatorów podczas przerwy kierowcy będzie naprawdę skutecznym sposobem wydłużenia zasięgu samochodu ciężarowego bez wydłużania zmiany” — mówi Henrik Engdahl, dyrektor ds. rozwoju biznesu, Volvo Trucks.
 

Na początek elektryczne samochody ciężarowe dalekiego zasięgu mogą z sukcesem realizować przewozy odbywające się na niezmiennych, regularnych trasach, ponieważ daje to możliwość postoju w tych samych miejscach. Na przykład, dzięki dwóm strategicznie rozmieszczonym stacjom ładowania, DHL Freight używa obecnie elektrycznych samochodów ciężarowych do transportu towarów między Göteborgiem a Jönköping w Szwecji —na odległość 150 km — wykorzystując w tym celu zestawy drogowe o DMC 60 ton, pokonujące dziennie 450 km.
 

Również w Szwecji nowa publiczna stacja ładowania samochodów ciężarowych o dużej ładowności, wybudowana u dealera Volvo Trucks w Helsingborgu, umożliwi elektrycznym samochodom ciężarowym wykonanie dwóch przejazdów w obie strony między miastami Göteborg i Malmö, na odległość 270 km. Na proponowanej trasie w pełni naładowany samochód ciężarowy może przejechać z portu w Göteborgu do Malmö, zostawić przyczepę i nadal mieć dość energii, aby dotrzeć do stacji ładowania w Helsingborgu (na północ od Malmö i na trasie z powrotem do Göteborga). Ładowanie zajmie 90 minut, co jest zbieżne z przerwą kierowcy wymaganą przed powrotem do Göteborga. Wszystko to — łącznie z przerwą kierowcy — można wykonać w ciągu ośmiogodzinnej zmiany, zanim drugi kierowca przejmie pojazd i wykona dodatkową jazdę powrotną tego samego dnia.
 

„Promień działania samochodu ciężarowego ładowanego tylko w nocy będzie ograniczony do 120 km od bazy, tak aby pozostał margines bezpieczeństwa na powrót, zanim akumulator się rozładuje” — wyjaśnia Henrik. „Jednak dostęp do tylko jednej dodatkowej stacji ładowania może znacznie poszerzyć obszar działania i pozwolić jechać jeszcze dalej”.

Już dziś większość transportu średniego zasięgu może być realizowana przez elektryczne elektryczne samochody ciężarowe. Niemal pewnym jest, że będziemy widzieli też dalekobieżne elektryczne ciężarówki, ponieważ będą one najbardziej opłacalnym rozwiązaniem.

Więcej stacji ładowania, więcej możliwości zwiększania zasięgu

Wiele krajów już realizuje wielkoskalowe inwestycje, aby zapewnić szybki rozwój publicznych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych dalekiego zasięgu w nadchodzących latach. Na przykład w Niemczech w ramach projektu HoLa zostaną zbudowane nowe stacje ładowania dla samochodów ciężarowych w czterech lokalizacjach na autostradzie A2 między Berlinem a Zagłębiem Ruhry.
 

W Szwecji rząd finansuje budowę ponad 100 stacji ładowania samochodów ciężarowych — inwestycja ma zostać zakończona do 2023 r. Gotowa sieć umożliwi działanie elektrycznych samochodów ciężarowych na terenie całego kraju.
 

W perspektywie długoterminowej Volvo Trucks uczestniczy w przedsięwzięciu joint venture obejmującym plan montażu i obsługi co najmniej 1700 stacji ładowania w pobliżu autostrad i centrów logistycznych w całej Europie. Po zebraniu i przeanalizowaniu współrzędnych GPS z około 400 000 samochodów ciężarowych działających w całej Europie, organizacja ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) wskazała ponad 40 000 lokalizacji nadających się na stacje ładowania, które zostaną wykorzystanie podczas tworzenia sieci obejmującej całą Unię Europejską.
 

Wraz z otwarciem każdej nowej stacji ładowania możliwości wykorzystania już eksploatowanych elektrycznych samochodów ciężarowych będą rosły wykładniczo. Pojemność akumulatorów i zasięg pojazdów z pewnością zwiększą się w najbliższych latach, jednak nawet przy użyciu obecnej technologii możliwości w krajach inwestujących w publiczną infrastrukturę ładowania są większe, niż wiele osób przypuszcza.
 

„Cena za kilometr jest niższa w przypadku ładowania elektrycznego samochodu ciężarowego niż w przypadku zakupu oleju napędowego” — mówi Anders Grauers. „Ogólnie rzecz biorąc, koszt energii elektrycznej stanowi tylko około jednej czwartej ceny oleju napędowego. Więc nawet gdyby cena energii elektrycznej wzrosła dwukrotnie, nadal byłaby niższa niż cena oleju napędowego. To znaczy, że opłacalność elektrycznego samochodu ciężarowego rośnie wraz z intensywnością jego jazdy. Tak więc należy zacząć od elektryfikacji najczęściej wykorzystywanych pojazdów”.
 

Posłuchaj profesora Andersa Grauersa i dowiedz się, jak widzi przyszłość elektrycznych samochodów ciężarowych i transportu długodystansowego, a w tym:

●      Które zastosowania długodystansowe należy elektryfikować w pierwszej kolejności.

●      Dlaczego jest mało prawdopodobne, aby rosnące ceny energii elektrycznej spowolniły elektryfikację transportu.

●      Dlaczego tak ważna będzie publiczna infrastruktura ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych.

Obejrzyj cały wywiad