Volvo zwiększa obecnie wykorzystanie stali niskoemisyjnej CO2 w swoich ciężarówkach. Volvo było pierwszym na świecie producentem, który wprowadził ten rodzaj stali do swoich elektrycznych pojazdów ciężarowych w 2022 roku. Teraz firma rozszerza wykorzystanie tego rodzaju stali na wszystkie układy napędowe.
Nowa stal jest produkowana przez szwedzką firmę stalową SSAB i nazywa się SSAB Zero. Jest wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu i produkowana przy użyciu energii elektrycznej i biogazu wolnych od paliw kopalnych. W rezultacie emisja CO2 jest zmniejszona o około 80% w porównaniu do produkcji konwencjonalnej stali przy użyciu energii kopalnej.
W przyszłym roku ramy w około 12 000 ciężarówek Volvo FH i FM zostaną wykonane ze stali o niskiej emisji CO2. To działanie doprowadzi do oszczędności 6600 ton ekwiwalentu CO2**. Wraz ze wzrostem dostępności stali o niskiej emisji CO2, będzie ona wprowadzana do większej liczby modeli ciężarówek, jak również do innych części.
Volvo planuje również zastąpić inne materiały w swoich pojazdach ciężarowych alternatywnymi materiałami o niższej emisji.
„To kolejny krok w kierunku naszej wizji zerowej emisji. Stal jest jednym z głównych materiałów w naszych ciężarówkach. Chcemy również wymienić inne materiały, takie jak aluminium i plastik, na alternatywy o niskiej emisji. Jesteśmy dumni, że jesteśmy liderami w branży, jeśli chodzi o wykorzystanie zrównoważonych materiałów w naszych produktach”, mówi Jan Hjelmgren, starszy wiceprezes ds. zarządzania produktami i jakości, Volvo Trucks.
Połowa pojazdu składa się ze stali
Potencjał obniżenia emisji CO2 jest wysoki, ponieważ prawie połowa ciężarówki składa się ze stali (47% modelu Volvo FH z silnikiem Diesla) i stanowi około 44% emisji CO2 z produkcji (od powstania do dostawy) z 21 ton ekwiwalentu CO2 dla Volvo FH z silnikiem Diesla.
Grupa Volvo współpracuje z kilkoma dostawcami stali o niskiej emisji CO2. Stal o niskiej emisji CO2 będzie ważnym uzupełnieniem tradycyjnej i pochodzącej z recyklingu stali stosowanej w pojazdach ciężarowych Volvo.
Volvo Trucks zobowiązuje się do przestrzegania porozumienia paryskiego i osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w łańcuchu dostaw najpóźniej do 2040 r.
„Nieustannie dążymy do dalszego minimalizowania naszego śladu klimatycznego. Zmierzamy także do większej cyrkulacji zarówno w naszej działalności, jak i w naszych pojazdach. Wiele naszych fabryk, pojazdów transportowych i dealerów wykorzystuje obecnie energię odnawialną,” — mówi Jan Hjelmgren.
Fakty:
Głównymi materiałami w modelu Volvo FH z silnikiem Diesla są stal (47%), żeliwo (26%), polimery (11%) i aluminium (8%). Stanowią one około 44%, 26%, 14% i 8% emisji CO2 z produkcji (od powstania do dostawy) z całkowitej ilości 21 ton ekwiwalentu CO2 dla Volvo FH z silnikiem Diesla.
* Stal o niskiej emisji CO2 to stal o znacznej redukcji CO2 (80% lub więcej) od kołyski do bramy
** Ekwiwalenty CO2 obejmują wszystkie emisje gazów cieplarnianych, w tym np. metan
LINK do zdjeć w wysokiej rozdzielczości
Aleksandra Pytlińska
E-mail: aleksandra.pytlinska@volvo.com
Tel: +48 571 301 760
Volvo Trucks dostarcza kompletne rozwiązania transportowe dla wymagających klientów profesjonalnych, oferując pełną gamę samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności. Obsługa klienta odbywa się za pośrednictwem globalnej sieci dealerów obejmującej 2200 punktów serwisowych w około 130 krajach. Samochody ciężarowe Volvo są produkowane w 12 krajach na całym świecie. W 2023 roku na całym świecie dostarczono około 145 000 samochodów ciężarowych Volvo. Volvo Trucks jest częścią Volvo Group, jednego z wiodących na świecie producentów samochodów ciężarowych, autobusów, sprzętu budowlanego oraz silników morskich i przemysłowych. Grupa dostarcza również kompletne rozwiązania w zakresie finansowania i serwisu. Praca Volvo Trucks opiera się na podstawowych wartościach, takich jak jakość, bezpieczeństwo i troska o środowisko.