Volvo Trucks Driver Challenge 2018 to już szósta edycja konkursu, który co roku przyciąga tysiące uczestników z całego świata. W rywalizacji wzięło udział 12 tysięcy kierowców, a 33 najlepszych zakwalifikowało się do światowego finału, który odbył się w dniach 13-14 września w rodzinnym mieście Volvo - Goteborgu. Jury oceniło zawodników biorąc pod uwagę trzy podstawowe parametry świadczące o klasie i umiejętnościach jazdy kierowcy zawodowego: wydajność, bezpieczeństwo i oszczędność paliwa.
- Konkurs Volvo Trucks Driver Challenge pozwala najlepszym kierowcom z całego świata wykazać się umiejętnościami, które decydują nie tylko o jakości ich codziennej pracy, ale wpływają także na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Rozgrywka finałowa była w tym roku wyjątkowo emocjonująca, mogliśmy podziwiać styl jazdy naprawdę wysokiej klasy – podkreśla Wilhelm Rożewski, dyrektor marketingu Volvo Trucks w Polsce.
Tegoroczna rywalizacja finałowa składała się z dwóch konkurencji. Pierwsza polegała na przejechaniu określonego odcinka 40-tonowym zestawem z ciągnikiem Volvo FH. Uczestnicy musieli zmieścić się w wyznaczonym limicie czasowym, osiągając jednocześnie jak najniższe zużycie paliwa.
Drugie zadanie polegało na przejechaniu trasy terenowej Volvo FMX z zabudową samowyładowczą w jak najkrótszym czasie, zaliczając po drodze punkty kontrolne poprzez dotknięcie pachołka zderzakiem samochodu. Dodatkowym utrudnieniem było tekturowe pudełko o masie 1,5 kg postawione na specjalnym podeście przed kabiną, które po każdym upadku należało umieścić ponownie na platformie, co oznaczało utratę cennego czasu.
Poziom światowego finału był w tym roku niezwykle wyrównany. Różnica w poziomie zużytego paliwa pomiędzy zwycięzcą – Polakiem, Piotrem Krahelem, a zdobywcą drugiego miejsca – Szwedem, Bertem Johanssonem wynosiła zaledwie osiem setnych litra.
- Opanowanie, świetna technika prowadzenia pojazdu oraz zdolność natychmiastowego reagowania na różne sytuacje na drodze pozwoliły Piotrowi Krahelowi wyprzedzić wszystkich startujących w finale kierowców. Jego przejazd był w 100 procentach bezbłędny. Na tak krótkim odcinku konkursowym, który wynosi zaledwie około 7 km, nawet najmniejszy błąd byłby niemożliwy do odrobienia.
Kierowcy musieli zmieścić się w czasie 12 minut 30 sekund. Za każdą sekundę opóźnienia sędziowie naliczali dodatkowe karne zużycie paliwa. Dlatego precyzja i opanowanie miały tu kluczowe znaczenie – tłumaczy Łukasz Kurcbard, menedżer do spraw telematyki i szkolenia kierowców rynku Baltic Sea, główny sędzia polskiej części konkursu.
Zdaniem sędziów szwedzkiego finału wszyscy uczestnicy wykazali się niezwykle wysokim poziomem umiejętności. Udowodnili, że można sprawnie wykonywać swoją pracę, dostarczać na czas ładunki, jednocześnie jeżdżąc niezwykle wydajnie, bezpiecznie, zgodnie z zasadami ruchu drogowego.
Jak podkreśla Lene Larsen, menedżer Volvo Trucks Driver Challenge jednym z celów i ideą konkursu było wyłonienie najlepszych kierowców, ale też promowanie samego zawodu kierowcy. - Chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważną pracę wykonują profesjonalni kierowcy. Pragniemy również zainteresować tym zawodem młodych ludzi. Pokazać im jakie daje możliwości rozwoju, zwłaszcza w czasach, w których branża TSL tak bardzo potrzebuje wykwalifikowanych pracowników - mówi Lene Larsen.
Link do zdjęć w wysokiej rozdzielczości
18 września 2018
Jazda ekonomiczna sprawia mi największą frajdę
Wywiad z Piotrem Krahelem, zwycięzcą światowego finału konkursu Volvo Trucks Driver Challenge 2018
Jaki poziom prezentowali tegoroczni uczestnicy światowego finału w Goteborgu?
Poziom merytorycznego przygotowania większości konkurentów oceniam bardzo wysoko. Część zawodników reprezentowała kraje, w których - moim zdaniem - przywiązuje się wagę do trochę innych rzeczy.
Reprezentanci Chile, Australii czy krajów arabskich na co dzień mierzą się z zupełnie innymi przeciwnościami niż kierowcy jeżdżący po europejskich drogach. Ponieważ finał odbywał się w Szwecji, widać było zdecydowaną przewagę uczestników ze Starego Kontynentu. Osobiście najbardziej obawiałem się konkurentów z Europy Środkowo-Wschodniej. Okazało się jednak, że dużo silniejsi byli koledzy ze Skandynawii i Europy Zachodniej.
Co sprawiło Panu największą trudność?
Wydaje mi się, że przejazd Volvo FMX. Nigdy wcześniej nie jeździłem ciężkim sprzętem po drogach off-roadowych, w dodatku z paczką, którą trzeba było dowieźć na chyboczącej się platformie na czas. Wymagało to niezwykłej precyzji, dynamicznej jazdy i sprawności fizycznej (w sytuacji, kiedy paczka upadała trzeba było auto zatrzymać, rozpiąć pasy bezpieczeństwa, znaleźć paczkę, postawić ją na platformie przed autem, wskoczyć do kabiny, zapiąć ponownie pasy oraz ruszyć na tyle dynamicznie i delikatnie jednocześnie, żeby nie upuścić jej ponownie). W tej konkurencji zająłem wysokie drugie miejsce, więc do kolejnego etapu przystąpiłem już spokojniejszy. Dodatkowo, jazda ekonomiczna to zdecydowanie mój konik.
Jakie elementy jazdy spowodowały, że wygrał Pan światowy finał?
To ciężkie pytanie. W profesjonalnej jeździe wszystko ma ogromne znaczenie. Tym bardziej, że jedzie się "na wynik". Na tym etapie mogę śmiało powiedzieć, że umiejętne przewidywanie, wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu i strategiczne przeanalizowanie każdego elementu trasy miało największe znaczenie. Oprócz tego miałem przy sobie niezwykle cenny talizman - moją żonę. Ilekroć jest ze mną, jestem spokojny o wynik.
Ranking światowego finału konkursu Volvo Trucks Driver Challenge 2018:
1. Piotr Krahel – Polska
2. Bert Johansson – Szwecja
3. Simo Laukkanen – Finalndia
4. Pavel Petukhov – Kazachstan
5. Brecht Vanruymbeke – Belgia
6. Andris Plavenieks – Łotwa
7. Henrik Vang Christensen – Dania
8. Richard Lillemo – Norwegia
9. Goce Stoimenov – Macedonia
10. Gerhard Regelink – Holandia
11. Domenico Lucchino – Włochy
12. Marek Pilv – Estonia
13. Aleksandar Malusic – Serbia
14. Vygintas Vitkauskas – Litwa
15. Michael Dubuis – Szwajcaria
16. Ivaylo Denev – Bułgaria
17. Partik Strecha – Czechy
18. Domingos Filipe Teixeira - Portugalia
19. Emir Salihovic – Bośnia
20. Viktor Kukulnyk – Ukraina
21. Aleksander Stelmashchuk – Rosja
22. Tinghao Zeng – Tajwan
23. Eui Hwan Choi – Korea Południowa
24. Rivaldi – Indonezja
25. Bo Su – Chiny
26. Haree Murughan A/L Muniandy – Malezja
27. Jose Gonzalez - Chile
28. Phillip Crowe – Australia
29. Mhammedi Senhaji Abdelkarim – Maroko
30. Younes Khan – Zjednoczone Emiraty Arabskie
31. Hendrick Strydom – Południowa Afryka
32. Houcine Garouachi – Tunezja
33. Salamah Al Johani – Arabia Saudyjska