Trucks

Testy autonomicznego Volvo FMX w kopalni Boliden

Volvo Trucks podejmuje kolejny ważny krok w rozwoju autonomicznych pojazdów. Przez najbliższe półtora roku w kopalni Boliden, w Kristinebergu w Szwecji, testowane będą w regularnej eksploatacji autonomiczne samochody ciężarowe Volvo FMX. Celem testów jest sprawdzenie, jak ta technologia może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i wydajności transportu realizowanego w trudnych warunkach na ograniczonym geograficznie obszarze. O sprawności tych pojazdów w takim właśnie zastosowaniu można przekonać się, oglądając nowym film, dostępny na kanale Volvo Trucks na portalu YouTube.
Volvo Trucks

Dzięki naszej współpracy z Boliden, rozwój autonomicznych pojazdów wkracza w nową, ekscytującą fazę. Oto bowiem pierwszy raz w historii autonomiczne samochody ciężarowe są testowane w rzeczywistych zadaniach transportowych, realizowanych pod ziemią. Ich rezultaty dostarczą cennych danych, które będziemy mogli wykorzystać w naszej nieustannej misji przekształcania innowacji technicznych w realne korzyści dla klientów - wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.

Gdy wcześniej w tym roku Volvo Trucks zaprezentowało swoje autonomiczne Volvo FMX, wzbudziło duże zainteresowanie branży. Projekt badawczy, którego częścią jest pojazd, dowodzi, że kierowane automatycznie samochody ciężarowe mogą wydatnie zwiększyć efektywność i wydajność transportu. Zwłaszcza w kopalniach, portach oraz innych ograniczonych geograficznie i dobrze kontrolowanych środowiskach, w których znaczna część zadań transportowych ma charakter powtarzalny.

Testy 1000 metrów pod ziemią

Obecnie nadszedł czas na sprawdzenie tej technologii w rzeczywistych warunkach. Poligonem doświadczalnym stała się kopalnia Boliden, zlokalizowana w położonej na północy Szwecji miejscowości Kristineberg. To właśnie tam, tej jesieni, pierwsze autonomiczne Volvo FMX wejdzie do regularnej eksploatacji. W ciągu następnego roku zostaną wdrożone do testów jeszcze trzy takie samochody ciężarowe.

System bazujący na standardowych podzespołach

Pojazdy użytkowane w kopalni to seryjne modele Volvo FMX, wyposażone w dodatkowe oprzyrządowanie, m.in. w system obserwacyjny, zawierający czujniki radarowe i laserowe. Początkowo służy on do skanowania geometrii kopalni w celu wygenerowania mapy trasy przejazdu dla samochodu ciężarowego. Następnie pozyskane dane wykorzystywane są do sterowania układem kierowniczym pojazdu i zmianą biegów oraz regulacji prędkości. Podczas każdego kolejnego przejazdu czujniki nadal skanują otoczenie w celu dalszej optymalizacji zarówno działania systemu, jak i trasy.

Zoptymalizowana logistyka w celu zwiększenia wydajności

Technologia zaimplementowana w autonomicznych samochodach ciężarowych pozwala na optymalizację logistyki w kopalni w zupełnie odmienny sposób, niż ma to miejsce obecnie. Pojazdy mogą być użytkowane w trybie ciągłym, zaś dzięki precyzyjnie zaplanowanym trasom i stałej prędkości jazdy nie tworzą się zatory - a to z kolei daje możliwość skrócenia czasów załadunku i rozładunku. W czasie prowadzenia robót strzałowych kierowcy zwykle muszą czekać do czasu przewietrzenia sztolni, zanim przystąpią do załadunku rudy.

W przypadku pojazdów kierowanych automatycznie nie ma tego typu ograniczeń. Wszystko to oznacza, że każdy samochód ciężarowy może być użytkowany bardziej efektywnie i podczas zmiany roboczej wykonać więcej kursów. Pojazdy stają się integralną częścią systemu produkcji w kopalni. Większej płynności operacji transportowych i bardziej miarowemu tempu jazdy towarzyszy także niższe zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie eksploatacyjne pojazdów.

Najwyższym priorytetem jest bezpieczeństwo

Autonomiczny samochód ciężarowy musi być przynajmniej równie bezpieczny i niezawodny, jak ten prowadzony przez człowieka. Jeżeli obok pojazdu pojawia się przeszkoda, pojazd zatrzymuje się i powiadamiane jest centrum zarządzania transportem. Spośród sześciu czujników znajdujących się systemie, ten sam fragment obszaru wokół pojazdu zawsze monitorują przynajmniej dwa z nich. W przypadku awarii systemu automatyki, pojazd może być sterowany zdalnie z centrum zarządzania.

Autonomicznie samochody ciężarowe - więcej niż automatyczne kierowanie

Testy z udziałem automatycznie kierowanych pojazdów stanowią jeden z kilku projektów badawczo-rozwojowych, w ramach których Volvo bada zakres możliwości zwiększania autonomii samochodów ciężarowych. Temu samemu celowi służy także kilka spośród systemów już stosowanych w produkowanych seryjnie pojazdach ciężarowych Volvo - chociażby takich jak aktywny tempomat (ACC). Za sprawą dokonującego się dziś, szybkiego postępu technologicznego, na rynku będzie się pojawiać coraz więcej rozwiązań, które w coraz większym stopniu będą wspomagały pracę kierowcy. Autonomiczne samochody ciężarowe mogą stopniowo zyskiwać na znaczeniu, np. w transporcie górniczym, jednak w przewozach po drogach publicznych główna rola wciąż będzie należeć do kierowców.

Nowy film, pokazujący możliwości autonomicznych samochodów ciężarowych

Na kanale Volvo Trucks na portalu YouTube opublikowano nowy film, nakręcony w kopalni w Kristinebergu, pokazujący pracę autonomicznych samochodów ciężarowych w przewidzianym dla nich środowisku. Na stronie internetowej jest również dostępny dodatkowy materiał - wywiady ze specjalistami Volvo ds. autonomicznych pojazdów.

Łącze do filmu skróconego:

https://www.youtube.com/watch?v=JwhyoUyJNoY

Łącze do filmu bardziej szczegółowego:

https://www.youtube.com/watch?v=DYMEl-1q0Qs

Łącze do zdjęć o wysokiej rozdzielczości

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Fredrik Klevenfeldt, Head Global Channel Communication & PR
Volvo Trucks Brand & Communications,
Tel.: +46 31 322 11 06
E-mail: fredrik.klevenfeldt@volvo.com