Dzięki naszej współpracy z Boliden, rozwój autonomicznych pojazdów wkracza w nową, ekscytującą fazę. Oto bowiem pierwszy raz w historii autonomiczne samochody ciężarowe są testowane w rzeczywistych zadaniach transportowych, realizowanych pod ziemią. Ich rezultaty dostarczą cennych danych, które będziemy mogli wykorzystać w naszej nieustannej misji przekształcania innowacji technicznych w realne korzyści dla klientów - wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Gdy wcześniej w tym roku Volvo Trucks zaprezentowało swoje autonomiczne Volvo FMX, wzbudziło duże zainteresowanie branży. Projekt badawczy, którego częścią jest pojazd, dowodzi, że kierowane automatycznie samochody ciężarowe mogą wydatnie zwiększyć efektywność i wydajność transportu. Zwłaszcza w kopalniach, portach oraz innych ograniczonych geograficznie i dobrze kontrolowanych środowiskach, w których znaczna część zadań transportowych ma charakter powtarzalny.
Testy 1000 metrów pod ziemią
Obecnie nadszedł czas na sprawdzenie tej technologii w rzeczywistych warunkach. Poligonem doświadczalnym stała się kopalnia Boliden, zlokalizowana w położonej na północy Szwecji miejscowości Kristineberg. To właśnie tam, tej jesieni, pierwsze autonomiczne Volvo FMX wejdzie do regularnej eksploatacji. W ciągu następnego roku zostaną wdrożone do testów jeszcze trzy takie samochody ciężarowe.
System bazujący na standardowych podzespołach
Pojazdy użytkowane w kopalni to seryjne modele Volvo FMX, wyposażone w dodatkowe oprzyrządowanie, m.in. w system obserwacyjny, zawierający czujniki radarowe i laserowe. Początkowo służy on do skanowania geometrii kopalni w celu wygenerowania mapy trasy przejazdu dla samochodu ciężarowego. Następnie pozyskane dane wykorzystywane są do sterowania układem kierowniczym pojazdu i zmianą biegów oraz regulacji prędkości. Podczas każdego kolejnego przejazdu czujniki nadal skanują otoczenie w celu dalszej optymalizacji zarówno działania systemu, jak i trasy.
Zoptymalizowana logistyka w celu zwiększenia wydajności
Technologia zaimplementowana w autonomicznych samochodach ciężarowych pozwala na optymalizację logistyki w kopalni w zupełnie odmienny sposób, niż ma to miejsce obecnie. Pojazdy mogą być użytkowane w trybie ciągłym, zaś dzięki precyzyjnie zaplanowanym trasom i stałej prędkości jazdy nie tworzą się zatory - a to z kolei daje możliwość skrócenia czasów załadunku i rozładunku. W czasie prowadzenia robót strzałowych kierowcy zwykle muszą czekać do czasu przewietrzenia sztolni, zanim przystąpią do załadunku rudy.
W przypadku pojazdów kierowanych automatycznie nie ma tego typu ograniczeń. Wszystko to oznacza, że każdy samochód ciężarowy może być użytkowany bardziej efektywnie i podczas zmiany roboczej wykonać więcej kursów. Pojazdy stają się integralną częścią systemu produkcji w kopalni. Większej płynności operacji transportowych i bardziej miarowemu tempu jazdy towarzyszy także niższe zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie eksploatacyjne pojazdów.
Najwyższym priorytetem jest bezpieczeństwo
Autonomiczny samochód ciężarowy musi być przynajmniej równie bezpieczny i niezawodny, jak ten prowadzony przez człowieka. Jeżeli obok pojazdu pojawia się przeszkoda, pojazd zatrzymuje się i powiadamiane jest centrum zarządzania transportem. Spośród sześciu czujników znajdujących się systemie, ten sam fragment obszaru wokół pojazdu zawsze monitorują przynajmniej dwa z nich. W przypadku awarii systemu automatyki, pojazd może być sterowany zdalnie z centrum zarządzania.
Autonomicznie samochody ciężarowe - więcej niż automatyczne kierowanie
Testy z udziałem automatycznie kierowanych pojazdów stanowią jeden z kilku projektów badawczo-rozwojowych, w ramach których Volvo bada zakres możliwości zwiększania autonomii samochodów ciężarowych. Temu samemu celowi służy także kilka spośród systemów już stosowanych w produkowanych seryjnie pojazdach ciężarowych Volvo - chociażby takich jak aktywny tempomat (ACC). Za sprawą dokonującego się dziś, szybkiego postępu technologicznego, na rynku będzie się pojawiać coraz więcej rozwiązań, które w coraz większym stopniu będą wspomagały pracę kierowcy. Autonomiczne samochody ciężarowe mogą stopniowo zyskiwać na znaczeniu, np. w transporcie górniczym, jednak w przewozach po drogach publicznych główna rola wciąż będzie należeć do kierowców.
Nowy film, pokazujący możliwości autonomicznych samochodów ciężarowych
Na kanale Volvo Trucks na portalu YouTube opublikowano nowy film, nakręcony w kopalni w Kristinebergu, pokazujący pracę autonomicznych samochodów ciężarowych w przewidzianym dla nich środowisku. Na stronie internetowej jest również dostępny dodatkowy materiał - wywiady ze specjalistami Volvo ds. autonomicznych pojazdów.
Łącze do filmu skróconego:
https://www.youtube.com/watch?v=JwhyoUyJNoY
Łącze do filmu bardziej szczegółowego:
https://www.youtube.com/watch?v=DYMEl-1q0Qs
Łącze do zdjęć o wysokiej rozdzielczości
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Fredrik Klevenfeldt, Head Global Channel Communication & PR
Volvo Trucks Brand & Communications,
Tel.: +46 31 322 11 06
E-mail: fredrik.klevenfeldt@volvo.com