Nieplanowany przestój jest jedną z najbardziej problematycznych kwestii dla firmy transportowej. Poza przysporzeniem kłopotów kierowcy, generuje dodatkowe straty w postaci kosztów naprawy, utraconych dochodów z działalności transportowej i, w najgorszym przypadku, uszczerbku na reputacji klienta.
- Jako że branża transportowa funkcjonuje już i tak na bardzo niskich marżach, nieplanowane przestoje mocno uderzają w przewoźników. Dlatego musimy lepiej zrozumieć, czym te przestoje są powodowane oraz pomagać klientom i kierowcom osiągać większą wydajność, a więc także rentowność - mówi Hayder Wokil, dyrektor ds. jakości i dyspozycyjności w Volvo Trucks.
Żeby poszerzyć swoją wiedzę w zakresie możliwości wspierania firm transportowych w podnoszeniu wydajności pracy, Volvo Trucks przeprowadziło zakrojone na szeroką skalę badanie, obejmujące analizę parametrów eksploatacyjnych pozyskanych z 3500 samochodów ciężarowych i gromadzonych przez okres ponad 5 lat.
Te cenne dane statystyczne pozwoliły na wykonanie zaawansowanych symulacji i opracowanie różnorodnych potencjalnych scenariuszy serwisowych, umożliwiających zbadanie, jak, dlaczego i kiedy dochodzi do nieplanowanych przestojów. Celem było znalezienie sposobów na uniknięcie nieplanowanych przestojów.
- Badanie jednoznacznie wykazało, że możliwość monitorowania sposobu użytkowania samochodu ciężarowego i stanu jego kluczowych podzespołów zwiększa skuteczność planowania obsługi technicznej. Uważamy, że wykonywana na czas i dostosowana do potrzeb obsługa serwisowa pozwoli nam zmniejszyć liczbę nieplanowanych przestojów samochodu ciężarowego o 80 procent - wyjaśnia Hayder Wokil.
Skomunikowane samochody ciężarowe sposobem na całkowite wyeliminowanie nieplanowanych przestojów
Jednym z zasadniczych warunków ograniczenia liczby nieplanowanych przestojów jest zdolność do przewidywania potrzeb serwisowych poszczególnych samochodów ciężarowych, a następnie dostosowywania do nich harmonogramu i zakresu obsługi serwisowej. Jest to możliwe dzięki dostępnej we współczesnych pojazdach funkcji bezprzewodowej komunikacji ze stacją obsługi.
- Na przykład, mechanik może zdalnie i w czasie rzeczywistym monitorować sposób użytkowania pojazdu, planować obsługę techniczną na długo wcześniej, zanim coś się zepsuje, czy też z wyprzedzeniem zamawiać części zamienne. Co więcej, terminy obsługi mogą być na bieżąco korygowane, na przykład odraczane, jeżeli okaże się, że podzespoły zużywają się w tempie wolniejszym od zakładanego - a to z kolei oznacza oszczędność czasu zarówno dla firmy transportowej, jak i kierowcy - informuje Hayder Wokil.
Mimo, że Volvo Trucks dokonało dużego postępu w tej dziedzinie, Hayder Wokil ma wrażenie, że rozwój obsługi zapobiegawczej znajduje się wciąż w swoim początkowym stadium.
- Dostrzegamy ogromny potencjał w tym obszarze. Skomunikowane pojazdy torują drogę do całkowitego wyeliminowania nieplanowanych przestojów w przyszłości - konkluduje Hayder Wokil.
Łącze do filmu na YouTube:https://youtu.be/K94Vu3UBLDQ
Fakty
Nieplanowane przestoje
Sposób przeprowadzenia badania:
Skomunikowane samochody ciężarowe:
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Ida Mattsson,
Volvo Trucks Media Relations.
Tel.: +46 31 323 63 42,
e-mail: ida.mattsson@volvo.com