Kabina jest posadowiona nisko na ramie podwozia, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą niż dotychczas widoczność ze stanowiska kierowcy - tę niską pozycję uwydatnia ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby.
Tak samo jak w Volvo FH, klasyczny znak firmowy Volvo został umieszczony wyżej, pod tuż pod przednią szybą.
Kabina otrzymała nowy wygląd zewnętrzny, silnie akcentujący przynależność do rodziny Volvo. Wygląda na niższą, a przez to bardziej praktyczną. Z odchylonych do tyłu, łagodnie zaokrąglonych narożników emanuje sprawność aerodynamiczna. Tak więc, nowe FM w szczególnie atrakcyjny sposób wtapia się w ruch drogowy - mówi dyrektor ds. wzornictwa Rikard Orell.
Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby.
Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, dzięki czemu charakteryzuje się najwyższym poziomem jakości i zapewnia najbezpieczniejsze możliwe środowisko pracy, co zostało potwierdzone w testach przeprowadzonych zgodnie z najbardziej rygorystycznymi na świecie normami bezpieczeństwa.
Nowe reflektory główne
Także nowe reflektory główne, o charakterystycznym kształcie, podkreślają bliskie pokrewieństwo z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i przykuwających uwagę świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery „V", znacznie ułatwiono obsługę techniczną reflektorów.
Klient ma możliwość dalszego zwiększenia efektywności oświetlenia, wybierając reflektory bi-ksenonowe lub aktywne reflektory bi-ksenonowe, kierujące wiązkę światła w stronę, w którą pojazd skręca.
Wygodne i funkcjonalne miejsce pracy
Dzięki opracowaniu całkowicie nowej deski rozdzielczej i szeregu innych, nowych elementów wyposażenia wnętrza kabiny, kierowca ma do swojej dyspozycji wygodniejsze i bardziej ergonomiczne miejsce pracy.
Celem było stworzenie środowiska pracy, które pomoże klientom przyciągać absolutnie najlepszych kierowców. Udostępniamy im dobrze rozplanowane, logiczne otoczenie, ze wszystkimi elementami sterującymi znajdującymi się w zasięgu ręki - mówi Ulf Andreasson, menedżer ds. rozwoju kabin w Volvo Trucks.
Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców.
Nowy kształt fotela skutkuje również skuteczniejszym podparciem części lędźwiowej i boków ciała, zaś rezultatem przeniesienia stacyjki na deskę rozdzielczą jest większa przestrzeń na nogi kierowcy.
Otaczająca kierowcę deska rozdzielcza
Nowa deska rozdzielcza otacza kierowcę, dzięki czemu wszystkie elementy sterujące są dobrze widoczne i łatwo dostępne. W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system Dynafleet i system nawigacyjny.
Na panelu tzw. przełączników przenośnych można umieszczać elementy sterujące różnego rodzaju funkcjami. Jednym z przykładów jest, dostępny jako wyposażenie dodatkowe, czteroprzyciskowy panel sterujący skrzyni biegów I-Shift, zastępujący konwencjonalną dźwignię wybieraka zakresów, montowaną obok fotela.
Deska rozdzielcza zawiera także wiele praktycznych schowków.
Żeby ułatwiać kierowcy pracę, kabina powinna obfitować w schowki. Dokumentacja, listy przewozowe, magnetyczne karty dostępu i przedmioty osobiste - na wszystko przewidziano odpowiednie miejsce - wyjaśnia Ulf Andreasson.
Bezpieczniejsza jazda
Nowe Volvo FM może być wyposażone w Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji, wykorzystujący czujnik radarowy i kamerę.
Układ ten w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę, co w większości sytuacji wystarczy do zapobieżenia poważnemu wypadkowi - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Przednia belka przeciwnajazdowa ma lekką konstrukcję, ukształtowaną tak, by pochłaniała znaczną część energii wyzwalanej podczas zderzenia z lżejszym pojazdem.
Łatwiejszy załadunek z pomocą zdalnego sterowania
Lista wyposażenia dodatkowego Volvo FM obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu.
Z pomocą naszego bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny - mówi Samuel Nerdal, menedżer produktu ds. systemów elektrycznych i elektronicznych w Volvo Trucks.
Zdalne sterowanie za pomocą nowej aplikacji mobilnej
Kolejnym przydatnym dla kierowców, nowym rozwiązaniem jest aplikacja „MyTruck" na telefony komórkowe, umożliwiająca monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego z dowolnego miejsca. Funkcjonalność aplikacji obejmuje:
Produkcja nowego Volvo FM z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r. Obejrzyj film o nowym Volvo FM na http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks.
Bezpośrednie łącze do zdjęć wysokiej rozdzielczości:
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Marie Vassiliadis, Volvo Trucks Media Relations,
tel.: +46 31 322 41 27,
e-mail: marie.vassiliadis@volvo.com
lub
Aleksandra Zielińska, Marketing & PR Manager,
tel. +48 693 601 215, +48 22 3834 558,
e-mail: aleksandra.zielinska@volvo.com