Trucks

Zaledwie połowa kierowców samochodów ciężarowych zapina pas bezpieczeństwa

Pas bezpieczeństwa dwukrotnie zwiększa szansę przeżycia poważnego wypadku drogowego. Niemniej jednak, aż połowa kierowców samochodów ciężarowych jeździ bez zapiętych pasów. Volvo Trucks chce to zmienić.
Volvo Trucks

Gdyby więcej użytkowników dróg używało pasów bezpieczeństwa, w samych tylko krajach Unii Europejskiej udałoby się co roku uratować ponad 7000 istnień ludzkich. A kierowcy zawodowi powinni być wzorem dla innych - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Dwukrotnie większe prawdopodobieństwo przeżycia dzięki pasowi bezpieczeństwa

Jeżeli kierowca lub pasażer ma zapięty pas bezpieczeństwa, jego szansa przeżycia poważnego wypadku drogowego wzrasta dwukrotnie. Tak wynika  m.in. z najnowszego raportu WHO pt. „Global Status Report on Road Safety 2013", dotyczącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie.

Raport kładzie nacisk większe wykorzystanie pasów bezpieczeństwa jako jednego z kluczowych środków umożliwiających poprawę bezpieczeństwa na drogach. Obecnie w 111 krajach świata istnieje prawny obowiązek zapiania pasów. Od 2006 r. na obszarze UE obowiązek ten dotyczy kierowców / pasażerów zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

Chociaż w ostatnich latach wzrósł odsetek kierowców samochodów ciężarowych, którzy używają pasów bezpieczeństwa, wciąż zapina je mniej niż połowa.

I to pomimo faktu, że zarówno nasze własne, jak i inne europejskie badania pokazują, że przynajmniej 50 procent kierowców, którzy ponieśli śmierć w wypadkach, udałoby się uratować, gdyby tylko mieli zapięty pas. Z drugiej strony, wśród kierowców zapinających pasy, odsetek ofiar śmiertelnych wyniósł tylko 5%.

Nowe badanie na grupie 700 kierowców

Niedawne badanie, przeprowadzone w latach 2011-2013 przez szwedzki instytut bezpieczeństwa ruchu drogowego NTF, polegające na obserwacji ponad 700 kierowców pojazdów ciężarowych i rozmowach z ponad 200 z nich, potwierdza ten stan rzeczy.

Większość respondentów stwierdziła, że jadąc samochodem osobowym zapina pas bezpieczeństwa. Jednak tylko połowa z nich postępuje tak samo w samochodzie ciężarowym. Jako powody, ankietowani wskazywali m.in. trudność, niewygodę lub czasochłonność zapina i odpinania pasa.

Wobec faktu, że pas bezpieczeństwa może stanowić granicę między życiem a śmiercią, nie są wiarygodne wymówki.

W Volvo Trucks inwestujemy znaczne środki w rozwój systemów zapobiegających wypadkom, ale dopóki kluczową rolę pełni czynnik ludzki, dopóty całkowite wyeliminowanie ryzyka wypadków drogowych będzie niemożliwe. Dlatego zachęcam zarówno firmy transportowe, jak i kierowców, by wszelkimi sposobami dążyli do poprawy bezpieczeństwa.

A najprostszym sposobem jest korzystanie z najskuteczniejszego pod tym względem pojedynczego elementu wyposażenia, jakim jest pas bezpieczeństwa.

Źródła

WHO: Global Status Report on Road Safety 2013.

NTF Väst: Lastbilsförares bältesanvändning (‘Używanie pasów bezpieczeństwa przez kierowców samochodów ciężarowych') (2013)

Volvo Trucks: European Accident Research and Safety Report 2013.

UE: Europejskie badanie bezpieczeństwa ruchu drogowego (2008)

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Anders Vilhelmsson, Volvo Trucks,
tel.: +46 31 322 38 79,
e-mail: anders.vilhelmsson@volvo.com