Osiągnięcie to nie byłoby możliwe bez nowej architektury elektronicznej w nowej serii FH. Istotnym jej elementem jest interfejs telematyczny (TGW), pozwalający na nawiązywanie zdalnego połączenia z samochodem ciężarowym za pośrednictwem sieci GSM. Dzięki temu stacja obsługi może na odległość monitorować stan pojazdu, obserwując parametry, takie jak zużycie hamulców i sprzęgła, a także stan akumulatorów i wkładu osuszacza powietrza.
- Teraz gdy stacja obsługi zna rzeczywisty stopień zużycia, może opóźnić lub przyspieszyć termin następnej obsługi technicznej pojazdu, zależnie od potrzeb. W ten sposób firma transportowa unika nieplanowanych wizyt w serwisie, a tym samym zwiększa dyspozycyjność samochodu ciężarowego - mówi Christian Gustavsson, menedżer ds. serwisu w Volvo Trucks.
Ponieważ stacja obsługi ma zawsze aktualną informację o stanie pojazdu i jest w stanie z wyprzedzeniem odczytać kody usterek, każda obsługa serwisowa może być lepiej przygotowana i szybciej wykonana.
Zdalne połączenie pozwala także wysyłać dane do samochodu ciężarowego. Możliwe jest m.in. zdalne programowanie niektórych parametrów, np. aktywacja wskaźnika obciążenia osi czy kalibracja pomiaru zużycia paliwa.
- W przyszłości wszytko, co można wykonać w stacji obsługi za pośrednictwem połączenia przewodowego, będzie również możliwe do wykonania zdalnie. Oznacza to, że nie będzie konieczna wizyta samochodu ciężarowego w serwisie, w celu aktualizacji oprogramowania - możliwa będzie aktualizacja funkcji wszystkich pojazdów we flocie firmy transportowej, niezależnie o tego, gdzie w danej chwili będą znajdować się poszczególne samochody ciężarowe - wyjaśnia Christian Gustavsson.
Nowa seria Volvo FH ma służyć długo. Jakość znajduje się w centrum uwagi zarówno Volvo, jak i klientów. Mimo to, trudno jest całkowicie wyeliminować nieplanowane przestoje. Ale ponieważ stacja obsługi może na bieżąco śledzić stan pojazdu, obsługę techniczną i naprawy można odpowiednio wcześnie zaplanować, dostosowując je do harmonogramu eksploatacji pojazdu u klienta.
Dzięki temu maleje ryzyko nieplanowanych przestojów. A gdyby, mimo to, doszło do przestoju, interfejs TGW umożliwi stacji obsługi wysłanie do pojazdu mechanika, który jest właściwie przygotowany do rozwiązania problemu, w celu jak najszybszego przywrócenia sprawności pojazdu.
Dowiedz się więcej o dyspozycyjności, oglądając film na http://www.youtube.com/watch?v=xL1RvnFigJE
Kolejną nową cechą, zapewniającą kierowcy większe poczucie bezpieczeństwa, jest Volvo Action Service on Call. Jej dostępność w samochodzie ciężarowym zwiastuje przede wszystkim nowy przycisk VAS na desce rozdzielczej. Jednokrotne naciśnięcie przycisku wystarczy, by zainicjować połączenie telefoniczne pojazdu z centrum pomocy Volvo Action Service. Towarzyszący temu automatyczny transfer danych z samochodu ciężarowego powoduje, że połączenie zostaje skierowane do operatora mówiącego w języku ojczystym kierowcy.
- Koordynator otrzymuje bezpośrednią, dokładną informację o lokalizacji pojazdu. Jeżeli pojazd jest wyposażony w Dynafleet, koordynator może również zobaczyć, kto dzwoni. Automatycznie przesyłany jest także numer rejestracyjny i numer podwozia - mówi Fiona Mårtensson, dyrektor Volvo Action Service w Volvo Trucks.
- Tego typu zautomatyzowany system oszczędza cenny czas i zapewnia kierowcy szybszą pomoc - wyjaśnia Fiona Mårtensson.
Volvo Action Service ma możliwość przesyłania odczytanych z pojazdu kodów usterek do stacji obsługi Volvo - a że w Europie Volvo posiada 1100 autoryzowanych serwisów, zawsze któryś z nich znajduje się w pobliżu. Kody usterek pozwalają mechanikowi na odpowiednie przygotowanie się do rozwiązania problemu, co z kolei skraca czas przywracania sprawności samochodu ciężarowego.
- Zamiast jechać na miejsce postoju samochodu ciężarowego w celu wykonania diagnostyki, a następnie wracać do stacji obsługi po niezbędne części i ponownie jechać na miejsce awarii, wszystkie potrzebne rzeczy można zabrać już za pierwszym razem. W ten właśnie sposób przycisk VAS skraca czas udzielania pomocy i zwiększa dyspozycyjność - podsumowuje Fiona Mårtensson.
Łącze do zdjęć i ilustracji:
W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z:
Lennart Pilskog,
Volvo Trucks Global Brand,
phone +46 70 3183422
e-mail: lennart.pilskog@volvo.com
Renata Stefańska,
PR Region CEE,
tel.: +48 22 383 45 59,
e-mail: renata.stefanska@volvo.com