Trucks

Wnętrze kabiny nowego Volvo FM: najwyższy komfort kierowcy

| 6 minut czytania | 6 minut czytania
Modernizacja wnętrza kabiny Volvo FM miała miejsce pierwszy raz od momentu premiery pojazdu pod koniec lat 90. Carina Byström, główny projektant wnętrz w Volvo Trucks, wyjaśnia, co zainspirowało ją i jej współpracowników podczas kompleksowej modernizacji.
Carina Byström, główny projektant wnętrz w Volvo Trucks, stoi przed szkicami projektowymi Volvo FM i próbkami kolorów na ścianie
Carina Byström kierowała modernizacją nowej, przestronnej kabiny Volvo FM – ściśle tajnym zadaniem.

Po wejściu do kabiny nowego Volvo FM przede wszystkim zwraca uwagę ilość miejsca. Pionowe słupki przednie powiększyły wnętrze kabiny o cały metr sześcienny, więc można było wprowadzić więcej praktycznych rozwiązań, np. schowków. Taka konstrukcja zwiększa także przestronność wnętrza i pozwala kierowcom swobodniej się poruszać. „Jest naprawdę zupełnie inaczej, kiedy można całkowicie wyciągnąć ramiona nad głową. Lub z łatwością poruszać się po kabinie, nawet z kubkiem kawy w jednej ręce. Daje poczucie wolności — prawdziwe wrażenie «wow»!” — mówi Carina Byström. 

Chcieliśmy mieć pewność, że wszystko jest widoczne i łatwo dostępne z fotela kierowcy.
Podstawą strategii projektowania kabiny stało się ludzkie ciało — chodziło o umieszczenie wszystkiego w zasięgu rąk kierowcy.

Carina Byström kierowała modernizacją wnętrza nowej kabiny Volvo FM — prace rozpoczęły się w Studio Projektowym Volvo w Göteborgu prawie pięć lat temu i do teraz były utrzymywanie w tajemnicy. Od samego początku Carina i jej zespół skupiali się na projektowaniu kabiny z myślą o potrzebach kierowców. Nowe Volvo FM musiało być zarówno niezwykle praktyczne, jak i komfortowe, ponieważ jest nie tylko narzędziem i miejscem pracy — ale także miejscem, w którym można odpocząć i zregenerować siły. Podstawą strategii projektowania stało się ludzkie ciało — chodziło o umieszczenie wszystkiego w zasięgu rąk kierowcy.

Dla Cariny i jej zespołu projektowego Volvo Trucks głównym źródłem inspiracji podczas pracy była koncepcja „workpoda”. Kabina Volvo FM jest miejscem, w którym kierowca robi wiele rzeczy — prowadzi samochód, czasem rozmawia, wyszukuje informacje lub je lunch, więc przestrzeń musi to umożliwiać. Chcieliśmy też mieć pewność, że wszystko jest widoczne i łatwo dostępne z fotela kierowcy” — wyjaśnia Carina. 

Carina i jej zespół projektantów wnętrz przy projektowaniu nowego Volvo FM współpracowali bezpośrednio z ekspertami w dziedzinie ergonomii, specjalistami od interfejsu człowiek-maszyna (HMI), a nawet analitykami materiałowymi.

Nie tylko przestronność kabiny Volvo FM jest uderzająca. Zwraca uwagę także wyjątkowa widoczność. Nowa kabina ma większe i niższe okna, dające znacznie szersze pole widzenia, a także nowe lusterka wsteczne i kamerę narożną po stronie pasażera. Zostało potwierdzone, że lepsza widoczność z kabiny bezpośrednio skraca czas reakcji kierowcy. A ponieważ kierowcy Volvo FM często muszą poruszać się w ciasnych miejscach lub po ruchliwych ulicach miasta, bezpośrednia widoczność ma zasadnicze znaczenie. 

Jednak możliwość pełnej koncentracji i szybkiego reagowania kierowcy nie zależy wyłącznie od lepszej widoczności, ale także od ilości czynników rozpraszających uwagę. Carina i jej koledzy poświęcili wiele pracy, aby je maksymalnie ograniczyć w nowym Volvo FM. Nowa kabina jest wyposażona w nową deskę rozdzielczą z dodatkowym schowkiem, 12-calowy wyświetlacz graficzny o wysokiej rozdzielczości oraz opcjonalny 9-calowy wyświetlacz dodatkowy z ekranem dotykowym obsługujący system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie i obraz z kamery.

„W ciągu ostatniej dekady pojawiło się poczucie, że dodajemy informacje i czynniki rozpraszające uwagę do naszego życia i środowiska jazdy. Ale trudno jest przetworzyć wszystkie te informacje. Dostrzegliśmy szansę na przełamanie tego trendu. Ta modernizacja była okazją do ograniczenia elementów do koniecznego minimum i określenia, co i kiedy ma być widziane. Pozwala także spersonalizować wyświetlacz zgodnie z własnymi potrzebami” — mówi Carina.

Dywaniki o wysokiej przyczepności zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić kierowcom wyjątkowo stabilne oparcie.

Oznacza to na przykład, że liczba ikon w zestawie wskaźników deski rozdzielczej jest mniejsza, a ich najważniejsze sygnały i ostrzeżenia są wzmocnione przez otoczkę świetlną w tle. Światło zmienia kolor z białego na zielony przy różnych działaniach, na przykład po włączeniu kierunkowskazu. Staje się bursztynowe, aby ostrzec kierowcę o problemie, i czerwone, aby wskazać poważny problem wymagający zatrzymania pojazdu.

Nowy boczny ekran dotykowy wyświetlacza dodatkowego, który można również aktywować za pomocą poleceń głosowych lub przycisków na kierownicy, umożliwia kierowcom stały dostęp do potrzebnych narzędzi.

Kolejnym celem zespołu projektowego było zapewnienie kierowcom Volvo FM bezproblemowego dostępu do potrzebnych narzędzi. Nowy ekran dotykowy na wyświetlaczu dodatkowym można również uruchomić poleceniem głosowym lub intuicyjnymi przyciskami na kierownicy. 

„Chcemy, aby kierowca koncentrował się na drodze i dlatego wyświetlaczem można sterować na wiele sposobów” – mówi Carina.

Carina podkreśla, że jednym z kluczy do sukcesu modernizacji była możliwość kontaktu z różnymi ekspertami w Volvo Trucks.

Dla kierowców kabina jest także miejscem, w którym mogą zregenerować siły. Nowa kabina mieszkalna za fotelem kierowcy w Volvo FM została unowocześniona, aby zapewnić komfort. Leżanka w nowej kabinie sypialnej jest podniesiona o 17 cm, a pod i nad nią znajdują się dodatkowe schowki. Komfort kabiny zwiększa lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem. 

Podłoga jest teraz bardziej płaska, wzmocniona i pokryta specjalnie zaprojektowanymi dywanikami o wysokiej przyczepności, które zapewniają kierowcy wyjątkową stabilność zarówno wewnątrz kabiny, jak i podczas wsiadania do pojazdu. Ponadto nowa, cieńsza, ergonomicznie zaprojektowana dźwignia wybieraka zakresów I-Shift ułatwia przejście z fotela na leżankę. 

Carina Byström wyjaśnia, że od początku wraz z kolegami dążyła do zapewnienia idealnej harmonii wszystkich elementów projektu. To znaczy, że w pojedzie jest trochę „czynników wow”, ale są też inteligentne rozwiązania ułatwiające życie, których można nie zauważyć na pierwszy rzut oka. Na przykład w przegrody wbudowano panele LED. „To stosunkowo mały szczegół, ale naszym zdaniem kierowcy to docenią. W końcu kabina to miejsce, w którym kierowca spędza dużo czasu, więc miło jest móc skorzystać z relaksującej i przytulnej części mieszkalnej”. 

Carina podkreśla, że jednym z kluczy do sukcesu modernizacji Volvo FM była możliwość kontaktu z różnymi ekspertami w Volvo Trucks. Zespół projektowy Volvo FM pracował bezpośrednio z ekspertami w dziedzinie ergonomii, specjalistami od interfejsu człowiek-maszyna, a nawet z analitykami materiałowymi, którzy testowali i sprawdzali przyczepność nowego dywanika przy drzwiach, aby zapewnić kierowcom solidną podstawę przy wchodzeniu do kabiny. „W dobrym projekcie różnorodne elementy muszą się łączyć, aby stworzyć harmonijne środowisko pracy i życia”.

Nowe Volvo FM

Rosomak na drodze
Projektanci Volvo Trucks często czerpią inspirację z natury w północnej Szwecji. W przypadku Volvo FM jednym ze źródeł inspiracji był rosomak, masywny i muskularny drapieżnik wędrujący po dzikich obszarach dalekiej Północy. To zwierzę o wszechstronnych możliwościach i gotowe na każde wyzwanie, niezwykle silne, choć raczej niewielkie, często walczy ze znacznie większymi przeciwnikami, nawet dorosłymi niedźwiedziami. 

Solidne i wszechstronne 
„Volvo FM może być wozem strażackim, śmieciarką lub przewozić żwir, a praca kierowców ma wielkie znaczenie dla społeczeństwa — są oni naprawdę bohaterami dnia powszedniego. Chcieliśmy więc zaprojektować samochód ciężarowy o solidnej sylwetce i funkcjach, odpowiedni do różnych zastosowań i dobrze współpracujący ze światem zewnętrznym”.

Połączone z siecią
Nowe Volvo FM zostało zaprojektowane z myślą o interakcji człowiek-maszyna. Ten samochód ciężarowy ma nowe inteligentne funkcje, a do naszych zadań należało zapewnienie bezproblemowej komunikacji i współpracy systemów w każdej sytuacji”.