Trucks

Przewoźnik budowlany EG Eriksson testuje nowe Volvo FMX

| 7 minut czytania | 7 minut czytania
Nowe Volvo FMX zostało specjalnie zaprojektowane, aby ułatwić pracę kierowcy budowlanego, podnieść jej bezpieczeństwo i komfort. Szwedzki przewoźnik budowlany EG Eriksson wystawia je na próbę.
Dla EG Eriksson nowe Volvo FMX jest pożądanym elementem jego floty pojazdów.

W betoniarni Slind na obrzeżach Skellefteå, na północno-wschodnim wybrzeżu Szwecji, trwa gorączkowy ruch. Z floty EG Eriksson przyjechały trzy samochody ciężarowe, aby załadować beton na dzisiejsze dostawy. Nie da się ich nie dostrzec — niebieskie kabiny, styl retro i czerwone betoniarki zwracają uwagę.

Ale jedna z kabin jest inna. Zamiast charakterystycznego niebieskiego koloru z szarym napisem pokrywa ją czarno-biała taśma. Kryje samochód ciężarowy w czasie testów terenowych — nowe FMX.

Nowe Volvo FMX to naprawdę długo oczekiwany model, który wiele zmieni, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce pracy kierowcy.
Joakim Eriksson, właściciel

„Kiedy nas poproszono o przeprowadzenie testów terenowych, zgodziliśmy się bez wahania. Lubimy nowe technologie i tutaj, w Skellefteå, zwykle jako pierwsi kupujemy nowe modele samochodów ciężarowych. Volvo FMX to samochód ciężarowy najlepszy do naszych zadań, ale ponieważ był dostępny tylko stary model, wybraliśmy Volvo FH” — mówi Joakim Eriksson, jeden z dwóch współwłaścicieli w EG Eriksson.

Przewoźnik specjalizuje się w transporcie betonu i działa zarówno w branży budowlanej, jak i górniczej. Jako Klient prowadzący testy terenowe ma do spełnienia ważną rolę w testowaniu i rozwijaniu nowych produktów i usług Volvo Trucks. Specjalny sprzęt rejestruje wszystkie dane z samochodu ciężarowego, a co dwa miesiące w serwisie jest przeprowadzona kontrola wzrokowa. Kierowca często rozmawia z inżynierem odpowiedzialnym za testy terenowe — przekazuje mu swoje opinie i otrzymuje informacje o nowych funkcjach. Wszystko to dzieje się po to, aby zespół Volvo Trucks ds. rozwoju produktu mógł znaleźć i usunąć wszystkie ujawnione usterki najszybciej jak to możliwe.

Nowe Volvo FMX jeżdżące w firmie EG Eriksson jest wyposażone w betonomieszarkę mieszczącą około ośmiu metrów sześciennych betonu. W razie potrzeby w ciągu 15 minut betonomieszarkę można zastąpić platformą załadowczą na żwir.

Dla EG Eriksson nowe Volvo FMX jest pożądanym elementem jego floty pojazdów. W Skellefteå, rodzinnym mieście firmy, jest obecnie realizowany największy szwedzki projekt przemysłowy — budowa fabryki akumulatorów Northvolt. Na obszarze odpowiadającym wielkością 100 boiskom do piłki nożnej już niedługo niemal 3000 osób będzie produkować akumulatory litowo-jonowe dla branży samochodów elektrycznych.

Dla miejscowej społeczności nowy zakład oznacza nie tylko nowe szanse zatrudnienia, ale także zapotrzebowanie na nowe mieszkania, szkoły i infrastrukturę. „Teraz rzeczywiście sporo się buduje i my też to zauważamy. W zimie zwykle mamy mniej dostaw, ale w tym roku jest inaczej” — mówi Joakim Eriksson.

Dostawy na place budowy mogą się zmienić z dnia na dzień, za to zadania kopalni są bardziej przewidywalne. Dwa samochody ciężarowe przewożące ciężkie ładunki jeżdżą na zmiany przez siedem dni w tygodniu przez cały rok do kopalni Renström, około 40 km na północny wschód od Skellefteå. „Zaczęliśmy transportować beton do kopalni w 2008 roku. Te dostawy są ważne, ponieważ zapewniają nam ciągłą pracę. Kopalnia zawsze potrzebuje betonu, bez względu na pogodę. W przypadku innych operacji jest inaczej. Ulewny deszcz to ryzyko, że tego dnia nie będzie dostaw na place budów” — mówi Joakim Eriksson.

Przez cały rok każdego dnia EG Eriksson dostarcza beton do kopalni Renström w pobliżu Skellefteå. Beton służy do wzmocnienia ścian kopalni, aby zapobiec pęknięciom.

Joakim Eriksson jest trzecim pokoleniem pracującym w firmie założonej przez dziadka w 1953 roku. Zaczęło się od jednoosobowej działalności — transportu żwiru i drewna — ale firma powoli się rozrastała. Dziś ma około 20 pracowników i 12 samochodów ciężarowych, a także kilka samochodów ciężarowych do innych zadań. Dla Joakima Erikssona zawsze było oczywiste, że będzie pracował w firmie rodzinnej.

Dealer Volvo Trucks Eric Åström współpracuje z firmą Joakima Erikssona od niemal 15 lat.

„Zacząłem tu jeździć samochodem ciężarowym następnego dnia po ukończeniu szkoły. W miarę rozwoju firmy pojawiało się coraz więcej innych zadań, więc teraz siadam za kierownicą tylko jeśli ktoś jest chory lub mamy naprawdę dużo pracy. Nadal jednak uważam, że prowadzenie samochodu ciężarowego to jedna z najlepszych rzeczy, jakie można robić” — mówi.

W ciągu ponad 65 lat istnienia firmy EG Eriksson jej flota składała się zwykle tylko z samochodów ciężarowych Volvo. Punkt dealerski Volvo znajduje się zaledwie kilkaset metrów dalej, a drzwi serwisu są zawsze otwarte. Dla dostawców betonu liczy się czas, więc jeśli pojawi się problem, trzeba jak najszybciej przywrócić sprawność pojazdu. „Współpraca z serwisem dobrze się układa i zawsze otrzymujemy potrzebną pomoc. Wiedzą, że czasami naprawdę się spieszymy” — mówi Joakim Eriksson.

Dziś flota składa się z dwóch Volvo FMX i dziesięciu Volvo FH. „Nowe Volvo FMX to naprawdę długo oczekiwany model, który wiele zmieni, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce pracy kierowcy. Kiedy przewozisz beton, wsiadasz i wysiadasz z samochodu ciężarowego od 50 do 70 razy w ciągu zmiany. Wejście do FMX jest obniżone i nie trzeba za każdym razem robić dodatkowego kroku, a to oznacza mniejsze obciążenie organizmu” — mówi Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman jest kierowcą nowego Volvo FMX. „Jednym z najważniejszych ulepszeń jest widoczność” — mówi.

Jeździmy w większości w ruchu miejskim, gdzie dobra widoczność ma decydujące znaczenie. W nowym FMX okna są większe, a lusterka boczne znajdują się w nowym położeniu. „Widoczność w nowym samochodzie ciężarowym jest fantastyczna. Dobrze widać zarówno to, co jest z przodu, jak i po bokach, a lusterka nie przeszkadzają” — mówi Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman to kierowca, który najwięcej czasu spędził za kierownicą nowego FMX. Co tydzień konsultuje się z działem testów terenowych w Volvo Trucks, aby omówić działanie samochodu ciężarowego i wielu nowych funkcji. Uważa, że zmieniono wiele w porównaniu z pojazdem, którym jeździ na co dzień.

„Nie tylko widoczność jest lepsza, nowa kabina jest też bardziej przestronna — jest więcej miejsca nad kierowcą i wokół niego. Poza tym praca nie jest tak męcząca fizycznie, a to ważne, bo lubię moją pracę i chciałbym ją wykonywać jak najdłużej. Niskie wejście do Volvo FMX zdecydowanie ułatwia życie. Tak samo jak wyposażenie pojazdu w Aktywny Układ Kierowniczy Volvo ułatwiający kierowanie, szczególnie w ciasnych miejscach” — mówi.

Torbjörn Forsman jest stosunkowo nowym pracownikiem w EG Eriksson, ale od początku lat 80. XX wieku wielokrotnie współpracował z rodziną Erikssonów. Mniej więcej tyle samo czasu jest kierowcą betonomieszarki. Jako kierowca Torbjörn Forsman większość swojej zmiany spędza w samochodzie ciężarowym. „Kabina staje się niemal kolegą. Dlatego jest ważne, aby wszystko działało jak powinno, żeby było dużo miejsca, dobre schowki i nowoczesne funkcje ułatwiające pracę. Nowe FMX ma to wszystko” — mówi.

Budowlany boom w Skellefteå będzie trwał przez kilka następnych lat. Co będzie później, nie wiadomo. Joakim Eriksson chce zawsze być krok do przodu, zarówno w krótko-, jak i długoterminowej perspektywie, a to duże wyzwanie. „Obecnie jesteśmy tak zajęci planowaniem aktualnych dostaw, że trudno znaleźć czas na zastanowienie się nad przyszłością, w tym liczbą potrzebnych samochodów ciężarowych i pracowników. Branża betoniarska jest dość nieprzewidywalna, więc pewnie byłoby dobrze rozszerzyć działalność. Mam nadzieję, że firma będzie się nadal rozwijać i że moje dzieci któregoś dnia ją przejmą” — mówi.

Budowlany boom w Skellefteå będzie trwał przez kilka następnych lat. Co będzie później, nie wiadomo. Joakim Eriksson chce zawsze być krok do przodu, zarówno w krótko-, jak i długoterminowej perspektywie, a to duże wyzwanie. „Obecnie jesteśmy tak zajęci planowaniem aktualnych dostaw, że trudno znaleźć czas na zastanowienie się nad przyszłością, w tym liczbą potrzebnych samochodów ciężarowych i pracowników. Branża betoniarska jest dość nieprzewidywalna, więc pewnie byłoby dobrze rozszerzyć działalność. Mam nadzieję, że firma będzie się nadal rozwijać i że moje dzieci któregoś dnia ją przejmą” — mówi.

EG ERIKSSON HAULIERS
Historia: 
firma rodzinna została założona w 1953 roku przez Erika Gustava Erikssona w Klutmark pod Skellefteå, w północno-wschodniej Szwecji. Na początku firma miała tylko jeden samochód ciężarowy i przewoziła żwir i drewno.
Działalność: Firma specjalizuje się w transporcie betonu, głównie dla budownictwa i górnictwa, ale także transportuje żwir do zakładów produkujących beton. Ma również kilka ładowarek do innych zadań. 
Rok założenia: 1953.
Właściciele: Joakim Eriksson i Urban Eriksson.
Liczba pracowników: 20.
Liczba samochodów ciężarowych: 10 Volvo FH i 2 Volvo FMX. Od marca 2019 r. firma testuje także nowe Volvo FMX.
Zadania transportowe: transport betonu i żwiru.
Największy klient: Byggbetong John Dahlgren.