Trucks

Bezpieczeństwo jako sposób na niższe koszty

Volvo FH, jeden z najbezpieczniejszych samochodów ciężarowych na świecie, jest liderem innowacyjności w dziedzinie zawansowanych elementów systemu bezpieczeństwa. Inwestycja w systemy bezpieczeństwa, poparta świadomą postawą kierowcy, może być sposobem na zmniejszenie kosztów w firmie transportowej. O tym, jak to możliwe, rozmawiamy z Carlem Johanem Almqvistem, dyrektorem ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Carl Johan Almqvist i Volvo FH
Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów, Volvo Trucks

Bezpieczeństwo zawsze było i pozostaje charakterystyczną cechą Volvo Trucks. Od trzypunktowych pasów bezpieczeństwa po współczesne zaawansowane systemy, takie jak np. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo – bezpieczeństwo zawsze było jedną z kluczowych wartości firmy. Kolejnym ważnym elementem kształtującym bezpieczeństwo jest tarczowy układ hamulcowy, pozwalający znacznie skrócić drogę hamowania. Wspomaga go układ stabilizacji toru jazdy, ograniczający ryzyko poślizgu i przewrócenia się pojazdu w ciasnych zakrętach. Poddawane rygorystycznym testom i ciągle doskonalone, samochody ciężarowe Volvo pozostają jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Volvo FH nie jest pod tym względem wyjątkiem.

– Oferowane przez nas elementy bezpieczeństwa odgrywają niezwykle ważną rolę w zapewnieniu klientom i kierowcom bardziej bezpiecznej i efektywnej eksploatacji pojazdu. Należy jednak pamiętać, że najlepsze rezultaty daje dopiero połączenie najnowszych osiągnięć w dziedzinie bezpieczeństwa z bezpiecznym stylem jazdy kierowcy – mówi Carl Johan Almqvist.

Raport „Volvo Trucks Safety Report 2017” stwierdza, że istnieje tylko jedna akceptowalna liczba wypadków w ruchu drogowym. Zero. Sposobem na zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych jest traktowanie bezpieczeństwa jako głównego aspektu codziennych operacji transportowych oraz zrozumienie jego wpływu na poszczególnych ludzi, firmy transportowe i ogół społeczeństwa. Bezpieczeństwo pojazdu i ochrona kierowcy to najważniejsze czynniki umożliwiające dalsze ograniczanie liczby wypadków, które już same w sobie stanowią zachętę do zakupu Volvo FH, samochodu ciężarowego będącego emanacją bezpieczeństwa i ratującego życie. Ale to nie wszystko. Nawet drobne wypadki mają swoje konsekwencje – przede wszystkim dla ludzi, których dotknęły, ale także dla firm transportowych i społeczeństwa.

– Tak naprawdę, inwestycja w bezpieczeństwo może przyczynić się do zmniejszenia kosztów i ograniczenia przestojów. Poniższy rysunek* przedstawia koszty bezpośrednie – leczenia kierowcy, naprawy pojazdu i związanego z tym przestoju – które łatwo jest oszacować. Ale to tylko niewielka część wszystko kosztów związanych z wypadkiem. Często znacznie wyższe są koszty pośrednie. Uszkodzony ładunek, rekonwalescencja/śmierć kierowcy, odbudowa/zniszczenie pojazdu, czy też zakłócenia bieżącej działalności – wszystko to powoduje opóźnienia i generuje ukryte koszty, których można by uniknąć, gdyby do wypadku nie doszło. Innymi słowy, inwestycja w bezpieczeństwo zwraca się w postaci większej wydajności i dyspozycyjności – wyjaśnia Carl Johan Almqvist.


Przestój w działalności transportowej ma znaczenie kluczowe. Zdaniem Carla Johana Almqvista, ryzyko utraty dochodów może być zachętą równie dobrą jak każda inna, by priorytetowo potraktować bezpieczeństwo.

– Skupienie się na bezpieczeństwie jest ze wszech miar korzystne. Mając niewiele wypadków lub nie mając ich wcale, dłużej utrzymujesz swój pojazd w drodze i, mówiąc wprost, oszczędzasz na wydatkach, a dodatkowo zapewniasz bezpieczeństwo swojemu kierowcy oraz innym kierowcom, rowerzystom i pieszym. I wreszcie, co nie mniej ważne, unikasz strat niewymiernych, takich jak np. pogorszenie swojej reputacji lub wizerunku.

Ale, jak wspomniano na wstępie, same tylko elementy systemu bezpieczeństwa w pojeździe nie wystarczą. Carl Johan wskazuje, że zawsze będzie istnieć interakcja między systemami pojazdu a najważniejszym elementem: kierowcą.

– Elementy bezpieczeństwa Volvo Trucks nie mają służyć komfortowi, lecz wspólnie tworzyć system wspomagający kierowcę. Dla wszystkich zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego najważniejszym aspektem jest kształtowanie świadomości bezpieczeństwa u kierowców i ich szkolenie. Rola kierowców jest bowiem kluczowa, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, ekonomikę paliwową i wydajność. Tak naprawdę to właśnie kierowca przesądza o sukcesie firmy.

Ale uświadomienie sobie kluczowej roli kierowcy czasami wymaga czasu, a czasami nawet wypadku drogowego. Carl Johan Almqvist tłumaczy:

– Obserwujemy, że decyzja o zainwestowaniu w bezpieczny samochód ciężarowy przychodzi łatwiej po wypadku, w którym zginęli pracownicy danej firmy. To zaś dowodzi, że bezpieczeństwo jest pod wieloma względami wartością emocjonalną. Życzylibyśmy sobie, by więcej firm działało zapobiegawczo, inwestując w bezpieczeństwo, zanim cokolwiek złego się stanie.

Volvo Trucks poprowadzi działania mające na celu zwiększenie tej świadomości, prowadząc kampanie takie jak „Zatrzymaj się, Popatrz, Pomachaj” czy „Patrz i Bądź Widoczny”, których celem jest pokazać dzieciom, jak należy zachowywać wobec kierowcy samochodu ciężarowego, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

– To zmienia nastawienie ludzi. Wszyscy musimy wchodzić ze sobą we interakcje i, przy wsparciu wysokiej jakości elementów bezpieczeństwa w naszych samochodach ciężarowych, jesteśmy na dobrej drodze ku urzeczywistnieniu naszej wizji zera wypadków, a przy okazji redukujemy koszty. I znowu: wszyscy na tym korzystają – konkluduje Carl Johan Almqvist.

4 rewolucyjne elementy systemu bezpieczeństwa Volvo Trucks


Connected Safety
Usługa Connected Safety (Skomunikowane Bezpieczeństwo) pozwala pojazdom Volvo wymieniać między sobą informacje. To ważny aspekt poprawy bezpieczeństwa na drogach. Pojazdy są w stanie wymieć ze sobą dane o sytuacji drogowej, co zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki Connected Safety Volvo otwiera drzwi do przyszłości. Obecnie usługa Connected Safety jest dostępna w Szwecji i Norwegii.


Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Od czasu gdy został wprowadzony na rynek, w 2013 r., przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo , VDS (Volvo Dynamic Steering), całkowicie odmienił nawyki wielu kierowców. Idealna stabilność przy dużych prędkościach, pełna kontrola przy małych prędkościach i znacznie mniejsze obciążenie mięśni i stawów. Wzbogacony o Asystenta Utrzymywania Pasa Ruchu, układ kierowniczy aktywnie pomaga kierowcy powrócić na właściwy tor jazdy, w przypadku, gdy pojazd w sposób niezamierzony zbliży się do linii wyznaczających pas ruchu. Wzbogacony o Asystenta Utrzymywania Stateczności, układ kierowniczy aktywnie przeciwdziała wpadnięciu pojazdu w poślizg. W rezultacie, wzrasta bezpieczeństwo jazdy i maleje ryzyko rozwoju schorzeń zawodowych.


Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne
W 2012 r. Volvo Trucks wprowadziło na rynek Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne. To aktywny system bezpieczeństwa, który za pomocą radaru i kamery wykrywa pojazdy poprzedzające. Jeżeli samochód ciężarowy znajdzie się zbyt blisko pojazdu poprzedzającego, układ podejmuje interwencję, ostrzegając kierowcę o niebezpieczeństwie i w razie potrzeby uruchamia hamulce, by uniknąć zderzenia.


Pas bezpieczeństwa
Zapięty pas bezpieczeństwa jest prostym sposobem zwiększenie swojej ochrony, gdy dochodzi do wypadku. Pasy bezpieczeństwa trafiły na wyposażenie pojazdów Volvo Trucks w 1979 r.