Bezpieczeństwo jako sposób na niższe koszty

Volvo FH, jeden z najbezpieczniejszych samochodów ciężarowych na świecie, jest liderem innowacyjności w dziedzinie zawansowanych elementów systemu bezpieczeństwa. Inwestycja w systemy bezpieczeństwa, poparta świadomą postawą kierowcy, może być sposobem na zmniejszenie kosztów w firmie transportowej. O tym, jak to możliwe, rozmawiamy z Carlem Johanem Almqvistem, dyrektorem ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Carl Johan Almqvist i Volvo FH

Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów, Volvo Trucks

Bezpieczeństwo zawsze było i pozostaje charakterystyczną cechą Volvo Trucks. Od trzypunktowych pasów bezpieczeństwa po współczesne zaawansowane systemy, takie jak np. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo – bezpieczeństwo zawsze było jedną z kluczowych wartości firmy. Kolejnym ważnym elementem kształtującym bezpieczeństwo jest tarczowy układ hamulcowy, pozwalający znacznie skrócić drogę hamowania. Wspomaga go układ stabilizacji toru jazdy, ograniczający ryzyko poślizgu i przewrócenia się pojazdu w ciasnych zakrętach. Poddawane rygorystycznym testom i ciągle doskonalone, samochody ciężarowe Volvo pozostają jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Volvo FH nie jest pod tym względem wyjątkiem.

– Oferowane przez nas elementy bezpieczeństwa odgrywają niezwykle ważną rolę w zapewnieniu klientom i kierowcom bardziej bezpiecznej i efektywnej eksploatacji pojazdu. Należy jednak pamiętać, że najlepsze rezultaty daje dopiero połączenie najnowszych osiągnięć w dziedzinie bezpieczeństwa z bezpiecznym stylem jazdy kierowcy – mówi Carl Johan Almqvist.

Raport „Volvo Trucks Safety Report 2017” stwierdza, że istnieje tylko jedna akceptowalna liczba wypadków w ruchu drogowym. Zero. Sposobem na zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych jest traktowanie bezpieczeństwa jako głównego aspektu codziennych operacji transportowych oraz zrozumienie jego wpływu na poszczególnych ludzi, firmy transportowe i ogół społeczeństwa. Bezpieczeństwo pojazdu i ochrona kierowcy to najważniejsze czynniki umożliwiające dalsze ograniczanie liczby wypadków, które już same w sobie stanowią zachętę do zakupu Volvo FH, samochodu ciężarowego będącego emanacją bezpieczeństwa i ratującego życie. Ale to nie wszystko. Nawet drobne wypadki mają swoje konsekwencje – przede wszystkim dla ludzi, których dotknęły, ale także dla firm transportowych i społeczeństwa.

– Tak naprawdę, inwestycja w bezpieczeństwo może przyczynić się do zmniejszenia kosztów i ograniczenia przestojów. Poniższy rysunek* przedstawia koszty bezpośrednie – leczenia kierowcy, naprawy pojazdu i związanego z tym przestoju – które łatwo jest oszacować. Ale to tylko niewielka część wszystko kosztów związanych z wypadkiem. Często znacznie wyższe są koszty pośrednie. Uszkodzony ładunek, rekonwalescencja/śmierć kierowcy, odbudowa/zniszczenie pojazdu, czy też zakłócenia bieżącej działalności – wszystko to powoduje opóźnienia i generuje ukryte koszty, których można by uniknąć, gdyby do wypadku nie doszło. Innymi słowy, inwestycja w bezpieczeństwo zwraca się w postaci większej wydajności i dyspozycyjności – wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Rysunek przedstawiający koszty związane z wypadkiem

*Rysunek przedstawiający koszty związane z wypadkiem.


Przestój w działalności transportowej ma znaczenie kluczowe. Zdaniem Carla Johana Almqvista, ryzyko utraty dochodów może być zachętą równie dobrą jak każda inna, by priorytetowo potraktować bezpieczeństwo.

– Skupienie się na bezpieczeństwie jest ze wszech miar korzystne. Mając niewiele wypadków lub nie mając ich wcale, dłużej utrzymujesz swój pojazd w drodze i, mówiąc wprost, oszczędzasz na wydatkach, a dodatkowo zapewniasz bezpieczeństwo swojemu kierowcy oraz innym kierowcom, rowerzystom i pieszym. I wreszcie, co nie mniej ważne, unikasz strat niewymiernych, takich jak np. pogorszenie swojej reputacji lub wizerunku.

Ale, jak wspomniano na wstępie, same tylko elementy systemu bezpieczeństwa w pojeździe nie wystarczą. Carl Johan wskazuje, że zawsze będzie istnieć interakcja między systemami pojazdu a najważniejszym elementem: kierowcą.

– Elementy bezpieczeństwa Volvo Trucks nie mają służyć komfortowi, lecz wspólnie tworzyć system wspomagający kierowcę. Dla wszystkich zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego najważniejszym aspektem jest kształtowanie świadomości bezpieczeństwa u kierowców i ich szkolenie. Rola kierowców jest bowiem kluczowa, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, ekonomikę paliwową i wydajność. Tak naprawdę to właśnie kierowca przesądza o sukcesie firmy.

Ale uświadomienie sobie kluczowej roli kierowcy czasami wymaga czasu, a czasami nawet wypadku drogowego. Carl Johan Almqvist tłumaczy:

– Obserwujemy, że decyzja o zainwestowaniu w bezpieczny samochód ciężarowy przychodzi łatwiej po wypadku, w którym zginęli pracownicy danej firmy. To zaś dowodzi, że bezpieczeństwo jest pod wieloma względami wartością emocjonalną. Życzylibyśmy sobie, by więcej firm działało zapobiegawczo, inwestując w bezpieczeństwo, zanim cokolwiek złego się stanie.

Volvo Trucks poprowadzi działania mające na celu zwiększenie tej świadomości, prowadząc kampanie takie jak „Zatrzymaj się, Popatrz, Pomachaj” czy „Patrz i Bądź Widoczny”, których celem jest pokazać dzieciom, jak należy zachowywać wobec kierowcy samochodu ciężarowego, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

– To zmienia nastawienie ludzi. Wszyscy musimy wchodzić ze sobą we interakcje i, przy wsparciu wysokiej jakości elementów bezpieczeństwa w naszych samochodach ciężarowych, jesteśmy na dobrej drodze ku urzeczywistnieniu naszej wizji zera wypadków, a przy okazji redukujemy koszty. I znowu: wszyscy na tym korzystają – konkluduje Carl Johan Almqvist.

4 rewolucyjne elementy systemu bezpieczeństwa Volvo Trucks

Pojazdy Volvo są skomunikowane ze sobą za pośrednictwem chmury danych


Connected Safety
Usługa Connected Safety (Skomunikowane Bezpieczeństwo) pozwala pojazdom Volvo wymieniać między sobą informacje. To ważny aspekt poprawy bezpieczeństwa na drogach. Pojazdy są w stanie wymieć ze sobą dane o sytuacji drogowej, co zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki Connected Safety Volvo otwiera drzwi do przyszłości. Obecnie usługa Connected Safety jest dostępna w Szwecji i Norwegii.

Obie ręce na kole kierownicy


Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
Od czasu gdy został wprowadzony na rynek, w 2013 r., przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo , VDS (Volvo Dynamic Steering), całkowicie odmienił nawyki wielu kierowców. Idealna stabilność przy dużych prędkościach, pełna kontrola przy małych prędkościach i znacznie mniejsze obciążenie mięśni i stawów. Wzbogacony o Asystenta Utrzymywania Pasa Ruchu, układ kierowniczy aktywnie pomaga kierowcy powrócić na właściwy tor jazdy, w przypadku, gdy pojazd w sposób niezamierzony zbliży się do linii wyznaczających pas ruchu. Wzbogacony o Asystenta Utrzymywania Stateczności, układ kierowniczy aktywnie przeciwdziała wpadnięciu pojazdu w poślizg. W rezultacie, wzrasta bezpieczeństwo jazdy i maleje ryzyko rozwoju schorzeń zawodowych.

Volvo FH z kamerą i radarem wykrywającymi obiekty znajdujące się z przodu


Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne
W 2012 r. Volvo Trucks wprowadziło na rynek Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne. To aktywny system bezpieczeństwa, który za pomocą radaru i kamery wykrywa pojazdy poprzedzające. Jeżeli samochód ciężarowy znajdzie się zbyt blisko pojazdu poprzedzającego, układ podejmuje interwencję, ostrzegając kierowcę o niebezpieczeństwie i w razie potrzeby uruchamia hamulce, by uniknąć zderzenia.

Mężczyzna zapinający pas bezpieczeństwa


Pas bezpieczeństwa
Zapięty pas bezpieczeństwa jest prostym sposobem zwiększenie swojej ochrony, gdy dochodzi do wypadku. Pasy bezpieczeństwa trafiły na wyposażenie pojazdów Volvo Trucks w 1979 r.

Informacje pokrewne

Spotkanie pokoleń w fabryce silników Volvo w Skövde

Kiedy w 1993 r. pierwsze Volvo FH wchodziło na rynek, jej jeszcze nie było na świecie.
On zaś już od lat pracował na linii montażowej.
Poznaj Nesmę i Daniela, obecnie kolegów z fabryki silników Volvo w ­Skövde, gdzie do życia budzą się ...

Silnik D12 – nowy paradygmat

Kiedy w 1993 r. wprowadzono na rynek silnik D12, była to prawdziwa rewolucja. Zdaniem niektórych, wyprzedził on swój czas o dobre dziesięć lat. Göran Nyholm, obecne emerytowany inżynier Volvo, opowiada nam, jak to wszystko się zaczęło....

Volvo FH – 25 lat innowacji

Volvo FH odniosło niezwykły sukces. Innowacje, które były korzystne dla kierowców, właścicieli, bezpieczeństwa i biznesu, nadal wyznaczają standardy. „Trzeba rozwijać kulturę motywującą ludzi do badania nowych pomysłów. Oraz strukturę, która pozwoli ...