Trucks

Odnowione silniki

W zakładzie w Flen zużyte silniki samochodów ciężarowych otrzymują nowe życie. Po refabrykacji są równie sprawne, jak jednostki fabrycznie nowe, a cały proces jest mniej uciążliwy dla środowiska naturalnego.
Wewnątrz zakładu w Flen
Operator Edward Finstorp przykręca wsporniki mocujące w silniku D13 do samochodu ciężarowego Volvo. Zakład w Flen jest największym zakładem refabrykacji w Grupie Volvo, w którym także odnawia się jednostki napędowe przeznaczone m.in. dla Volvo CE, Volvo Buses i Volvo Penta.

Obok niskich budynków zakładu Volvo Parts Plant w Flen, w Szwecji, ustawione rzędach, przykryte niebieską folią, silniki oczekują na uzdrowienie. Trafiają tu wszystkie jednostki napędowe odsyłane przez dealerów Volvo Trucks z Europy i Azji. Silniki są jednym z 40 różnych podzespołów oferowanych przez Volvo Trucks w systemie wymiany, a ich refabrykacja trwa najdłużej.

– Od momentu wprowadzenia silnika do hali do chwili jego przetestowania i pomalowania upływa około 57 godzin – wyjaśnia Lars Färnskog, dyrektor zakładu w Flen. 

Proces refabrykacji zaczyna się od demontażu. Cały silnik jest rozmontowywany. Części nie nadające się do powtórnego wykorzystania są odsyłane do recyklingu, zaś te, których refabrykacja jest możliwa trafiają na stanowisko mycia i piaskowania. Pozbawione wilgoci, pozostałości oleju i farby, części są przekazywane na wydział obróbki skrawaniem.

Tutaj kluczowe powierzchnie części, takich jak głowice cylindrów, wały korbowe i bloki silników, są poddawane niezwykle precyzyjnemu i starannemu szlifowaniu i frezowaniu. 

– Każdy silnik znalazł się tu z jakiegoś powodu. Jednak ponieważ nie wiemy, jak był użytkowany, musimy mięć pewność, że wszystkie powierzchnie robocze będą gładkie – mówi Jörgen Karlsson, zajmujący się regeneracją głowic cylindrów. 

Podobnie jak jego koledzy, ma ogromną wiedzę o silnikach. Refabrykacja wymaga najwyższego poziomu umiejętności. W zakładzie w Flen odnawia się 150-200 różnych wersji silników dla Volvo Trucks.

– Większość trafiających do nas jednostek napędowych ma od ośmiu do dziewięciu lat. Ale zdarza się, że otrzymujemy silniki z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku! I nimi także zajmujemy się z największą starannością – dodaje Jörgen Karlsson.

W trakcie procesu każdy podzespół przechodzi wieloetapową kontrolę. Na koniec gotowy silnik jest poddawany testom, taki samym jak jednostka fabrycznie nowa. 

– Odnowiony silnik jest objęty gwarancją taką samą, jak wszystkie Oryginalne Części Volvo i ma identyczną jakość, trwałość i osiągi – podkreśla Lars Färnskog.

Oprócz regeneracji lub wymiany wszystkich części, wprowadzane są aktualizacje zgodne z najnowszymi specyfikacjami dla poszczególnych modeli silników. Oznacza to, że silniki opuszczające Flen stanowią odpowiedniki jednostek nowych – pod każdym względem. 

– Dbamy, by wszystko, od przyłączy paliwowych po oprogramowanie, zostało zoptymalizowane. Klienci kupujący refabrykowany silnik otrzymują dobry produkt po znaczniej niższej cenie, a przy okazji pomagają chronić środowisko naturalne – mówi Lars Färnskog.

W porównaniu z produkcją nowego silnika, refabrykacja pochłania o 85 procent mniej energii, zaś zużycie surowców jest mniejsze o 80 procent. Lars Färnskog jest przekonany, że duża skala korzyści środowiskowych spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na części w systemie wymiany.

– Wiemy, że światowe zasoby naturalne są ograniczone i że ceny surowców rosną. Jednocześnie nasi klienci zwiększają swoje wymagania wobec naszych produktów w aspekcie równowagi ekologicznej i możliwości ponownego wykorzystania – wyjaśnia Lars Färnskog. 

Możliwość refabrykacji skrzyń biegów czy silników musi być przewidziana i zapewniona już fazie ich projektowania. Dlatego zakład w Flen ściśle współpracuje z konstruktorami, uczestnicząc w ich pracach już na wczesnych etapach projektów. 

– Przygotowanie produktów do drugiego życia stanowi ogromną wartość dla firmy, naszych klientów i środowiska naturalnego – konkluduje Lars Färnskog.

 

Przygotowanie produktów do drugiego życia stanowi ogromną wartość dla firmy, naszych klientów i środowiska naturalnego.

Zakład w Flen

40 – Liczba podzespołów oferowanych przez Volvo Trucks w systemie wymiany – od filtrów i pomp, po kompletne skrzynie biegów i silniki.

85% – O tyle mniej energii pochłania refabrykacja silnika samochodu ciężarowego, w porównaniu z wytworzeniem nowej jednostki napędowej. 

80% – O tyle mniej materiałów pochłania refabrykacja silnika samochodu ciężarowego, w porównaniu z wytworzeniem nowej jednostki napędowej. 

90% – Możliwy stopień recyklingu starego silnika samochodu ciężarowego. 

57 – Przeciętnie tyle godzin zajmuje rafabrykacja silnika samochodu ciężarowego. 

150–200 – Liczba różnych wersji silników Volvo Trucks poddawanych refabrykacji. 

210 – Liczba pracowników.

27 000 m2 – Całkowita powierzchnia zakładu.