Większy komfort dzięki dwóm zestawom akumulatorów

Opracowany przez Volvo Trucks nowy, podwójny system magazynowania energii zapewnia zasilanie wszystkich funkcji w kabinie i niezawodny rozruch silnika następnego ranka.
Zużycie energii elektrycznej w kabinie

Lodówki, nagrzewnice, schładzacze, systemy multimedialne, telefony komórkowe, laptopy, tablety – to tylko niektóre z urządzeń używanych współcześnie w kabinach samochodów ciężarowych, mogące szybko rozładować akumulator i unieruchomić pojazd.

Hans Westerlind

Hans Westerlind, starszy specjalista ds. podzespołów elektrycznych w Volvo Trucks.

Pomimo że głównym zadaniem akumulatora w pojeździe jest uruchamianie silnika, zapotrzebowanie na energię elektryczną ciągle rośnie. Lodówki, nagrzewnice, schładzacze, systemy multimedialne, a od pewnego czasu także telefony komórkowe, laptopy i tablety – wszystkie te urządzenia są nieodzowne dla dzisiejszego kierowcy długodystansowego samochodu ciężarowego. Jednak zużywają one mnóstwo energii, co może doprowadzić do szybkiego rozładowania akumulatora i unieruchomienia pojazdu. 

Podwójny system magazynowania energii został opracowany przez Volvo Trucks, by temu zaradzić. Składa się z dwóch osobnych zestawów akumulatorów, z których jeden jest przeznaczony wyłącznie do uruchamiania silnika, zaś drugi – do zasilania wszystkich pozostałych odbiorników energii elektrycznej. Dzięki temu nigdy nie powinny wystąpić problemy z rozruchem, przy możliwości zwiększonego poboru energii przez pozostałe układy pojazdu.

Samuel Nerdal

Samuel Nerdal, menedżer produktu ds. układów elektrycznych i elektronicznych w Volvo Trucks.

Do zasilania urządzeń w kabinie wykorzystywane są akumulatory żelowe, które, w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami ołowiowo-kwasowymi, wytrzymują znacznie więcej cykli rozładowania. – Po głębokim rozładowaniu – do zera – standardowy akumulator traci około 5 procent swojej pojemności – mówi Hans Westerlind. – Z kolei akumulator żelowy został zaprojektowany do pracy właśnie w takim reżimie. Może przejść 200 cykli głębokiego rozładowania i nadal zachować 95 procent swojej początkowej pojemności.

Podwójny system magazynowania energii najlepiej sprawdza się w transporcie długodystansowym, gdzie kierowcy na ogół mają duże potrzeby, jeżeli chodzi o energię elektryczną. Ale może być korzystny także w transporcie miejskim. – Jeżdżąc na krótkich dystansach, z częstymi postojami, trudno utrzymać pełny stopień naładowania akumulatorów konwencjonalnych – wyjaśnia Samuel Nerdal. – Akumulatory żelowe mogą szybciej absorbować ładunek elektryczny i dlatego w tych warunkach utrzymują większy stopień naładowania.

Więcej cykli ładowania
Akumulatory konwencjonalne po rozładowaniu poniżej 50 procent swojej nominalnej pojemności ulegają degradacji. W przypadku głębokiego rozładowania (do zera) ich pojemność może trwale spaść o około 5 procent. Kilkukrotne wystąpienie tego stanu spowoduje konieczność wymiany akumulatora. Z akumulatorami żelowymi jest inaczej. Zaprojektowano je z myślą o głębokim rozładowaniu, dzięki czemu, w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi, zachowują swoją pojemność przez 10-15 razy więcej cykli.

Większy komfort w kabinie
Dla kierowców podwójny system magazynowania energii oznacza komfort korzystania z urządzeń elektrycznych w kabinie bez obawy o pogorszenie zdolności rozruchowej. Na przykład, mogą wygodnie spać całą noc przy włączonym ogrzewaniu parkingowym, nie musząc budzić się by uruchamiać silnik w celu doładowania akumulatorów.

Oszczędność paliwa i ochrona środowiska
W przypadku wielu kierowców rozwiązaniem problemu sprawności akumulatorów jest po porostu pozostawienie uruchomionego silnika na całą noc, co wiąże się ze zużyciem trzech litrów paliwa na godzinę. Biorąc pod uwagą długość i częstość nocnych postojów pojazdu przekłada się to ogromne ilości paliwa i koszty, ponoszone wyłącznie w celu ogrzania kabiny – nie mówiąc o niepotrzebnej emisji dwutlenku węgla.

Mniej nieplanowanych przestojów
Pierwszą funkcją, które zanika po wyczerpaniu się akumulatorów, jest zdolność rozruchu silnika. Ale przypadku podwójnego systemu magazynowania energii funkcja ta zanika jako ostania. Najpierw stopniowo odłączanie są obwody dodatkowe, czemu towarzyszą sygnały ostrzegające kierowcę, by ten miał czas zareagować, zanim dojdzie do utraty możliwości rozruchu silnika. W rezultacie wydatnie maleje ryzyko przestoju z powodu rozładowanych akumulatorów.

Zdolność rozruchu silnika w niskiej temperaturze
Niska temperatura powoduje znaczny spadek pojemności akumulatora. Ponadto całkowicie rozładowany akumulator zamarza już przy -5°C (dla porównania: akumulator w pełni naładowany wytrzymuje nawet do -70°C). Podwójny system magazynowania energii, z osobnymi akumulatorami rozruchowymi, zapewnia niezawodny rozruch silnika nawet w bardzo niskich temperaturach.

Szybsze doładowywanie
Akumulatory żelowe nie tylko wytrzymują więcej cykli ładowania, ale także o 50 procent szybciej absorbują ładunek elektryczny, w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi. To duża zaleta w przypadku samochodów ciężarowych użytkowanych w warunkach częstych postojów, które uniemożliwiają pełne naładowanie akumulatorów. 

Informacje pokrewne

Przygotuj swój samochód ciężarowy do drugiego życia

Wartość przy odsprzedaży jest istotnym składnikiem całkowitych kosztów eksploatacji samochodu ciężarowego i od samego początku powinna być brana pod uwagę. To, czy pojazd sprzeda się szybko, czy też nie, często zależy od szeregu drobnych elementów....

Zwiększ swoją wydajność poprzez szkolenie kierowców

Organizowane przez Volvo Trucks szkolenia kierowców dostarczają specjalistycznej wiedzy i połączeniu z możliwością nabycia umiejętności praktycznych. Ich celem jest maksymalizacja wydajności pojazdu....

Sześć wskazówek dotyczących wyboru miejskiego pojazdu dystrybucyjnego.

Liczba czynników, które należy brać pod uwagę w miejskim transporcie dystrybucyjnym może przytłaczać – ale nie musi. Tobias Bergman, menedżer produktu w Volvo Trucks przedstawia sześć najważniejszych....

Filtruj artykuły

5 true 5