25 sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa na drodze

Bezpieczeństwo jest głęboko zakorzenione w DNA Volvo Trucks. Bo tak naprawdę tym właśnie się zajmujemy: opracowywaniem cech i rozwiązań polepszających bezpieczeństwo każdego uczestnika ruchu.
Naszą wizją jest, by żaden samochód ciężarowy Volvo nigdy nie uczestniczył w wypadku drogowym. Oto 25 sposobów, na które Volvo Trucks czyni drogi bezpieczniejszymi. 
Pojazdy Volvo komunikują się ze sobą poprzez chmury danych


25: Connected Safety
Dzięki technologii Connected Safety (Skomunikowane Bezpieczeństwo) pojazdy Volvo mogą wymieniać miedzy sobą informacje. To niezwykle istotny aspekt poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pojazdy mogą przekazywać sobie dane o sytuacji drogowej, co oznaczam że zmaleje ryzyko wypadków. Dzięki Connected Safety Volvo Trucks otwiera drzwi do przyszłości.  

 Volvo FH wyposażone w kamerę i radar wykrywające obiekty znajdujące się z przodu##########


24: Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu
Jeżeli samochód ciężarowy w sposób niezamierzony przez kierowcę zbliża się do linii wyznaczającej pas ruchu, Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu interweniuje, pomagając kierowcy powrócić na swój pas. Układ może również ostrzegać kierowcę delikatnymi wibracjami odczuwalnymi kole kierownicy. Działa przy prędkości powyżej 55 km/h.

Zestaw wskaźników z komunikatem Układu Monitorowania Reakcji Kierowcy


23: Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy
Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy monitoruje zachowanie kierowcy. Jeżeli odbiega ono od normy i jest oznaką zmęczenia, kierowca otrzymuje ostrzeżenie dźwiękowe, a na wyświetlaczu pojawia się komunikat zalecający zrobienie sobie przerwy.

Volvo FH przejeżdża przez most


22: Układ Stabilizacji Toru Jazdy

Opracowany przez Volvo Trucks Układ Stabilizacji Toru Jazdy ogranicza ryzyko poślizgu i przewrócenia się zestawu drogowego. W niebezpiecznych sytuacjach układ zmniejsza moc silnika oraz selektywnie uruchamia hamulce poszczególnych kół samochodu ciężarowego i przyczepy. 

Volvo FH stojące naprzeciw samochodu osobowego na dużym asfaltowym placu


21: Niski poziom hałasu
Volvo FH ma aerodynamiczny kształt, co w połączeniu z tłumikami i izolacją akustyczną zapewnia niski poziom hałasu w kabinie. W rezultacie kierowca odczuwa mniejszy stres i łatwiej mu jest koncentrować się na jeździe.  

Volvo FH wyposażone w kamerę i radar wykrywające obiekty znajdujące się z przodu


20: Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne
Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne za pomocą kamery i radaru wykrywa obiekty znajdujące się przed pojazdem. Jeżeli samochód ciężarowy zbytnio się zbliży do pojazdu poprzedzającego, Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne ostrzega kierowcę i w razie potrzeby uruchamia hamulce, by zapobiec zderzeniu.  

Zestaw drogowy Volvo FH w „stanie złożenia”.


19: Hamulec Stabilizacyjny
Zadaniem Hamulca Stabilizacyjnego jest zapobieganie tzw. złożeniu się zestawu drogowego. Jego działanie polega na pulsacyjnym uruchamianiu hamulców w przyczepie, co powoduje „wyprostowanie się” zespołu pojazdów. Działa przy prędkości do 50 km/h. 

Dwie dłonie na kole kierownicy


18: Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z funkcją Ustawień Indywidualnych
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z funkcją Ustawień Indywidualnych umożliwia kierowcy wybór jednego z czterech predefiniowanych ustawień intensywności wspomagania układu kierowniczego, zależnie od osobistych preferencji lub warunków drogowych. Kierowca ma również możliwość ustawienia indywidualnie dobranego oporu na kole kierownicy, dokładnie takiego, przy jakim czuje się komfortowo i bezpiecznie.

Volvo FH na drodze


17: Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Stateczności
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Stateczności pomaga ograniczyć ryzyko poślizgu pojazdu. Już w chwili wykrycia pierwszych oznak poślizgu układ interweniuje, pomagając kierowcy wykonać kontrę kołem kierownicy w celu ustabilizowania pojazdu. 

Volvo FH przejeżdżające przez przejazd dla rowerów


16: Patrz i Bądź Widoczny
„Patrz i Bądź Widoczny” to globalna kampania Volvo Trucks, mająca na celu poprawę bezpieczeństwa w obszarze interakcji pieszych, rowerzystów i kierowców samochodów ciężarowych. Poprzez różnorodne działania Volvo Trucks chce zwiększyć świadomość uczestników ruchu drogowego: by patrzeć i być widocznym. 

Volvo FH widziane przez przednią szybę


15: Widoczność
Ograniczona widoczność może w znacznym stopniu narażać na szwank bezpieczeństwo kierowców samochodów ciężarowych oraz innych użytkowników dróg. Kabiny Volvo są projektowane tak, by zapewniały maksymalną widoczność. Posiadają m.in. duże szyby i duże lusterka wsteczne. 

Wyjście bezpieczeństwa w kabinie widziane z jej wnętrza


14: Wyjście bezpieczeństwa
Każde Volvo FH jest wyposażone w wyjście bezpieczeństwa, z którego można skorzystać w przypadku, gdyby drzwi kabiny zostały zablokowane. Wyjście bezpieczeństwa pełni także funkcję okna dachowego, które doświetla kabinę. 

Samochód ciężarowy Volvo FH


13: Kabina pochłaniająca energię
W przypadku przewrócenia się samochodu ciężarowego lub zderzenia czołowego wzmocniona kabina przekazuje wyzwoloną energię do tyłu. Oznacza to, że w jej wnętrzu pozostaje przestrzeń przeżycia dla kierowcy.  

Samochód ciężarowy Volvo FH


12: Przednia belka przeciwnajazdowa
Różnica wysokości między samochodem osobowym a ciężarowym zawsze stanowiła problem, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Aby ograniczyć ryzyko odniesienia poważnych obrażeń ciała podczas czołowego zderzenia samochodu osobowego z ciężarowym, Volvo Trucks zaprojektowało dla swoich pojazdów przednią belkę przeciwnajazdową. Podczas zderzenia ta strefa kontrolowanego zgniotu w pojeździe ciężarowym cofa się o 200 mm, dzięki czemu kierowca i pasażer mniejszego pojazdu mają większe szanse na przeżycie.  

Dwa Volvo FH jadące pod górę


11: Aktywny tempomat
Aktywny tempomat utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Ostrzega także kierowcę o zagrożeniu i uruchamia hamowanie awaryjne, jeżeli ten bardzo się zbliży. 

Volvo FH z naczepą widziane z góry


10: Układ Monitorowania Pasa Ruchu
Częstą przyczyną poważnych wypadków jest zboczenie pojazdu ciężarowego z prawidłowego toru jazdy. Układ Monitorowania Pasa Ruchu za pomocą kamery śledzi oznakowanie drogi i ostrzega kierowcę w przypadku niezamierzonego najechania na linie ograniczające.

Volvo FH przejeżdżające przez taflę wody.


9: 9: Rygorystyczne testy jakościowe
W fazie projektowania Volvo FH prowadzone są rygorystyczne testy jakościowe. Wiele z nich Volvo Trucks przeprowadza tu, w ośrodku doświadczalnym Hällered w Szwecji.  

Grupa żółtych Volvo FH stojących w szeregu obok siebie


8: Budowa świadomości
Ważna dla Volvo Trucks ważna jest budowa świadomości bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na przykład, w Holandii specjalne pojazdy Volvo Safety Trucks były wykorzystywane przez dealerów jako pojazdy demonstracyjne. Celem było promowanie wśród klientów systemów bezpieczeństwa oferowanych przez Volvo Trucks, takich jak m.in. Układ Stabilizacji Toru Jazdy, Układ Monitorowania Pasa Ruchu, Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy, Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu i aktywny tempomat. 

Mężczyzna i dziecko siedzące w fotelu kierowcy samochodu ciężarowego


7: Zatrzymaj się, popatrz, pomachaj
Ponieważ najbardziej narażonymi na niebezpieczeństwo w ruchu drogowym są dzieci, Volvo Trucks w 2015 r. zainicjowało kampanię „Zatrzymaj się, popatrz, pomachaj”. Jej celem jest objaśnianie dzieciom zagrożeń, na jakie są narażone na drodze każdego dnia.

Mężczyzna i kobieta pochyleni obok koła pojazdu


6: Zespół ds. Badania Rzeczywistych Wypadków

Czy wiesz, że Volvo Trucks posiada własny Zespół ds. Badania Rzeczywistych Wypadków?
Od czasu swojego powstania w 1969 r. zespół ten zbadał i przeanalizował ponad 1700 wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, przyglądając się czynnikom towarzyszącym wypadkom. Pozyskane informacje stanowią nieocenioną pomoc w pracach badawczych i opracowywaniu nowych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa.  

Kabina Volvo FH po teście zderzeniowym


5: Test zderzeniowy
Volvo Trucks przeprowadziło tysiące symulowanych testów zderzeniowych i około 100 testów rzeczywistych, które pomogły inżynierom Volvo Trucks opracować jedną z najbezpieczniejszych na świecie kabin samochodu ciężarowego. 

Wnętrze kabiny Volvo FH


4: Poduszka powietrzna
W 1995 r. Volvo Trucks zostało pierwszym producent samochodów ciężarowych. który wprowadził w swoich pojazdach poduszkę powietrzną kierowcy. Poduszka chroni kierowcę przed skutkami działania sił występujących podczas zderzenia czołowego. 

Mężczyzna zapinający pas bezpieczeństwa


3: Pas bezpieczeństwa
Zapinanie pasa bezpieczeństwa to prosty sposób na zapewnienie sobie bezpieczeństwa, gdy dochodzi do wypadku. Pas bezpieczeństwa został wprowadzony do pojazdów Volvo Trucks w latach siedemdziesiątych ub. wieku. 

Volvo FH jadące w górskiej scenerii


2: 2: Szwedzki test wytrzymałości kabiny.
Test zderzenia z nieruchomą barierą. Test przewrócenia pojazdu. Test zderzenia bocznego. Test zderzenia czołowego. Szwedzki test wytrzymałości kabiny jest surowy, ale stanowi gwarancję, że podczas prac nad uczynieniem Volvo FH maksymalnie bezpiecznym niczego nie przeoczono. Nawet ekspres do kawy poddano testowi zderzeniowemu, by mieć pewność, że w razie wypadku żaden element w kabinie Cię nie zrani. 

Stalowy korpus kabiny Volvo


1: Konstrukcja kabiny
Każda kabina Volvo Trucks jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości (HSS). Dzięki temu kabiny samochodów ciężarowych Volvo mają najlepszy w branży stosunek wytrzymałości do masy. Dzięki temu również jednocześnie jesteśmy jedynym producentem pojazdów, który spełnia lub przewyższa standardy szwedzkiego testu wytrzymałości. 

Informacje pokrewne