Trucks

Patent na grilla

Oglądane z daleka, przednie kraty wlotu powietrza w Volvo FH i FH16 są wyraźnie rozpoznawalne. Są wyraziste, a przy tym niezwykle praktyczne. Co więc się kryje za ich projektem?
Ismail Ovacik obok modeli
– Nowe kraty wlotu powietrza zapewniają optymalny napływ powietrza chłodzącego silnik, co jest niezbędne dla jego prawidłowego działania i utrzymania niskiego poziomu emisji spalin – mówi Ismail Ovacik, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks.

Gdy zmodernizowane Volvo FH i FH16 zostały wprowadzone na rynek, w 2012 r., nowy początek dla tych, flagowych modeli obwieściło kilka kluczowych zmian w ich wyglądzie. W celu spełnienia nadchodzących norm emisji spalin Euro 6 konieczne było zmodyfikowanie niektórych elementów pojazdu. Jedna z istotniejszych zmian, jaką musieli uwzględnić projektanci Volvo Trucks w Goeteborgu, dotyczyła poprawy chłodzenia silnika.

Efektem ich pracy są zoptymalizowane kraty wlotu powietrza dla obydwu pojazdów, polepszające zarówno skuteczność chłodzenia, jaki cyrkulację powietrza wokół silnika. – Nowe kraty wlotu powietrza zapewniają optymalny napływ powietrza chłodzącego silnik, co jest niezbędne dla jego prawidłowego działania i utrzymania niskiego poziomu emisji spalin – mówi Ismail Ovacik, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks. Przyglądając się z bliska konstrukcji maskownic w obydwu samochodach ciężarowych, natychmiast można dostrzec kunszt, z jakim zostały wykonane. Każdą sześciokątną komórkę siatki tworzącej strukturę kraty wymodelowano indywidualne pod kątem zapewniania maksymalnej efektywności, zaś kształt całości nawiązuje do powtarzalnych wzorów obserwowanych w naturze. – Projektowanie ikony oznacza wysoką dbałość o detale charakterystyczne dla naszej marki – kontynuuje Ovacik. – Dlatego też w projekt kraty wlotu powietrza włożyliśmy wiele kreatywnej pracy. Ale tak naprawdę, ze względu na rozmiar krat, największym wyzwaniem okazała się ich produkcja.

Mimo że są częścią tej samej rodziny, te dwie kraty wlotu powietrza dość wyraźnie różnią się od siebie. Krata wlotu powietrza w Volvo FH składa się z pojedynczej płaszczyzny sześciokątnych komórek. W Volvo FH16 zaś zastosowano dodatkową warstwę metaliczną na czarnej bazie, nadając kracie efekt trójwymiarowości. – Obydwie odmiany zostały dobrze przyjęte przez klientów, ale większa popularnością cieszy się grill z FH16 – mówi Ismail.

To była praca wykonywana z zamiłowaniem. Jej rezultat chyba można nazwać dziełem sztuki Volvo.

W 2012 r., gdy zmodernizowane samochody ciężarowe trafiły na rynek, kraty wlotu powietrza w Volvo FH i FH16 były pierwszymi z nowej generacji, służąc późnej jako szablon dla następnych projektów, opracowywanych w związku z modernizacją kolejnych modeli pojazdów Volvo Trucks.

Jak mówi Ismail, krata wlotu powietrza w FH to jeden z największych elementów z tworzywa sztucznego w branży samochodów ciężarowych. „To była praca wykonywana z zamiłowaniem. Jej rezultat chyba można nazwać dziełem sztuki Volvo.”

Ismail Ovacik

Stanowisko: Główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Group Truck Technology.
Wiek: 37 lat
Staż pracy w Volvo: 9 lat.
Miejsce pracy: Europejskie studio projektowe Volvo Group Trucks Technology w Goeteborgu, w Szwecji.