Trucks

Polska

×
Patent na grilla
Oglądane z daleka, przednie kraty wlotu powietrza w Volvo FH i FH16 są wyraźnie rozpoznawalne. Są wyraziste, a przy tym niezwykle praktyczne. Co więc się kryje za ich projektem?
Ismail Ovacik obok modeli

– Nowe kraty wlotu powietrza zapewniają optymalny napływ powietrza chłodzącego silnik, co jest niezbędne dla jego prawidłowego działania i utrzymania niskiego poziomu emisji spalin – mówi Ismail Ovacik, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks.

Gdy zmodernizowane Volvo FH i FH16 zostały wprowadzone na rynek, w 2012 r., nowy początek dla tych, flagowych modeli obwieściło kilka kluczowych zmian w ich wyglądzie. W celu spełnienia nadchodzących norm emisji spalin Euro 6 konieczne było zmodyfikowanie niektórych elementów pojazdu. Jedna z istotniejszych zmian, jaką musieli uwzględnić projektanci Volvo Trucks w Goeteborgu, dotyczyła poprawy chłodzenia silnika.

Efektem ich pracy są zoptymalizowane kraty wlotu powietrza dla obydwu pojazdów, polepszające zarówno skuteczność chłodzenia, jaki cyrkulację powietrza wokół silnika. – Nowe kraty wlotu powietrza zapewniają optymalny napływ powietrza chłodzącego silnik, co jest niezbędne dla jego prawidłowego działania i utrzymania niskiego poziomu emisji spalin – mówi Ismail Ovacik, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks. Przyglądając się z bliska konstrukcji maskownic w obydwu samochodach ciężarowych, natychmiast można dostrzec kunszt, z jakim zostały wykonane. Każdą sześciokątną komórkę siatki tworzącej strukturę kraty wymodelowano indywidualne pod kątem zapewniania maksymalnej efektywności, zaś kształt całości nawiązuje do powtarzalnych wzorów obserwowanych w naturze. – Projektowanie ikony oznacza wysoką dbałość o detale charakterystyczne dla naszej marki – kontynuuje Ovacik. – Dlatego też w projekt kraty wlotu powietrza włożyliśmy wiele kreatywnej pracy. Ale tak naprawdę, ze względu na rozmiar krat, największym wyzwaniem okazała się ich produkcja.

Ismail Ovacik i projekty

Mimo że są częścią tej samej rodziny, te dwie kraty wlotu powietrza dość wyraźnie różnią się od siebie. Krata wlotu powietrza w Volvo FH składa się z pojedynczej płaszczyzny sześciokątnych komórek. W Volvo FH16 zaś zastosowano dodatkową warstwę metaliczną na czarnej bazie, nadając kracie efekt trójwymiarowości. – Obydwie odmiany zostały dobrze przyjęte przez klientów, ale większa popularnością cieszy się grill z FH16 – mówi Ismail.

W 2012 r., gdy zmodernizowane samochody ciężarowe trafiły na rynek, kraty wlotu powietrza w Volvo FH i FH16 były pierwszymi z nowej generacji, służąc późnej jako szablon dla następnych projektów, opracowywanych w związku z modernizacją kolejnych modeli pojazdów Volvo Trucks.

Jak mówi Ismail, krata wlotu powietrza w FH to jeden z największych elementów z tworzywa sztucznego w branży samochodów ciężarowych. „To była praca wykonywana z zamiłowaniem. Jej rezultat chyba można nazwać dziełem sztuki Volvo.”

Ismail Ovacik

Stanowisko: Główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Group Truck Technology.
Wiek: 37 lat
Staż pracy w Volvo: 9 lat.
Miejsce pracy: Europejskie studio projektowe Volvo Group Trucks Technology w Goeteborgu, w Szwecji.