Goeteborg obiera proekologiczny kierunek

Volvo Trucks rozpocznie sprzedaż w pełni elektrycznych elektryczny samochodów ciężarowych w Europie w 2019 r., ale kilka elektrycznych Volvo FL już w tym roku pojawi się na ulicach Goeteborga – rodzinnego miasta Volvo Trucks z ekologicznymi ambicjami. Pojazdy te są częścią planu tworzenia nowego typu dzielnic i uczynienia miasta bardziej atrakcyjnym.
Volvo FL Electric w centrum Goeteborga

Volvo Trucks, wspólnie z firmami transportowymi TGM i Schenker, wprowadza do eksploatacji w Goeteborgu elektryczny pojazd dystrybucyjny, który zostanie wykorzystany w dostawach produktów spożywczych.

Horyzont ponad Goeteborgiem – rodzinnym miastem Volvo Trucks – jest usiany żurawiami budowlanymi. Do 2035 r. miasto ma powiększyć swoje terytorium o jedną trzecią. Przebudowywane są także duże obszary w jego centrum, tak aby mogły pomieścić więcej ludzi i dróg.

Przedsięwzięcie to, choć poważne, w żaden sposób nie jest unikatowe dla Goeteborga. Przewiduje się, że do 2030 r. do miast na całym świecie przeprowadzi się blisko miliard ludzi. 

Żeby zrobić miejsce dla nowych mieszkańców, Goeteborg planuje utworzenie licznych, nowych i gęsto zabudowanych dzielnic o mieszanych funkcjach, łączących w sobie budynki mieszkalne, biura i sklepy. 

Panorama Goeteborga

Goeteborg chce sprostać wyzwaniu, jakim jest rosnąca populacja, pozostając przy tym atrakcyjnym miejscem do życia, o minimalnym oddziaływaniu na środowisko naturalne.

Dyrektor wydziału planowania przestrzennego miasta Goeteborga, Henrik Kant, ma nadzieję, że elektryczne samochody ciężarowe odegrają ważną rolę w tym, by ten nowy kształt miasta okazał się sukcesem i miał zrównoważony charakter. 

Henrik Kant

Zdaniem Henrika Kanta, dyrektora wydziału planowania przestrzennego miasta Goeteborga, elektryczne samochody ciężarowe umożliwiają inne niż dotychczas planowanie miast.

– Ponieważ pojazdy elektryczne są cichsze i nie emitują spalin, możemy inaczej planować nasze miasta. Technologia ta pozwala na stosowanie nowych rozwiązań, takich jak na przykład mniej restrykcyjne godziny dostaw, czy też trasy autobusowe poprowadzone bliżej budynków mieszkalnych. Dzięki temu łatwiej jest projektować bardziej zwarte dzielnice o mieszanych funkcjach.

Jeszcze na swoim poprzednim stanowisku, dyrektora wydziału gospodarki wodnej i komunalnej, Henrik Kant zadbał o to, by elektryczne samochody ciężarowe zostały włączone do strategii utrzymania czystości w mieście. 

– W Goeteborgu realizujemy już politykę wykorzystywania niskoemisyjnych samochodów ciężarowych, zasilanych paliwami innymi niż kopalne. Używamy pojazdów zasilanych biogazem lub HVO – paliwem wytwarzanym z produktów ubocznych procesu przerobu mięsa – mówi Henrik Kant. 

Elektryczne samochody ciężarowe pozwalają miastu na wykonanie kolejnego dużego kroku we właściwym kierunku. 

– Wizją Goeteborga jest bycie zwartym, przyjaznym dla środowiska naturalnego miastem. Musimy zdecydowanie dążyć do jak największego ograniczenia emisji spalin, zwłaszcza w centrum miasta. Równocześnie możemy znacznie zredukować emisję hałasu.

Wizją Goeteborga jest bycie zwartym, przyjaznym dla środowiska naturalnego miastem. Musimy zdecydowanie dążyć do jak największego ograniczenia emisji spalin, zwłaszcza w centrum miasta.

Henrik Kant

Dyrektor wydziału planowania przestrzennego miasta Goeteborga

Jonas Odermalm

Jonas Odermalm, dyrektor ds. strategii produktowej Volvo FL i Volvo FE w Volvo Trucks.

Kilka lat temu miasto Goeteborg zwróciło się do Volvo z prośbą o zaprojektowanie elektrycznej śmieciarki ściśle według przedstawionej specyfikacji, uwzględniającej szczególne wymagania w zakresie tras, topografii terenu, prędkości jazdy i ładowności. Jednym z kryteriów była zdolność do transportu pięciu ton ładunku, a także wydajność akumulatorów umożliwiająca całodzienne użytkowanie pojazdu po jednokrotnym ich naładowaniu. I właśnie teraz ten elektryczny samochód ciężarowy trafia do eksploatacji. Jeżeli okaże się sukcesem, Goeteborg ma nadzieję powiększyć flotę tego typu pojazdów.

Zdaniem Henrika Kanta, samochody ciężarowe z napędem elektrycznym powinny dodatkowo zapewnić kierowcom lepsze warunki pracy: 

– W sektorze komunalnym odnotowuje się jeden z najwyższych w kraju wskaźników urazów zawodowych wśród pracowników. Dlatego naturalne jest, że chcemy sprawdzać wszelkie rozwiązania, które mogłyby polepszyć warunki pracy.

W tym roku na ulicach pojawi się jeszcze jeden samochód ciężarowy Volvo z napędem elektrycznym. Volvo Trucks, wspólnie z firmami transportowymi TGM i Schenker, wprowadza do eksploatacji elektryczny pojazd dystrybucyjny, który zostanie wykorzystany w dostawach produktów spożywczych. 

– Pojazdy elektryczne mają wiele zalet – mówi Jonas Odermalm, dyrektor ds. strategii produktowej Volvo FL i Volvo FE w Volvo Trucks. – Nie tylko emitują mniej zanieczyszczeń i hałasu, ale także – dzięki potencjalnej możliwości przesunięcia dużej części dostaw poza godziny szczytu komunikacyjnego – mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności i punktualności dostaw wskutek skrócenia czasu dojazdu.  

Pojazdy elektryczne mogą zwiększyć wydajność i punktualność dostaw.

Jonas Odermalm

Dyrektor ds. strategii produktowej Volvo FL i Volvo FE w Volvo Trucks

Lars Mårtensson

Zdaniem Larsa Mårtenssona, dyrektora ds. ochrony środowiska i innowacyjności, w Volvo Trucks, elektryfikacja samochodów ciężarowych będzie stawała się priorytetem w coraz większej liczbie miast.

Jednakże samo posiadanie elektrycznych samochodów ciężarowych to nie wszystko. 

– Pojazdy elektryczne to tylko jeden z elementów potrzebnych do zapewnienia zrównoważonego transportu i wykorzystania elektryfikacji na większą skalę. Oprócz nich potrzebne są jeszcze odpowiednie przepisy, stacje ładowania akumulatorów oraz infrastruktura. Tylko wtedy użytkowanie pojazdów elektrycznych będzie naprawdę opłacalne dla firm. Klienci i miasta inwestujące w tę technologię muszą również z szerszej perspektywy patrzeć na system transportowy i umieć dostrzec w nim wartość dla ich własnych marek, jakości życia i środowiska naturalnego.

Miasto Goeteborg ma ambicję stać się centrum logistycznym Skandynawii i dlatego przyjmuje na siebie rolę poligonu doświadczalnego dla nowych rozwiązań.

Obecnie utrzymuje dwie linie obsługiwane przez elektryczne autobusy. Ma też sporo pojazdów hybrydowych. Ponadto miejscowi producenci samochodów osobowych na wybranych trasach testują zautomatyzowane pojazdy, zaś Goeteborg zyskał światowy rozgłos dzięki budowie kolejki linowej łączącej brzegi cieśniny w centrum miasta, o zdolności przewozowej 4000–6000 osób na godzinę, która zostanie włączona do miejskiego systemu transportu publicznego. 

Jak więc może wyglądać życie przyszłych mieszkańców miasta?

– Mam nadzieję, że w roku 2035 nie będziemy skupiać się na hałasie czy jakości powietrza, ponieważ problemy te będą już w znacznej mierze rozwiązane – mówi Henrik Kant. 

Dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności, w Volvo Trucks, Lars Mårtensson, sądzi, że rozwiązania wypracowane Goeteborgu zostaną zaimplementowane także w innych miastach.

Chcemy zwiększyć skalę i już rozpoczęliśmy próby także w innych miastach.

Lars Mårtensson

Dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks

– Chcemy zwiększyć skalę i już rozpoczęliśmy próby także w innych miastach, między innymi w Hamburgu. To część planu budowy atrakcyjnego miasta, w którym przyjemnie się mieszka. Samochody ciężarowe dotąd nie były priorytetem, jeżeli chodzi o przechodzenie na napęd elektryczny, ale my to właśnie zmieniamy – wspólnie z naszymi partnerskimi miastami.

Volvo FL Electric

Ze względu na swój znacznie niższy poziom emitowanego hałasu, elektryczne samochody ciężarowe mogą być wykorzystywane do realizacji dostaw godzinach nocnych, co potencjalnie przełoży się na zmniejszenie zatłoczenia dróg w godzinach szczytu.

Samochody ciężarowe testowane w Goeteborgu

  • Pierwsze pojazdy Volvo FL Electric będą użytkowane przez firmę komunalną Renova oraz firmę transportową TGM.
  • Napędzany wyłącznie elektrycznie samochód ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej 16 t, przeznaczony dla transportu dystrybucyjnego, komunalnego i innych zastosowań na obszarach miejskich.
  • Układ napędowy: silnik elektryczny o mocy maksymalnej 185 kW, maks. moc ciągła 130 kW, dwubiegowa skrzynia biegów, wał napędowy, tylna oś napędowa. Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego: 425 Nm. Maks. moment obrotowy na kołach napędowych: 16 kNm.
  • Magazyn energii: od dwóch do sześciu akumulatorów litowo-jonowych, wydajność od 100–300 kWh. 
  • Zasięg pojazdu: do 300 km.
  • Ładowanie akumulatorów: standardowe prądem przemiennym (AC) z sieci przesyłowej (22 kW) lub szybkie prądem stałym (DC) za pośrednictwem urządzenia CCS/Combo2 (do 150 kW). 
  • Czas ładowania akumulatorów – od zera do maksimum: ładowanie szybkie, 1-2 godziny (ładowanie prądem stałym), ładowanie nocne do 10 godzin (ładowanie prądem przemiennym) – dla akumulatorów o wydajności 300 kWh.

Goeteborg, fakty

570 000 – Populacja Goeteborga, drugiego największego miasta w Szwecji. Goeteborg jest siedzibą Volvo od chwili założenia tej firmy w 1926 r.

140 000 – O tyle wg szacunków zwiększy się liczba mieszkańców Goeteborga do roku 2035
– wzrost o jedną trzecią.

12 – Liczba przyjętych przez miasto celów proekologicznych, ukierunkowanych na zapewnienie dobrych warunków do życia i zrównoważonego rozwoju. Trzy cele odnoszą się bezpośrednio do transportu:

  • Ograniczone oddziaływanie na klimat.
  • Czyste powietrze.
  • Właściwa infrastruktura.

Informacje pokrewne

„Nie” dla oporu powietrza

Koszty paliwa stanowią jedną trzecią całkowitych kosztów firmy transportowej. Dzięki udoskonaleniu własności aerodynamicznych, w połączeniu z nowym silnikiem, spełniającym normę EURO 6 Step C, Volvo Trucks stwarza szansę zaoszczędzenia nawet trzech ...

Do branży transportowej szybko wkracza cyfrowa rewolucja

Telematyka, łączność, big data, usługi w chmurze i internet przedmiotów prowadzą do cyfrowej rewolucji w branży samochodów ciężarowych. Największy potencjał tkwi w usługach, a Volvo Trucks za wszelką cenę dąży do całkowitego wyeliminowania ...

Londyn domaga się bezpieczeństwa

Londyn uczynił wyeliminowanie wypadków drogowym swoim najwyższym priorytetem. Według wstępnej propozycji, od 2020 r. wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton będą musiały posiadać specjalne zezwolenie, by móc operować w tym mieście. Inne ...