Trucks

Pierwszy elektryczny samochód ciężarowy w Göteborgu

Göteborg, rodzinne miasto Volvo Trucks, ma wielkie ambicje, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój. W tym roku miasto otrzymało pierwszy całkowicie elektryczny samochód ciężarowy, co jest niewielkim, ale ważnym krokiem w stronę elektryfikacji transportu komercyjnego. Jak jednak doszło do tego, że na ulicach Göteborga pojawił się pierwszy samochód ciężarowy z napędem elektrycznym?
Göteborg, zachód słońca.

„Wiosną 2016 r. miejski wydział ds. zrównoważonej gospodarki wodą i odpadami poprosił nas o zbadanie możliwości skonstruowania całkowicie elektrycznej śmieciarki. Chodziło o możliwość zastosowania jej w projekcie mającym wykazać, jak inteligentniejsze i bardziej ekologiczne metody transportu przyczyniają się do tworzenia atrakcyjniejszego środowiska miejskiego” — relacjonuje Jonas Odermalm odpowiedzialny za strategię produktu Volvo FL i Volvo FE w Volvo Trucks. 

W ten sposób intensywna współpraca pomiędzy miastem Göteborg oraz firmami Volvo Trucks, JOAB i Renova została rozpoczęta. Każdy z tych czterech podmiotów odgrywał inną rolę: klienta, konstruktora pojazdów, producenta zabudów oraz operatora, ale ich działania były wspólne.  

Zaczęliśmy od zbadania trasy, którą powinna jeździć elektryczna śmieciarka, oraz konfiguracji pojazdów aktualnie używanych na tej trasie. Interesowało nas, jak daleko jeżdżą, jaką szybkość osiągają, jak są obciążone, ile mają przystanków podczas jednej zmiany, a także czy jeżdżą po pagórkowatym, czy płaskim terenie” — wyjaśnia Jonas Odermalm.

Specyfikację pojazdu spełniającego wymagania projektowe utworzono na podstawie danych uzyskanych z analiz i porównań różnych czynników. Parametry do obliczania spodziewanego zużycia energii przez pojazd były następujące: masa całkowita pojazdu 19 ton, ładowność 5 ton, trasy dzienne od 60 do 70 km i 128 przystanków na zbieranie śmieci. Ponieważ jest to śmieciarka, należało także uwzględnić zużycie energii przez nadwozie/moduł zgniatacza.  

Po określeniu potrzeb energetycznych i warunków ruchu zespół projektowy przyjrzał się bliżej różnym wariantom dostarczania energii. Wiele akumulatorów zwiększyłoby zasięg, ale takie rozwiązanie miałoby także negatywny wpływ na ładowność pojazdu. Mniej akumulatorów to większa ładowność, ale z drugiej strony konieczność częstszego ładowania. 

„Czy trzeba by stworzyć możliwości szybkiego ładowania na trasie, czy też ładowanie akumulatorów w nocy mogłoby być wystarczające? Przed podjęciem ostatecznej decyzji zbadaliśmy wiele możliwości” — mówi Hayder Wokil odpowiedzialny za udział Volvo Trucks w projekcie. 

Rozwiązaniem jest pojazd z trzema akumulatorami o łącznej pojemności 150 kWh — wystarczającej do przepracowania pełnej zmiany bez dodatkowego doładowywania. Ponieważ zaś śmieciarki są używane tylko w ciągu dnia, podjęto decyzję o ładowaniu ich w nocy za pomocą standardowej sieci zasilającej.  

Na początku lata 2017 r. śmieciarka została zbudowana na podwoziu Volvo FL. Zainstalowano elektryczny układ napędowy, a podwozie i kabinę dostosowano do potrzeb nowej technologii. Po sześciu miesiącach prac projektowych i optymalizacyjnych na początku 2018 śmieciarka została wyposażona w nadwozie. Zanim pojazd prowadzony przez kierowców z firmy Renova rozpocznie regularną pracę na ulicach Göteborga, przejdzie jeszcze końcowe dostosowania i certyfikację; zostanie także przeprowadzone szkolenie kierowców i mechaników.