Trucks

Niezagracona przestrzeń

Deska rozdzielcza Volvo o charakterystycznej, wyrazistej i prostej formie, łączy w sobie klasyczny skandynawski styl z użytecznością i funkcjonalnością.
Carin Larsson
Carin Larsson, starszy specjalista ds. interakcji w dziale Product Design Volvo Group Trucks Technology, kierowała pracami nad nową deską rozdzielczą Volvo Trucks.

Deska rozdzielcza jest w gruncie rzeczy miejscem spotkania kierowcy z pojazdem. To tam odbywa się najwięcej interakcji, więc jej forma ma zasadnicze znaczenie dla doznań kierowcy podczas jazdy. Powinna umożliwiać kierowcy maksymalnie łatwe i sprawne prowadzenie pojazdu, poprzez zapewnienie czytelnych informacji i łatwego dostępu do elementów sterujących.

Pierwszym etapem w projektowaniu najnowszej deski rozdzielczej Volvo Trucks było zidentyfikowanie, które główne jej elementy są najczęściej wykorzystywane. Po przeprowadzeniu zakrojonych na dużą skalę badaniach, obejmujących ankietowanie i rozmowy z kierowcami samochodów ciężarowych, zespół projektantów został zaskoczony niektórymi ich wynikami.

– Okazało się, że wiele wskaźników na desce rozdzielczej znajduje się tam tylko z powodu tradycji – po prostu dotychczas nikt nie zakwestionował ich sensu ich istnienia – mówi Carin Larsson, starszy specjalista ds. interakcji w dziale Product Design, w Volvo Group Trucks Technology. – A to przecież jest jednym kluczowych aspektów zawodu projektanta: ustawiczne kwestionowanie i znajomość ograniczeń, ponieważ tylko wtedy można stworzyć coś lepszego.

Dlatego z deski rozdzielczej usunięto wiele małych wskaźników zegarowych, zastępując je wyświetlaczem. Następnie dwa główne wskaźniki: prędkościomierz i obrotomierz – które tradycyjnie znajdowały się obok siebie, połączono w jeden, umieszczony centralnie wskaźnik. Rezultatem jest bardziej uporządkowany, czytelny zestaw wskaźników o unikatowym wyglądzie. 

– Bardzo istotna jest przestrzeń, ponieważ daje poczucie spokoju i zapewnia przejrzystość – wyjaśnia Larsson. – Deska rozdzielcza przeładowana lampkami kontrolnym i wyświetlaczami może wyglądać jak choinka. Wprowadza wizualny bałagan i rozprasza uwagę kierowcy. Ale dzięki uproszczeniu formy można poprawić jej funkcjonalność.  

To samo podejście zastosowano do reszty deski rozdzielczej, wprowadzając duże, wyraźnie oznakowane elementy sterujące, rozmieszczone tak, by było łatwo zlokalizować poszczególne funkcje. Celem jest umożliwienie kierowcy koncentrowania się na drodze, bez konieczności szukania wzrokiem wskaźników i przełączników. Co więcej, całe wnętrze kierowcy musi współgrać, tworząc spójną przestrzeń, ponieważ w ten właśnie sposób będzie doświadczane przez kierowcę.

Oczywiste jest, że głównym aspektem prac projektowych, prowadzonych przez Carin Larsson i cały zespól w Volvo Group Trucks Technology, była interakcja człowieka z pojazdem. – Jako specjaliści od interakcji, jesteśmy od samego początku włączeni w proces projektowy. Naszym zadaniem jest zadbać o zdroworozsądkowe i logiczne rozmieszczenie poszczególnych elementów – dodaje Carin Larsson. – W niektórych firmach najpierw projektuje się elementy sprzętowe, do których potem swoje koncepcje muszą dopasować specjaliści od interakcji. W efekcie powstaje produkt cechujący się słabą interakcją i nie najlepszą funkcjonalnością.

Jako projektant, musisz wszystko kwestionować. Tylko wtedy jesteś w stanie zrobić coś inaczej i stworzyć coś lepszego.

Poza użytecznością i funkcjonalnością, niezagracona deska rozdzielcza podkreśla także typowo skandynawską, minimalistyczną estetykę samochodu ciężarowego, która również stanowiła ważne kryterium dla projektantów. Idealnie, wnętrze kabiny powinno być na tyle unikatowe i charakterystyczne, by każdy natychmiast po zajęciu miejsca za kierownicą odczuł, że prowadzi samochód ciężarowy Volvo. 

– Volvo jest marką premium i projekt musi to odzwierciedlać. Opinie, jakie otrzymujemy od klientów potwierdzają, że po wejściu do kabiny mają oni wrażenie wysokiej jakości – tak więc deska rozdzielcza rzeczywiście komunikuje ważny przekaz.  

Carin Larsson

Stanowisko: Starszy specjalista ds. interakcji w dziale Product Design, Volvo Group Trucks Technology
Wiek: 45 lat.
Staż pracy w Volvo: 11 lat.
Miejsce pracy: Europejskie studio projektowe Volvo Group Trucks Technology w Goeteborgu, w Szwecji.