Trucks

Doskonalenie aerodynamiki – w poszukiwaniu równowagi

Udoskonalenia w obszarze aerodynamiki nowego Volvo FH były decydującym czynnikiem, sprzyjającym poprawie rentowności klientów.
Joakim Sällberg
Joakim Sällberg, starszy projektant w Volvo Trucks, uważa, że wprowadzając zmiany, trzeba raczej patrzeć na cały pojazd, niż koncentrować się na wybranym, pojedynczym aspekcie lub podzespole.

W 2012 r. na rynek został wprowadzony najnowszy model Volvo FH. Większy, bezpieczniejszy i jeszcze bardziej ergonomiczny od swojego poprzednika, ustanowił nowy wzorzec w segmencie transportu długodystansowego. Udoskonalenia wprowadzone w nowym modelu objęły także cechy aerodynamiczne pojazdu. Ponieważ Volvo FH jest przeznaczone specjalnie dla transportu długodystansowego i zwykle porusza się z prędkością 70 km/h lub większą, korzyści z poprawy jego własności aerodynamicznych mogą być znaczne.

Ulepszenie już i tak dobrze dopracowanego pojazdu było trudnym zadaniem dla Joakima Sällberga i jego współpracowników z Volvo Trucks w Goeteborgu. – Pomimo powiększenia wnętrza kabiny o metr sześcienny, zdołaliśmy poprawić jej własności aerodynamiczne. Najważniejsze jest zachowanie właściwej równowagi między cechami samochodu ciężarowego. Wprowadzając zmiany, trzeba raczej patrzeć na cały pojazd, niż koncentrować się na wybranym, pojedynczym aspekcie lub podzespole. Zawsze należy brać pod uwagę kombinację czynników.

W najnowszym Volvo FH wprowadzono zmiany w wielu obszarach, lecz te najbardziej radykalne i zapewniające największą poprawę mają postać nowych linii z przodu i po bokach kabiny. Rezultatem jest znaczne zmniejszenie oporu powietrza, umożliwiające osiąganie lepszej ekonomiki paliwowej. Takie ukierunkowane korekty w obszarze aerodynamiki mogą odegrać decydującą rolę w branży, w której miarą zysku są tonokilometry.

Zmodyfikowane spoilery kabiny, wnęki kół, spoiler pod zderzakiem i błotniki także przyczyniają się do poprawy wydajności Volvo FH przy dużych prędkościach jazdy. Co więcej, projektanci zdołali powiększyć wnętrze kabiny o metr sześcienny, bez negatywnego wpływu na jej właściwości aerodynamiczne. Jak mówi Joakim Sällberg, wprowadzając jakąkolwiek zmianę w pojeździe, należy dążyć do równowagi: 

– Przód, spód samochodu ciężarowego lub przyczepy, jej tylna część – wszystkie te elementy oddziałują na siebie nawzajem pod względem aerodynamicznym. Na etapie projektowania mierzymy szczeliny i położenie elementów, tak aby określić najlepsze dopasowanie powierzchni. Na przykład, opracowując linie kabiny nowego Volvo FH, przy każdej modyfikacji musieliśmy brać pod uwagę sposób brudzenia się powierzchni. Znalezienie rozwiązania wymagało pracy nad całą bryłą pojazdu.

Chociaż proces projektowania nowoczesnego samochodu ciężarowego jest zawansowany technicznie i skomplikowany, Joakim Sällberg określa siebie jako „człowieka ołówka i papieru”, który na poszczególnych etapach projektów współpracuje z grupą 15–20 osób.

Przód, spód samochodu ciężarowego lub przyczepy, jej tylna część – wszystkie te elementy oddziałują na siebie nawzajem pod względem aerodynamicznym.

– Liczą się przede wszystkim potrzeby klientów i usprawnienia aerodynamiczne muszą być im podporządkowane. Jest tak zawsze, gdy nad czymś pracujemy. Ważne jest, by projekt podobał się klientom i był ponadczasowy. Każda wprowadzana przez nas cecha zawsze reprezentuje kluczowe wartości Volvo, które są istotą wszystkiego, co robimy.

Joakim Sällberg

Stanowisko: Starszy projektant
Wiek: 40 lat
Staż pracy w Volvo: 10