Trucks

Sposób na wspaniały widok

Lusterka wsteczne nowego Volvo FH zaprojektowano z myślą o zapewnieniu doskonałej widoczności, ale także spójnego wyglądu pojazdu.
Ismail Ovacik szkicuje.
– Geometria ma duże znaczenie. Cztery osobne lusterka musiały zostać zintegrowane i dlatego postaraliśmy się, by wyglądały jak jedna całość – mówi Ismail Ovacik.

Z jakim poziomem szczegółowości opracowuje się styl wizualny samochodu ciężarowego? I co wszystkie te detale mogą komunikować? Gdy Volvo Trucks projektowało nowe, zapewniające lepszą widoczność lusterka wsteczne,

najważniejszym kryterium było, oczywiście, bezpieczeństwo. Ale ważne było także wykreowanie mocnego wrażenia estetycznego, podkreślającego tę nową jakość.

Nowe Volvo FH zadebiutowało na rynku w 2012 r., łącząc w sobie szereg przełomowych rozwiązań technicznych. Ten, jeden z najbardziej udanych modeli samochodów ciężarowych na świece,

zyskał również nowy styl. Przy projektowaniu nowej kabiny FH skoncentrowano się na funkcjonalności i ergonomii. Całość, uzupełniona o wiele udoskonalonych elementów bezpieczeństwa, została bardzo dobrze przyjęta prze rynek.

Prace nad nowymi lusterkami wstecznymi podjęto już w 2006 r. W Volvo Group Truck Technology głównym projektantem elementów zewnętrznych jest Ismail Ovacik. W rozmowie podkreśla istotną rolę specjalistów Volvo w dziedzinie inżynierii i ergonomii, którzy byli zaangażowani w proces redefiniowania lusterek wstecznych. – Naszym celem było dokonanie

fundamentalnej zmiany na lepsze. Ale jak zakomunikować światu, że samochody ciężarowe Volvo zapewniają najlepszą widoczność? Przekaz musiał być jasny, ponieważ bezpieczeństwo jest jedną z naszych kluczowych wartości.

W przypadku nowego FH zasadniczy obszar modernizacji dotyczył bezpośredniej widoczności. W Volvo FH poprzedniej generacji poważnym problemem były przednie słupki kabiny.

Chodzi nie tylko o zapewnienie kierowcy idealnej widoczności czy lepszej funkcjonalności, ale również o wyrażenie tych cech jako integralnych elementów pojazdu – większej całości.

W nowej konstrukcji zwiększono odstęp między lusterkami a słupkami. Dzięki temu kierowca ma lepszą widoczność bezpośrednią przez szyby boczne. Wspomniany odstęp jest duży m.in. za sprawą wąskich obudów lusterek – wkłady lusterek praktycznie nie posiadają obramowania, mają tylko jeden przegub i sporo wystają poza obudowę. Ponadto, w obudowie pomiędzy lusterkami zaprojektowano szczelinę, przez którą również może kierowca patrzeć.

Jasne jest, że taka a nie inna forma jest rezultatem dopracowania każdej linii i kąta. Podobnie skrupulatnie zaplanowano umiejscowienie lusterek w kierunku wzdłużnym, zaś ich ramiona elegancko łączą się z kabiną. 

 

– Geometria ma duże znaczenie – kontynuuje Ismail Ovacik. – Cztery osobne lusterka musiały zostać zintegrowane i dlatego postaraliśmy się, by wyglądały jak jedna całość.

Zaprojektowanie wyrazistego wizualnie elementu wymaga połączenia inżynierii z kreatywnością. Udoskonalone lusterka zewnętrzne spotkały się z aprobatą klientów, a także mediów. Są uznawane za niezaprzeczalnie lepsze, w porównaniu z poprzednim modelem.

Poza, co oczywiste, poprawą bezpieczeństwa, projektantom zależało także na stworzeniu detalu o wyrazistym stylu.

– Chcieliśmy, by odzwierciedlał on filozofię Volvo – podkreśla Ismail Ovacik. – Chodzi nie tylko o zapewnienie kierowcy idealnej widoczności czy lepszej funkcjonalności, ale również o wyrażenie tych cech jako integralnych elementów pojazdu – większej całości. Nasze projekty wyglądają jak wyglądają nie bez powodu. Stosując podejście „od ogółu do szczegółu”, dochodzimy do ostatecznej formy, która podkreśla tożsamość samochodu ciężarowego. Tożsamość Volvo.

Ismail Ovacik

STANOWISKO:Główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Group Truck Technology.
WIEK:
 36 lat.
STAŻ PRACY W VOLVO:
 8 lat.
MIEJSCE PRACY:
 Europejski ośrodek projektowy w Volvo GTT, Goeteborg, Szwecja.