Trucks

Najwyższy możliwy poziom umiejętności

Kierowcy o najwyższych umiejętnościach to podstawa. Szwedzka firma transportowa Jardlers Åkeri doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
Volvo FH w barwach Jardlers Åkeri.
Jardlers Åkeri współpracuje z Volvo Trucks w sprawie opracowania indywidualnego programu szkoleniowego dla swoich kierowców.

Do siedziby Jardlers Åkeri w mieście Lindesberg, w środkowej Szwecji, przybyło właśnie srebrzyste nowe Volvo FH. Fabrycznie nowy samochód ciężarowy lśni w słońcu, a menedżer floty Henrik Carlzon jest zachwycony. 

– To nasze drugie Volvo FH z nowej serii. Jest fantastyczne – mówi. 

Jardlers Åkeri to firma z długą historią. Swoją działalność rozpoczęła w 1931 r. 

Dziś jest jedną z wielu szwedzkich firm, które transportują podzespoły dla Volvo Trucks. W jej rodzinnym mieście, Lindesbergu, produkowane są osie napędowe, które Jardlers Åkeri dostarcza do fabryki Goeteborgu. 

Podczas dzisiejszego przekazania samochodu ciężarowego jest obecnych troje spośród dziewięciu kierowców firmy. Henrik Carlzon uznaje to za rzecz oczywistą: 

– Kierowcy muszą zostać szczegółowo zapoznani ze wszystkimi nowymi funkcjami w tym pojeździe. W razie ewentualnych problemów, zaoszczędzimy czas i pieniądze, jeżeli kierowca będzie wiedział, co konkretnie się stało. 

W przekazaniu pojazdu uczestniczą także: Henrik Svedberg, przedstawiciel dealera Volvo Trucks, firmy Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB, oraz Andrew Low, odpowiedzialny w Volvo Trucks za szkolenie kierowców. 

– Jardlers Åkeri do znakomity przykład firmy transportowej, która postanowiła zainwestować w szkolenie swoich kierowców. To najwłaściwsze podejście. Przecież to właśnie kierowcy mogą zaoszczędzić naprawdę duże sumy, korzystając z funkcji pojazdu we właściwy sposób – mówi Andrew Low. 

Chcemy się jakoś odwdzięczyć naszym kierowcom, którzy wykonują doskonałą pracę.

Ale szkolenie jest ważnie nie tylko ze względu na zapoznanie się z nowym samochodem ciężarowym. 

Od 10 września 2009 r. każdy kierowca zawodowy w Unii Europejskiej musi posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowych (CPC). Kierowcy, którzy w chwili wejścia tego obowiązku w życie, już posiadali prawo jazdy odpowiedniej kategorii, musieli odbyć 35-godznny kurs, by zdobyć wymagane świadectwo kwalifikacji. Każdy kraj członkowski UE we własnym zakresie określa termin, przed upływem którego należy to szkolenie ukończyć. W Szwecji został on ustalony na 10 września 2016 r. 

– Szkolenie CPC organizujemy raz w roku. W 2016 r. wszyscy kierowcy naszej firmy będą mieli ukończony ten 35-godzinny kurs – wyjaśnia Henrik Carlzon.

Szkolenie CPC jest podzielone na pięć części, których przedmiotem są: jazda ekonomiczna, bezpieczeństwo w transporcie, branża transportowa i legislacja, zdrowie, jazda bezpieczna i orientacja na klienta. W przypadku Jardlers Åkeri szkolnie to jest organizowane w ramach bliskiej współpracy z dealerem Volvo Trucks, firmą Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB.

– Jardlers Åkeri jest żywo zainteresowana zapewnieniem swoim kierowcom jak najlepszego wyszkolenia, więc wspólnie opracowaliśmy program obejmujący wszystkie części szkolenia – wyjaśnia Henrik Svedberg, instruktor ds. CPC. 

W myśl przepisów, każdy kierowca sam odpowiada za zdobycie i przedłużanie ważności swojego świadectwa CPC. 

Jednak Jardlers Åkeri postanowiła opłacać szkolenia wszystkich swoich kierowców.

– Po pierwsze, chcemy się jakoś odwdzięczyć naszym kierowcom, którzy wykonują doskonałą pracę. Po drugie, jesteśmy całkowicie zależni od kierowców i ich umiejętności, które powinny być jak najwyższe – stwierdza Henrik Carlzon. 

Jako producent pojazdów, Volvo Trucks narzuca rygorystyczne wymagania na każdym etapie procesu produkcji. Żeby móc transportować osie do fabryk Grupy Volvo, Jardlers Åkeri potrzebuje aż czterech certyfikatów ISO w obszarach, takich jak oddziaływanie na środowisko, transport, warunki pracy i jakość. 

Jesteśmy całkowicie zależni od kierowców i ich umiejętności, które powinny być jak najwyższe

– W celu utrzymania tych certyfikatów musimy między innymi nieustannie szkolić naszych kierowców. W naszym przypadku szkolenie to podstawa – mówi Henrik Carlzon. 

Wzmożona aktywność wokół nowego samochodu ciężarowego. Andrew Low i Henrik Svedberg pokazują rozmieszczenie nowych elementów w pojeździe. W trakcie prezentacji kierowcy zadają pytania. 

Jednym z kierowców jest Anna-Lena Kristoffersson. W Jardlers Åkeri pracuje od ośmiu lat.

– O wiele łatwiej jest prowadzić pojazd, gdy znasz sposób działania jego najważniejszych nowych funkcji – mówi. 

Anna-Lena siada w fotelu kierowcy, zaś Andrew Low objaśnia jej rozmieszczenie elementów w nowym zestawie wskaźników. 

– Jest tu trochę nowości i po prostu muszę się z nimi zapoznać – mówi Anna-Lena.

 

FLOTA POJAZDÓW

Pojazdy: Dwa Volvo FH16 700 KM (2013), dwa Volvo FH16 540 KM (2011), dwa Volvo FH 480 KM (2009) i jedno Volvo FH 500 KM (2011).

Inne cechy: Cztery Volvo FH16 są wyposażone w system Dynafleet. Dwa najnowsze Volvo FH są wyposażone w pakiet bezpieczeństwa aktywnego ASAFE+, a także aktywny tempomat.

Zużycie paliwa: Oba Volvo FH16 z nowej serii zużywają około 4,4 l/10 km. W pozostałych dwóch Volvo FH16 zużycie paliwa wynosi 4,7 l/10 km.